3279
Sök

Transport av små barn i personbil.

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
25 januari 2013
krakus skrev:
valle22 skrev:
Swedenrockers skrev:
Så här KAN det gå utan barnstol....
http://www.telegraph.co.uk/motoring/mot … orry.html#

j-vlar! Snacka om änglavakt och uppmärksam lastbils chaffis i mötande trafik.

Finns ett ordspråk i Kroatien om man översätter direkt "... Gud vakar/skyddar över barn och fyllon... "

Vad menar du? Ska vi börja supa för att överleve? lol

/lite skoj skadar inte

nja, visst kan vi kröka lite men då bör bilen stå kvar LOL

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
25 januari 2013
Vettemannen skrev:
krakus skrev:
valle22 skrev:

j-vlar! Snacka om änglavakt och uppmärksam lastbils chaffis i mötande trafik.

Finns ett ordspråk i Kroatien om man översätter direkt "... Gud vakar/skyddar över barn och fyllon... "

Vad menar du? Ska vi börja supa för att överleve? lol

/lite skoj skadar inte

Det var lite ironi från din sida!! smile

/Benny

japp, men lite sanning finns det i det. Tänker på när man i yngre dagar var ute och svirra och raggla hemåt. Tur man vuxit upp nu och en sträng fru som håller i en smile LOL

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Evildan
25 januari 2013
tkd_rille skrev:
Evildan skrev:
Det är dock märkligt att det finns undantag gällande skydd för barnet, vid tillfälliga resor i taxi behövs inte ett dylikt användas.
Vem avgör då vad som är en tillfällig resa?
Fram och tillbaka till sjukhuset 1-2 gånger i månaden eller varje vecka till dagis?

Undantag för taxi?  Ge mig länken.  Jag kräver faktiskt en källa på det faktiskt.  De är strikta krav att vi ska ha rätt utrustning för transport av spädbarn och några år gamla barn. 
De ältades säkert 100 gånger på kursen om detta.
Har vi inte de får vi som chaufförer ta smällen.  Beställer sjukhus eller kund fel så vägrar jag att släppa in de i bilen.

självklart:
http://www.ntf.se/konsument/default.asp?RecID=10111

Även jag nekade färd utan rätt skydd.
Vi hade skydd i olika storlekar att hämta på BC, vid Ft/Sj var det krav i upphandlingen att vi skulle hålla med stol.

Jag har inte kört en meter utan att barn sitter i rätt anordning.
(bäst att tillägga detta så inte någon får för sig att jag tycker det är okej att köra barn fria och lösa i bilen så som man ser flertalet oftast 10-15år gamla japsbilar/S80/BMW med hela tjocka släkten åkandes i med barn ståendes mellan sätena eller klättrandes i bagaget, bara för att jag tog upp ämnet med undantag.)
Senast redigerat av Evildan (25 januari 2013)

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
25 januari 2013
Det är väl inte så mycket kvar att diskutera om barnstolens vara eller inte.
Jag anser iofs att det inte är ditt (Ts) ansvar att se till att det finns en barnstol, men det är däremot din skyldighet att neka till att köra barnet OM ni inte hittar en bra lösning. Underförstått så är det lika med att om det inte finns en barnstol så ska du inte köra barnet, och om du trots allt gör det så är det på ditt ansvar, något som kan bli ganska tungt.
Du kan framföra till föräldrarna att de kan köpa en begagnad bilbarnstol och att de kan avyttra den efter att "ditt uppdrag" är slutfört.

Tittar man på videon jag länkade till tidigare så antar jag att föräldrarna före olyckan 'Aldrig tänkte på vad som kan ske' när de satt i bilen, men nu efteråt 'Alltid tänker på vad som skedde' innan de sätter sig i bilen.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Dumpersförare.
970 Inlägg
25 januari 2013
Även om man inte har barn sj fattar alla att det ska finnas bilstol. Jag har sagt nej sj till vissa. kör inte en meter utan bilstol. allt kan hända. Mycket dåliga förälldrar om dom inte kan förstå det. vi ligger inte och kör med vår dotter utan hon sitter i stol såklart. hade inte kunnat levat med mig sj om min dotter hade råkat ut för nått.
Hellre att mit liv tas än mitt eget barn.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Evildan
25 januari 2013
Då har vi nästa intrerssanta sätt att transportera barn i bil på, i en bil äldre än -68, då är det inget bälteskrav alls om bälten saknas.
Detta innebär att de stolta föräldrarna kan obekymrat och helt lagligt stuva in sina kära barn i den gamla inte fullt så säkra bilen och fara exempelvis till västerås på sommaren eller varför inte till dalarna till midsommar på de trafiktomma vägarna utan några som helt stressade trafikanter.

"det är ju lagligt, då går det bra, men skulle aldrig komma på tanken att köra en meter i min -09 XC90 med ungarna utan barnskydd"
Senast redigerat av Evildan (25 januari 2013)

1 160 Inlägg
25 januari 2013
Evildan skrev:
Då har vi nästa intrerssanta sätt att transportera barn i bil på, i en bil äldre än -68, då är det inget bälteskrav alls om bälten saknas.
Detta innebär att de stolta föräldrarna kan obekymrat och helt lagligt stuva in sina kära barn i den gamla inte fullt så säkra bilen och fara exempelvis till västerås på sommaren eller varför inte till dalarna till midsommar på de trafiktomma vägarna utan några som helt stressade trafikanter.

"det är ju lagligt, då går det bra, men skulle aldrig komma på tanken att köra en meter i min -09 XC90 med ungarna utan barnskydd"

stämmer men där är krav på att barnet skall vara fastspänt=barnet får ej åka med en sån bil
Senast redigerat av horbybonnen (25 januari 2013)

Dumpersförare.
970 Inlägg
25 januari 2013
För ett tag sedan blev jag omkörd av en dansk. med en familjebuss. tycker det ser konstigt ut där bak. då reser sig 2 barn upp som sitter i bagaget, och hoppar runder. hur sjuka var inte dom förälldrarna.

Opel Omega 2,0 16V /97

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
25 januari 2013
Man får ringa polisen, man gör trots allt hela den familjen en tjänst.
VolvoCoffe skrev:
För ett tag sedan blev jag omkörd av en dansk. med en familjebuss. tycker det ser konstigt ut där bak. då reser sig 2 barn upp som sitter i bagaget, och hoppar runder. hur sjuka var inte dom förälldrarna.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Evildan
25 januari 2013
horbybonnen skrev:
Evildan skrev:

stämmer men där är krav på att barnet skall vara fastspänt=barnet får ej åka med en sån bil

Du menar alltså att barn i en ålder/storlek som ska vara fastspänd normalt sätt inte får åka i en bil utan bilbälten exempelvis en Impala -58 alternativt en Amazon utan möjlighet att fästa lämpligt skydd?

Dumpersförare.
970 Inlägg
25 januari 2013
Swedenrockers skrev:
Man får ringa polisen, man gör trots allt hela den familjen en tjänst.
VolvoCoffe skrev:

jo jag vet att man skulle gjort det. skulle kört effter men han körde ju som en idiot med.

Opel Omega 2,0 16V /97

Dumpersförare.
970 Inlägg
25 januari 2013
Evildan skrev:
horbybonnen skrev:
Evildan skrev:

Du menar alltså att barn i en ålder/storlek som ska vara fastspänd normalt sätt inte får åka i en bil utan bilbälten exempelvis en Impala -58 alternativt en Amazon utan möjlighet att fästa lämpligt skydd?

Då får man ge fan i att ha barnet i bilen om man inte kan spänna fasst den.

Opel Omega 2,0 16V /97

1 160 Inlägg
25 januari 2013
eller montera isofixfästen eller vad det heter

Evildan
25 januari 2013
VolvoCoffe skrev:
Evildan skrev:
horbybonnen skrev:

Men nu är det ju som så att det är fullt lagligt att köra barn över 3år utan skydd kortare sträckor vid enstaka tillfällen enligt en omskrivning av bälteslagen som gjordes 2006 har jag för mig, innan omskrivningen var det fritt fram att åka i bilar äldre än -68 obältat om det inte fanns bälten monterade.

