3356
Sök

Bakaxel alternativ till dieselkonverterad w126 300se??

20 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
#1
Tjena, stoppade ner en om603 i min Mercedes 300se i höstas och börjar bli less att åka runt i snigelhastighet för att inte varva ihjäl motorn.
Problemet är att den varvar närmare 3000varv i 100kmh och nu skulle jag vilja byta bakaxel till en med mer lämplig utväxling. Då uppkom ett par frågor, finns det några som passar rakt av utan några problem? Till exempel från 380/420/500 eller vilka fler delar behöver isåfall bytas ut ?
Eftersom motorn håller på att stressas lite så är ju även hållbarhet på bakaxel och övriga delar man måste byta en sak som ska vägas in i beslutet också.

Nu hoppas jag att det finns någon som vill dela med sig av sin kunskap och sina erfarenheter, tack på förhand!


5 119 Inlägg
10 januari 2013
#2
du skulle haft en från en diesel typ s350dt som finns i w126:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

20 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
#3
Ja de hade kanske blivit bra, men då är frågan om en axel från tex 500an är mer hållbar då den har fler hästar original?


414 Inlägg
11 januari 2013
#4
500an lämnar ju 320-326hk/460-480nm i w140/w124/R129 karossen. W140 S350dt lämnar väl 150hk/ ca 300nm?? I sånt fall bör diffen i 500an vara kraftigare.
Senast redigerat av Powe_R (11 januari 2013)


20 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
#5
Kom igen nu folk, vet att det är många som byggt om detta så någon måste väl kunna svara vilka bakaxlar från 380/420/500 som passar rakt av till min 300se? Eller vad mer som måste bytas ut om de inte passar rakt av , snälla dela med er av eran kunskap.


406 Inlägg
12 januari 2013
#6
Kolla med folk på http://www.mbsca.com/forum
Vet att några där byggt iordning några 126: or med diesel.


Stormcatcher
12 januari 2013
#7
Kanske kan du ha hjälp av denna tråden?

http://www.mbca.org/forum/rear-axle-w126-300-se-500-se

20 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
#8
Tack för svaren, kommer att ställa frågan där ifall jag inte får någon matnyttig information här. Men eftersom de finns folk på denna sida som gjort samma saker som jag undrar över så hoppades jag på att någon kunde dela med sig av sina erfarenheter.


197 Inlägg
18 januari 2013
#9
Beror på om du har nyas eller gamla bakvagnen. Bytte på min 81 för ett tag sen. byggde om till nyare bakvagnen å tog klump å drivaxlar från en v8 w126. minns dock inte utväxlingen på rak arm. 2,62 kanske smile

BadBoys_Club

20 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#10
Okej tack så mycket, gatt du byta hela bakvagnen till v8ans då ? Har ju en 87a jag så det kanske är nya bakvagnen på den, passar klumpen rakt av då ? smile


197 Inlägg
19 januari 2013
#11
Ja jag bytte hela bakvagnen. Men om du har en 87a så behöver du bara byta klumpen och drivaxlarna för dom är grövre :-)

BadBoys_Club

20 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#12
Tack så mycket för svaret, bara börja scouta efter bakaxel och drivaxlar nudå! wink


197 Inlägg
20 januari 2013
#13
Ja gör så :-) går ju fan inte åka annars:-)

BadBoys_Club

20 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
#14
Näe precis, gör ju ont i själen att varva ihjäl den stackars dieselmotorn på långkörning. Sen gör det även hål i plånboken :p



Sök