3594
Sök

Köpråd, Kärvande 16v mot vanlig 8v?

600 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#1
har köpt en 16v utav en lokal bilhandlar. Men det har uppstått problem med den, T.ex värmen la av, blött förargolv (vanligt vatten). ettan går inte att få i om inte bilen stårstill. Nu hackar den och rycker och har ojämn tomgång och lite småfel. Han säger att han är villig att köpa tillbaka den för vad jag köpte den för. Har också hittat en annan 740 i området som jag inte hört varit något problem med. Dock en vanlig 8v. Men kan också få GLTn fixad men då är det att den ändå gått 37000 gubbkörda mil och den andra runt 25. Osäker på vad jag skall göra vad tycks?

1 798 Inlägg
31 januari 2013
#2
Låt köpet gå tillbaks om detta erbjudande finns kvar, det finns fler (och troligen bättre) bilar på marknaden.


600 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#3
Hilmer skrev:
Låt köpet gå tillbaks om detta erbjudande finns kvar, det finns fler (och troligen bättre) bilar på marknaden.

han ska inte med den på verkstaden imorgon, GLn var inte till salu längre då ägarn kändes vilja behålla som vinterbil. Får se vad dom säger om 16v imorgon då. Om det inte är något extremt djupt problem som kommer ta tid behåller jag nog den ändå.

1 142 Inlägg
31 januari 2013
#4
haru vatten i expansionkärlet :S

600 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#5
snoddas skrev:
haru vatten i expansionkärlet :S

fullt!

1 142 Inlägg
31 januari 2013
#6
ofan.. big_smile ne me nja skulle lämna in den iallafall. eftersom de är "högsäsong" för köp av vinterbil där volvo 740 är en stark kandidat så hittar du med 100% säkerhet en finare å bättre volvo...

600 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#7
snoddas skrev:
ofan.. big_smile ne me nja skulle lämna in den iallafall. eftersom de är "högsäsong" för köp av vinterbil där volvo 740 är en stark kandidat så hittar du med 100% säkerhet en finare å bättre volvo...

det tråkiga är att jag inte finner någon billig första/ vinter bil i området ;P

600 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#8
får inte ens några felkoder ur han ;/

767 Inlägg
31 januari 2013
#9
Har du glykol i ?
Att värmen lagt av kan bero på att vattnet frusit, Vatten på förargolvet kan innebära hål i golvet ( vanligt vid framre domkraftsfästet.
att den går dåligt kan bero på trasig tempgivare till styrboxen, eller trasig lmm.

Jag skulle behållt 16v. Hade en sån för några år sen och det var den roligaste volvo bilen jag haft big_smile


600 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#10
Jiimpa skrev:
Har du glykol i ?
Att värmen lagt av kan bero på att vattnet frusit, Vatten på förargolvet kan innebära hål i golvet ( vanligt vid framre domkraftsfästet.
att den går dåligt kan bero på trasig tempgivare till styrboxen, eller trasig lmm.

Jag skulle behållt 16v. Hade en sån för några år sen och det var den roligaste volvo bilen jag haft big_smile

yes. inte frusit någonstans. Fick värmen lagad förra veckan vet dock inte vad han gjorde.. Men skulle kunna skett något då.. Tänk också på att då jag kört bilen tidigare har det varit -20 och då dessa problem började var det 0.3+ wink kan ju spela stor roll.

767 Inlägg
31 januari 2013
#11
ErsdaHL skrev:
Jiimpa skrev:
Har du glykol i ?
Att värmen lagt av kan bero på att vattnet frusit, Vatten på förargolvet kan innebära hål i golvet ( vanligt vid framre domkraftsfästet.
att den går dåligt kan bero på trasig tempgivare till styrboxen, eller trasig lmm.

Jag skulle behållt 16v. Hade en sån för några år sen och det var den roligaste volvo bilen jag haft big_smile

yes. inte frusit någonstans. Fick värmen lagad förra veckan vet dock inte vad han gjorde.. Men skulle kunna skett något då.. Tänk också på att då jag kört bilen tidigare har det varit -20 och då dessa problem började var det 0.3+ wink kan ju spela stor roll.

