3978
Sök

Erfarenheter av verktygsbodens blästerskåp?

1 653 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
är det någon som har verktygsbodens blästerskåp för 3000 kr och kan ge sitt omdömme?

Hur är storleken på det, räcker det till det mesta?
Ser ut att finnas uttag för grovdammsugare, med vilken dammsugare kör ni?
Får man in tex en 18" fälg utan problem med svängrum?
Hur är kvaliten?
Vad har du för kompressor till det osv osv?

Har för långt för att åka och kolla på skåpet men det ser prisvärt ut, dock vill jag inte köpa grisen i säcken såklart..

Det är altså detta jag funderar på:
http://www.verktygsboden.se/blaesterskap/blaesterskap

Tacksam för synpunkter och åsikter på detta skåp eller tips på motsvarande skåp i pris och storlek.

/ Philip

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
23 januari 2013
Vet inte hur just det skåpet är men deras grejer håller bra kvalité!
Skåpet verkar vara en sån där standard modell o det står ju mått på den ( invändigt 930x560x1380 ) så mätt fälgen först.

1 653 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
Det e just det att invändiga måtten är inte arbetsytan sett, höjden iallafall är knappast från arbetsgallret till tak, utan botten på tratten under typ, står inte höjden på arbetsvolymen, en fälg får garanterat plats, men kommer man åt överallt, är sikten bra osv... smile
Senast redigerat av Thullen (23 januari 2013)

Nissan R32 Skyline

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
23 januari 2013
Lämplig luftmängd: 300-600 l/min står det ju? Bara o leta upp en lämplig kompressor som fixar det, om du inte ska göra nåt annat som kräver mer då...

/Mattias

1 653 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
matteeee skrev:
Lämplig luftmängd: 300-600 l/min står det ju? Bara o leta upp en lämplig kompressor som fixar det, om du inte ska göra nåt annat som kräver mer då...

Vi har redan en kompressor på 4hp 400 l/min, så jag vill veta om någon kör på liknande setup och bekräfta att det verkligen räcker. Är ju surt om man köper nått som ska funka "på pappret" men sen inte gör det i verkligheten.

Nissan R32 Skyline

502 Inlägg
24 januari 2013
jula har ju ett nästan exakt likadant för samma pris, verkar vara i stort sätt samma mått så sväng förbi jula så får du en uppfattning om storleken iaf

http://www.jula.se/blasterskap-076020

det mindre blästerskåpet från verktygsboden är ingen höjdare men det där ser vettigare ut

Avstängd
10 388 Inlägg
24 januari 2013
Thullen skrev:
matteeee skrev:

Vi har redan en kompressor på 4hp 400 l/min, så jag vill veta om någon kör på liknande setup och bekräfta att det verkligen räcker. Är ju surt om man köper nått som ska funka "på pappret" men sen inte gör det i verkligheten.

En 4hp leverar nog mycket riktigt runt 400l/min, men mest troligt är det genomlupen cylindervolym som anges.

Genomlupen cylindervolym är en teoretiskt prestanda som fås genom ekvationen: kolvantal x kolvarea x slaglängd x varvtal och anges i; l/sek, I/min eller m3/min.

Fri avgiven luftmängd
är kompressorns egentliga kapacitetsmått och anger vad kompressorn verkligen levererar i luftmängd. Den anges i l/sek eller l/min.

Verkningsgrad = Fri avgiven luftmängd i förhållande till genomlupen cylindervolym.

Det är alltså den fria luftmängden som är intressant.

Exempel kan ju tas från Jula;

Avgiven luftmängd: 345 l/min.
Arbetstryck: 10 bar.
Tankvolym: 50 l.
Genomlupen cylindervolym: 480 l/min.

(och det är då denna; http://www.jula.se/kompressor-b480-10-50t-50-l-200058 )

Däremot -går det- ju att byta ut själva "pistolen" i ett blästerskåp till en "mindre" modell, men det får också då effekten att det tar lite längre tid att blästra givetvis
Senast redigerat av it_mutt (24 januari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 653 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
Tänkte inte på att Julas skåp va i samma storlek, trodde det va mindre,
Åler å kollar på det, läste lite om det och med lite moddar går det att få det rätt hyfsat..

Kompressorn vi har är från swedol ochhar denna spec:
PROFFSKOMPRESSORER
Effekt 4 hk. Volt 400. 96 dB. Genomlupen cylindervolym 476 l/min. Fri avg. luftmängd vid 7 bar 308 l/min. Antal cylindrar 2. Varvtal 1400 rm. Max arbetstryck 10 bar. Tankvolym 100 l. Bredd 1025 mm. Höjd 845 mm. Djup 435 mm. Vikt 75 kg. Levereras med hjul. Oljefritt Nej.

Nissan R32 Skyline

Avstängd
10 388 Inlägg
24 januari 2013
Thullen skrev:
Tänkte inte på att Julas skåp va i samma storlek, trodde det va mindre,
Åler å kollar på det, läste lite om det och med lite moddar går det att få det rätt hyfsat..

Kompressorn vi har är från swedol ochhar denna spec:
PROFFSKOMPRESSORER
Effekt 4 hk. Volt 400. 96 dB. Genomlupen cylindervolym 476 l/min. Fri avg. luftmängd vid 7 bar 308 l/min. Antal cylindrar 2. Varvtal 1400 rm. Max arbetstryck 10 bar. Tankvolym 100 l. Bredd 1025 mm. Höjd 845 mm. Djup 435 mm. Vikt 75 kg. Levereras med hjul. Oljefritt Nej.

Ja då ligger ni ju på nedre gränsen. Men, som sagt, i värsta fall går det att byta till en mindre pistol smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök