3378
Sök

Oljeproblem Saab 9-5 2.3t-99

278 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej, som rubriken lyder så har jag något skumt problem med oljan på bilen.

Det började som så att när jag köpte bilen i november 2012 så kom det upp emellanåt ett blinkade på instrumentpanelen att jag behövde fylla på oljan. jag gick ut ur bilen och kollade oljenivån och den var då på mer än max på stickan.
Jaha tänkte jag o bara satte mig i bilen igen och körde. Sen efter kanske 5-6 körningar så blinkade det till igen snabbt, precis så man hinner se det. Gick ut o kollade igen, samma sak då fanns olja. Så jag beslutade mig för att byta olja+filter eftersom där ändå var för "mycket" olja i. När jag bytte oljan så såg jag att den var nästan svart, alltså förbrukad. Slängde i ny olja o satte dit nya filtret och körde säkert 10ggr utan något som helst problem, men så blinkade lampan igen....då kommer det till min fråga..kan det vara igensatt i oljesilen? Eller kan det vara glapp i oljetryckskontakten? För det har nämligen hänt att när jag gasat på lite sen släppt på gasen och bromsat lite så har oljelampan blinkat till, precis som att den tappar tryck...Nu är jag inte jätte kunnig inom området och vill gärna ha svar så fort som möjligt på vad det kan va för fel. Motorn är från en vector-02 och har rullat 16500mil ca, och motorbytet skedde 2012-09.

Tacksam för svar!

/ Tommy

/1989ts

1 624 Inlägg
23 januari 2013
#2
Utan att läsa din text, Oil sludge.

278 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#3
careau skrev:
Utan att läsa din text, Oil sludge.

Okej, får kolla upp om det är vidgjort innan, annars får jag fixa det.

/1989ts

269 Inlägg
23 januari 2013
#4
När jag bytte turbo på min 9-5:a så fick den stå och gå varm, jag hade då gjort rent tråg och bytt filter, när den blev varm (arbetstemperatur) så tändes plötsligt oljelampan, slog av och kollade så att inget kronlägage hade inträffat, såg inget och startade igen, ingen lampa, provkörde sedan bilen utan problem ända tills jag parkerade den, plopp, lampan tändes igen.

Höll sedan på med felsökning och provande, ibland tändes lampan och ibland blinkade den till med jämna mellanrum, sedan var jag i närheten av maptune här i stan, jag knallade dit och snackade med en av killarna på verkstaden, kolla 3:ans ramlager om det är slitet var hans råd, och mycket riktigt så var det riktigt dåligt, bytte ram och vev lager och vips så är oljetrycket ok.

Det du kanske kan se det på är hur lång tid det tar innan oljelampan släcks vid kallstart, min tog ca: 3-4 sekunder på sig innan jag bytte lager, nu tar det inte 1 sekund ens..

Edit/ Vid oilsludge brukar det uppstå ett typ generatorljud (tjutande) vid kallstart..
Senast redigerat av gurragas (23 januari 2013)

Mopar or no car:)

278 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#5
gurragas skrev:
När jag bytte turbo på min 9-5:a så fick den stå och gå varm, jag hade då gjort rent tråg och bytt filter, när den blev varm (arbetstemperatur) så tändes plötsligt oljelampan, slog av och kollade så att inget kronlägage hade inträffat, såg inget och startade igen, ingen lampa, provkörde sedan bilen utan problem ända tills jag parkerade den, plopp, lampan tändes igen.

Höll sedan på med felsökning och provande, ibland tändes lampan och ibland blinkade den till med jämna mellanrum, sedan var jag i närheten av maptune här i stan, jag knallade dit och snackade med en av killarna på verkstaden, kolla 3:ans ramlager om det är slitet var hans råd, och mycket riktigt så var det riktigt dåligt, bytte ram och vev lager och vips så är oljetrycket ok.

Det du kanske kan se det på är hur lång tid det tar innan oljelampan släcks vid kallstart, min tog ca: 3-4 sekunder på sig innan jag bytte lager, nu tar det inte 1 sekund ens..

Edit/ Vid oilsludge brukar det uppstå ett typ generatorljud (tjutande) vid kallstart..

okej, där ser man. Snackade med killen som bytte motorn nu och han sa att tråg o sånt var rensat och motorn var uppkopplad till dator osv så det kunde inte vara oil sludge trodde han utan antingen oljetrycksgivaren eller vevaxelgivaren. Så ska ll kolla upp det nu så fort jag kan och återkomma vad som var fel. Men tack för tipset smile

/1989ts

269 Inlägg
23 januari 2013
#6
Tyvärr så innebär problemet som ger oilsludge också att lagrena tar stryk, dock är det hyfsat lätt att byta dem på plats, ner med avgasröret som går under tråget, ned med tråget och sen kan man med lite pillrande byta alla lager, det är ett ram i någon av ändarna som är lite pillrigt men det funkar, så 1200 spänn för lager och en lördag i garaget är det som går åt smile

jag trodde också på oljetrycksgivaren, så jag bytte den, vet i fan om jag inte hellre byter lagrena, trångt som fan, du måste ned med startmotorn och ett stag som sitter för, sedan måste du ha en ringnyckel som är öppnad i ringen för att komma över kabeln..

