3369
Sök

Hur får man när k värdet på en passat tdi

334 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
heja va på besiktningen i fredags. fick för hög k-värde hur få man när den har aldrig vart med om de bilen ha ståt ett bra tag innan bes med pumpen är helt ok inga fel på den inte chippad eller nått helt orginal. snälla hjälp.

Rösta gärna på mina bilar Mvh

334 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
bensin i en diesel njaaa våga ej de

466 Inlägg
27 januari 2013
kolla dina pm gett dig en del tips wink

Christer *Dieselkungen*

334 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
ser de ska prova dom :-)

466 Inlägg
27 januari 2013
kollar du över dom tipsen så bör det inte vara några problem.... det har funkat på andra bilar wink

Christer *Dieselkungen*

1 498 Inlägg
27 januari 2013
Ut med tipsen på forumet istället så andra kan ta del av dom,

334 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
fixa ut tipsen under dagen

334 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
*varm kör bilen varva sedan ur den. (då skönk värdet från 2.2 till 1.7 när jag gjorde så på bilprovningen)
*häll i en liter k sprit.
*testa o stoppa stål bomul i avgasystemet strax innan bes
*byta oljan o olje filter samt diesel filtret innan bes
*byt luft filtret eller testa o kör utan filtret.
*varva ur den på 2ans växel samt 3ans växel så den sotas ur.

Dom tipsen har jag fått skall prova några av dom kommer med svar i veckan när jag besiktat om den.

604 Inlägg
28 januari 2013
Billigaste sättet jag vet (bara provat på lite större maskiner 2,5 L+) är att ta bort hela avgassystemet, korka igen ena änden, ställ upp och fyll med varmvatten och ett bra avfettningsmedel. Låt verka en stund och spola ur med mer varmvatten. Starta och kör som en påtänd biltjuv i 30 minuter och kör in till besiktningen. Fått ner bilar från 10 till 0,3.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

2 250 Inlägg
28 januari 2013
Min 96:a Passat TDI med 1Z motor klarar enligt bok 30 % inblandning av bensin... jag körde sista gången till besiktningen med 15 liter E 85 på full tank räknat... Det blev riktigt bra värden.

95:an med AFN -motorn likadant.

Märktes ingen skillnad på motor eller köregenskaper.

Vet inte vad andra dieslar klarar...

Men visst jag tror på detta med att tvätta avgassystemet, för det är ändå partikeltätheten som mäts (k-värdet). Så stålullen bör väl även fungera till viss del i alla fall en stund.

97 Inlägg
31 januari 2013
alla gamla diesel bilar står det att man ska ha bensin i på vintern så tror inte det är så farligt.. jag har haft det i 2bilar som inte gått igenom och mina har funkat lika bra för det.. men tycker du det är smidigare med ksprit och tvätta avgasrör och trycka in stålull så kör på det smile

97 Inlägg
31 januari 2013
Meaganeowner skrev:
Min 96:a Passat TDI med 1Z motor klarar enligt bok 30 % inblandning av bensin... jag körde sista gången till besiktningen med 15 liter E 85 på full tank räknat... Det blev riktigt bra värden.

95:an med AFN -motorn likadant.

Märktes ingen skillnad på motor eller köregenskaper.

Vet inte vad andra dieslar klarar...

Men visst jag tror på detta med att tvätta avgassystemet, för det är ändå partikeltätheten som mäts (k-värdet). Så stålullen bör väl även fungera till viss del i alla fall en stund.

tills dom varvar och det flyger ur wink

Sök