Dumpersförare.
970 Inlägg
25 januari 2013
Evildan skrev:
VolvoCoffe skrev:
Evildan skrev:

Men nu är det ju som så att det är fullt lagligt att köra barn över 3år utan skydd kortare sträckor vid enstaka tillfällen enligt en omskrivning av bälteslagen som gjordes 2006 har jag för mig, innan omskrivningen var det fritt fram att åka i bilar äldre än -68 obältat om det inte fanns bälten monterade.

Ja det vet jag inget om den lagen. men det kvittar. man kör inte utan att dom sitter säkert. finns ju dom som inte bryr sig om det verkar det som.

Opel Omega 2,0 16V /97

Evildan
25 januari 2013
VolvoCoffe skrev:
Evildan skrev:
VolvoCoffe skrev:

Ja det vet jag inget om den lagen. men det kvittar. man kör inte utan att dom sitter säkert. finns ju dom som inte bryr sig om det verkar det som.

Håller givetvis helt med dig, barnen ska åka fastspända på säkraste vis, utan undantag.

Man ser mkt "spännande" när man närmar sig bilar aldeles för ofta, varför struntar föräldrar/vuxna i barnens säkerhet?
Sjukt detta med runtklättrande ungar i bil.

Dumpersförare.
970 Inlägg
25 januari 2013
Evildan skrev:
VolvoCoffe skrev:
Evildan skrev:

Håller givetvis helt med dig, barnen ska åka fastspända på säkraste vis, utan undantag.

Man ser mkt "spännande" när man närmar sig bilar aldeles för ofta, varför struntar föräldrar/vuxna i barnens säkerhet?
Sjukt detta med runtklättrande ungar i bil.

Ja det går för långt ibland.

Opel Omega 2,0 16V /97

Muttley
25 januari 2013
Evildan skrev:
tkd_rille skrev:
Evildan skrev:
Det är dock märkligt att det finns undantag gällande skydd för barnet, vid tillfälliga resor i taxi behövs inte ett dylikt användas.
Vem avgör då vad som är en tillfällig resa?
Fram och tillbaka till sjukhuset 1-2 gånger i månaden eller varje vecka till dagis?

Undantag för taxi?  Ge mig länken.  Jag kräver faktiskt en källa på det faktiskt.  De är strikta krav att vi ska ha rätt utrustning för transport av spädbarn och några år gamla barn. 
De ältades säkert 100 gånger på kursen om detta.
Har vi inte de får vi som chaufförer ta smällen.  Beställer sjukhus eller kund fel så vägrar jag att släppa in de i bilen.

självklart:
http://www.ntf.se/konsument/default.asp?RecID=10111

Även jag nekade färd utan rätt skydd.
Vi hade skydd i olika storlekar att hämta på BC, vid Ft/Sj var det krav i upphandlingen att vi skulle hålla med stol.

Jag har inte kört en meter utan att barn sitter i rätt anordning.
(bäst att tillägga detta så inte någon får för sig att jag tycker det är okej att köra barn fria och lösa i bilen så som man ser flertalet oftast 10-15år gamla japsbilar/S80/BMW med hela tjocka släkten åkandes i med barn ståendes mellan sätena eller klättrandes i bagaget, bara för att jag tog upp ämnet med undantag.)

Ja de är helgalet.  Men de finns säkert chaufförer som skiter i vilket och kör ändå.  Och inte är taxi direkt säkrare sätt att åka på än och åka privat om man säger så.  Man skäms över vissa kollegor ju.

Hade ett fall där antagligen sjukhuset gjort fel i beställning,  de stod att jag skulle ha sittdyna med.  Vilket var inbyggt i bilen. Men när jag kom fram var barnet för litet, och tur att man hade bara någon minut ifrån jobbet.  För de skulle dessutom åka 5 mil.

Sök