Och få isär kabelkopplingen och ihop med en hand krävdes de flesta av svrodomarna i akademiens ordlista lol
Senast redigerat av gurragas (23 januari 2013)

Mopar or no car:)

278 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#7
gurragas skrev:
Tyvärr så innebär problemet som ger oilsludge också att lagrena tar stryk, dock är det hyfsat lätt att byta dem på plats, ner med avgasröret som går under tråget, ned med tråget och sen kan man med lite pillrande byta alla lager, det är ett ram i någon av ändarna som är lite pillrigt men det funkar, så 1200 spänn för lager och en lördag i garaget är det som går åt smile

jag trodde också på oljetrycksgivaren, så jag bytte den, vet i fan om jag inte hellre byter lagrena, trångt som fan, du måste ned med startmotorn och ett stag som sitter för, sedan måste du ha en ringnyckel som är öppnad i ringen för att komma över kabeln..

Och få isär kabelkopplingen och ihop med en hand krävdes de flesta av svrodomarna i akademiens ordlista lol

Okej, ja det verkar som att det kommer bli lite jobb med det hela. Lite konstigt nu tycker jag för ikv när ja kollade oljenivån, så låg den över max igen yikes förstår inte hur detta kan komma sig när vi bytt olja+filter och tömt ut all den gamla och sedan hällde vi inte i mer än 4l.

/1989ts

George
1 956 Inlägg
23 januari 2013
#8
1989ts skrev:
careau skrev:
Utan att läsa din text, Oil sludge.

Okej, får kolla upp om det är vidgjort innan, annars får jag fixa det.

Experten har talat! Utan att ens behöva läsa igenom texten.. inte dåligt!!

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Jag skulle iaf bytt givaren.. kostar nån hundralapp och är inte så jätte svår som det beskrivs ovan.

Att den sen visar mer än max på stickan är ju jävligt skumt!

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

278 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#9
jojje81 skrev:
1989ts skrev:
careau skrev:
Utan att läsa din text, Oil sludge.

Okej, får kolla upp om det är vidgjort innan, annars får jag fixa det.

Experten har talat! Utan att ens behöva läsa igenom texten.. inte dåligt!!

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Jag skulle iaf bytt givaren.. kostar nån hundralapp och är inte så jätte svår som det beskrivs ovan.

Att den sen visar mer än max på stickan är ju jävligt skumt!

Ska beställa oljetrycksgivare imorgon så testar jag att byta den. Det med att oljenivån var hög kom jag på att kan varit för bilen lutade, men ska kolla igenom allt och se vad som felar.

/1989ts

1 624 Inlägg
24 januari 2013
#10
jojje81 skrev:
1989ts skrev:
careau skrev:
Utan att läsa din text, Oil sludge.

Okej, får kolla upp om det är vidgjort innan, annars får jag fixa det.

Experten har talat! Utan att ens behöva läsa igenom texten.. inte dåligt!!

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Jag skulle iaf bytt givaren.. kostar nån hundralapp och är inte så jätte svår som det beskrivs ovan.

Att den sen visar mer än max på stickan är ju jävligt skumt!

Vissa har det bara i sig ;-) HAHA!

5 710 Inlägg
24 januari 2013
#11
9-5 har ingen oljepåfyllningslampa utan lampan som lyser är varning för lågt tryck.
Denna är ganska lågt ställd = lyser/blinkar den har man enormt dåligt oljetryck.
Vid misstanke om dett är det ända rätta att mäta vad oljetrycket igentligen är och inte köra med bilen.

Att oljenivån ökar kan bero på 2 saker:
1) du läser av fel, dels är ju stickan på en 9-5:a av dinn årsmodell ruskigt svåravläst och sedan är det viktigt att mäta på plant underlag och vid samma tidpunkt efter att motorn stängdes av. Temeperatur på motorn är heller inte helt oviktigt.
2) Nivån ökar. Ökar den finns det 2 möjligheter.
2.1) Oljan späs ut med kylvätska. Då minskar det i kylvätskebehållaren samt att oljan blir "gräddig".
2.2) Oljan späs ut med bränsle. Kassa kolvringar elelr en spridare som hängt sig.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

278 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#13
jonTe skrev:
9-5 har ingen oljepåfyllningslampa utan lampan som lyser är varning för lågt tryck.
Denna är ganska lågt ställd = lyser/blinkar den har man enormt dåligt oljetryck.
Vid misstanke om dett är det ända rätta att mäta vad oljetrycket igentligen är och inte köra med bilen.

