Thullen skrev:
matteeee skrev:
Lämplig luftmängd: 300-600 l/min står det ju? Bara o leta upp en lämplig kompressor som fixar det, om du inte ska göra nåt annat som kräver mer då...
Vi har redan en kompressor på 4hp 400 l/min, så jag vill veta om någon kör på liknande setup och bekräfta att det verkligen räcker. Är ju surt om man köper nått som ska funka "på pappret" men sen inte gör det i verkligheten.
En 4hp leverar nog mycket riktigt runt 400l/min, men mest troligt är det genomlupen cylindervolym som anges.
Genomlupen cylindervolym är en teoretiskt prestanda som fås genom ekvationen: kolvantal x kolvarea x slaglängd x varvtal och anges i; l/sek, I/min eller m3/min.
Fri avgiven luftmängd
är kompressorns egentliga kapacitetsmått och anger vad kompressorn verkligen levererar i luftmängd. Den anges i l/sek eller l/min.
Verkningsgrad = Fri avgiven luftmängd i förhållande till genomlupen cylindervolym.
Det är alltså den fria luftmängden som är intressant.Exempel kan ju tas från Jula;
Avgiven luftmängd: 345 l/min.
Arbetstryck: 10 bar.
Tankvolym: 50 l.
Genomlupen cylindervolym: 480 l/min.
(och det är då denna;
http://www.jula.se/kompressor-b480-10-50t-50-l-200058 )
Däremot -går det- ju att byta ut själva "pistolen" i ett blästerskåp till en "mindre" modell, men det får också då effekten att det tar lite längre tid att blästra givetvis
Senast redigerat av it_mutt (24 januari 2013)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!