Går bilen sämre när den blir varm? smile
Isåfall låter det som tempgivaren. Den ligger helt enkelt på choke trots att den inte behöver smile


600 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#12
Jiimpa skrev:
ErsdaHL skrev:
Jiimpa skrev:
Har du glykol i ?
Att värmen lagt av kan bero på att vattnet frusit, Vatten på förargolvet kan innebära hål i golvet ( vanligt vid framre domkraftsfästet.
att den går dåligt kan bero på trasig tempgivare till styrboxen, eller trasig lmm.

Jag skulle behållt 16v. Hade en sån för några år sen och det var den roligaste volvo bilen jag haft big_smile

yes. inte frusit någonstans. Fick värmen lagad förra veckan vet dock inte vad han gjorde.. Men skulle kunna skett något då.. Tänk också på att då jag kört bilen tidigare har det varit -20 och då dessa problem började var det 0.3+ wink kan ju spela stor roll.

Går bilen sämre när den blir varm? smile
Isåfall låter det som tempgivaren. Den ligger helt enkelt på choke trots att den inte behöver smile

Innan värmen fixades gick den fint varm och det gjorde den nog ett tag efter också. Men man vet ju aldrig... Den röda dioden ovanför (ute)tempmätaren lös rött vid tillfället vill jag minnas!!
Senast redigerat av ErsdaHL (31 januari 2013)

767 Inlägg
31 januari 2013
#13
kan vara topp packningen isåfall. inte roligt att byta på dom motorerna hmm


600 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#14
Jiimpa skrev:
kan vara topp packningen isåfall. inte roligt att byta på dom motorerna hmm

glömde nämna att det var yttre tempmätaren! DVS utetemperaturen. Motortempens nål stog rakt å fint smile
dvs frostvarnaren som lös.
Senast redigerat av ErsdaHL (31 januari 2013)

1 142 Inlägg
1 februari 2013
#15
ErsdaHL skrev:
Jiimpa skrev:
kan vara topp packningen isåfall. inte roligt att byta på dom motorerna hmm

glömde nämna att det var yttre tempmätaren! DVS utetemperaturen. Motortempens nål stog rakt å fint smile
dvs frostvarnaren som lös.

de är volvo orginal de:D går å går spelar ingen roll vad de är för väder eller temperatur

600 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
#16
Skumt, han hämtade bilen på morgonen och fick tillbaka den på kvällen inger bytt inget gjort men satanva ffint hanggick..

1 319 Inlägg
1 februari 2013
#17
Jaså=? Tuta och kör då. Hade en 16v med spänd slungdiff som gått 18k mil i ett år, rolig bil det där. Kunde åka brett överallt när som helst. Ta hand om din Volvo så tar den hand om dig.

Hör du ett svagt vinande när du kör/gasar? Då är det troligtvis din balansaxel rem som låter. Jag skulle råda dig att klippa av den om du inte vet exakt när den är bytt. Många slarvar med att byta den när dom byter kamrem, och sen går den av och tar med sin kamremmen i fallet och din motor är sallad...
Senast redigerat av sleepyoh (1 februari 2013)

_----------'

600 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
#18
sleepyoh skrev:
Jaså=? Tuta och kör då. Hade en 16v med spänd slungdiff som gått 18k mil i ett år, rolig bil det där. Kunde åka brett överallt när som helst. Ta hand om din Volvo så tar den hand om dig.

Hör du ett svagt vinande när du kör/gasar? Då är det troligtvis din balansaxel rem som låter. Jag skulle råda dig att klippa av den om du inte vet exakt när den är bytt. Många slarvar med att byta den när dom byter kamrem, och sen går den av och tar med sin kamremmen i fallet och din motor är sallad...

Både balans och kanten bytt för cirka 1000 mil sedan smile

600 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
#19
försökte pilla upp mattorna idag

https://www.dropbox.com/s/re4rlwzxputdj … .28.57.jpg
https://www.dropbox.com/s/71hoisjt8dc59 … .28.52.jpg
https://www.dropbox.com/s/re4rlwzxputdj … .28.57.jpg

Ska det se ut såhär ? Tycker det känns som ett lager is utanpå ljuddämpningen eller är det något klister? Får inte lös den mer än så här just nu måste ju förfasen bort med all plast överallt..

600 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
#20
Någon som kan säga hur fan jag få upp hela matten? big_smile måste jag ut med förar stolen och pplasten framför mitt konsolen?


Sök