Att oljenivån ökar kan bero på 2 saker:
1) du läser av fel, dels är ju stickan på en 9-5:a av dinn årsmodell ruskigt svåravläst och sedan är det viktigt att mäta på plant underlag och vid samma tidpunkt efter att motorn stängdes av. Temeperatur på motorn är heller inte helt oviktigt.
2) Nivån ökar. Ökar den finns det 2 möjligheter.
2.1) Oljan späs ut med kylvätska. Då minskar det i kylvätskebehållaren samt att oljan blir "gräddig".
2.2) Oljan späs ut med bränsle. Kassa kolvringar elelr en spridare som hängt sig.

mvh Jonas

Haha dum som jag är så kolade jag ju växellådsolje nivån. Men vid koll på plan yta och efter att jag nu bytt vevaxelgivaren så har ingen lampa som varnar för lågtoljetryck lyst. Så får hoppas att det var den, har införskaffat mig en oljetrycksgivare med för säkerhets skull men hann inte byta den idag dock. Ber om ursäkt för missförståndet, var lite trött den dagen. Men tack för din hjälp!

/1989ts

278 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#14
mikael_86 skrev:
låter lite jobbigt... men hoppas du löser de då du har en fin saab

Tack, hade läst av fel oljesticka haha men blev rätt nivå sen iaf och bytte vevaxelgivaren idag så får se om det var den som klöddade annars får jag byta oljetrycksgivaren som jag köpte idag, men hann inte byta den då det inte är så skönt i detta vädret hmm

/1989ts

269 Inlägg
25 januari 2013
#15
1989ts skrev:
jonTe skrev:
9-5 har ingen oljepåfyllningslampa utan lampan som lyser är varning för lågt tryck.
Denna är ganska lågt ställd = lyser/blinkar den har man enormt dåligt oljetryck.
Vid misstanke om dett är det ända rätta att mäta vad oljetrycket igentligen är och inte köra med bilen.

Att oljenivån ökar kan bero på 2 saker:
1) du läser av fel, dels är ju stickan på en 9-5:a av dinn årsmodell ruskigt svåravläst och sedan är det viktigt att mäta på plant underlag och vid samma tidpunkt efter att motorn stängdes av. Temeperatur på motorn är heller inte helt oviktigt.
2) Nivån ökar. Ökar den finns det 2 möjligheter.
2.1) Oljan späs ut med kylvätska. Då minskar det i kylvätskebehållaren samt att oljan blir "gräddig".
2.2) Oljan späs ut med bränsle. Kassa kolvringar elelr en spridare som hängt sig.

mvh Jonas

Haha dum som jag är så kolade jag ju växellådsolje nivån. Men vid koll på plan yta och efter att jag nu bytt vevaxelgivaren så har ingen lampa som varnar för lågtoljetryck lyst. Så får hoppas att det var den, har införskaffat mig en oljetrycksgivare med för säkerhets skull men hann inte byta den idag dock. Ber om ursäkt för missförståndet, var lite trött den dagen. Men tack för din hjälp!

Haha, shit happens lollol

Mopar or no car:)

278 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#16
gurragas skrev:
1989ts skrev:
jonTe skrev:
9-5 har ingen oljepåfyllningslampa utan lampan som lyser är varning för lågt tryck.
Denna är ganska lågt ställd = lyser/blinkar den har man enormt dåligt oljetryck.
Vid misstanke om dett är det ända rätta att mäta vad oljetrycket igentligen är och inte köra med bilen.

Att oljenivån ökar kan bero på 2 saker:
1) du läser av fel, dels är ju stickan på en 9-5:a av dinn årsmodell ruskigt svåravläst och sedan är det viktigt att mäta på plant underlag och vid samma tidpunkt efter att motorn stängdes av. Temeperatur på motorn är heller inte helt oviktigt.
2) Nivån ökar. Ökar den finns det 2 möjligheter.
2.1) Oljan späs ut med kylvätska. Då minskar det i kylvätskebehållaren samt att oljan blir "gräddig".
2.2) Oljan späs ut med bränsle. Kassa kolvringar elelr en spridare som hängt sig.

mvh Jonas

Haha dum som jag är så kolade jag ju växellådsolje nivån. Men vid koll på plan yta och efter att jag nu bytt vevaxelgivaren så har ingen lampa som varnar för lågtoljetryck lyst. Så får hoppas att det var den, har införskaffat mig en oljetrycksgivare med för säkerhets skull men hann inte byta den idag dock. Ber om ursäkt för missförståndet, var lite trött den dagen. Men tack för din hjälp!

Haha, shit happens lollol

Haha ja man e bra dum ibland tongue

/1989ts


Sök