Återcirkulerande: Luften som dumpas ut när gasspjället stängs far tillbaka till "insugnings systemet" igen.
Atmosfärisk: Luften som dumpas ut släpps rakt ut i luften.
Hybrid-dump: Återcirkulerande vid lågt laddtryck, och atmosfärisk vid högre laddtryck.
Du "måste" ha en återcirkulerande på din A4. Eller måste å måste... men är du rätt om katalysator mm så bör du ha det.
Grejjen med en atmosfärisk dump är att den skickar ut luft från systemet som luftmassemätarn redan mätt upp, villket gör att motorn tror att den får mer luft än vad den egentligen får. I följd av detta skickar den givetvis på mer soppa också, villket gör att bränsle/luftblandningen blir helt åt h*lvete, och lustiga symptom som orolig tomgång, bluddrande vid gaspådrag, dålig respons mm kan uppkomma.
Samt att du kan skicka in oförbänt bränsle i avgassystemet som tillslut når katalysatorn, som då pajjar
Vill du prova lite lätt hur bilen bär sig åt med öppen dump, så kan du plocka dän slangen för återcirkulering som går från dumpen till insugsslangen (plocka dän den sidan av slangen som sitter i dumpen). Plugga sedan slangen och tuta å kör, vipps så har du en öppen dump
Jag kör på originaldump(förstärkt modell från BSR) och öppet filter på min A4, och den dumpar rätt fint "genom filtret".
Hoppas det var till nån hjälp!