3179
Sök

BMW 525 TDS är väldigt törstig??!! "HJÄLP"

Euro 6 vad e det?
616 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
#1
Hej på er!!

Har en BMW 525 TDS från 1993 som dricker för tok för mycket diesel. Snittar mellan 0.90 - 1, 00 i milen, å då är det lugn körning "Eco"  Plus att jag är en lastbilschaufför!!

Har kolla felkoder på en verkstad, men där fanns det inga fel.

Den är riktigt svår startad vid kall motor "Stått över natten"
Är riktigt tråkig som fan när man ska köra iväg, man lär gasa på som helvete,  annars dör motorn å får kärringstopp "Både kall som varm motor"  Att dra dragläge genom att slira på koppling så dör motorn också mad
Men för övrigt så är faktiskt motorn pigg, den klarar av en omkörning väldigt lätt.  Men försöker undvika köra om. Då den dricker såpass mkt.

Så snälla någon diesel expert. Kan du/ni komma med några bra råd?

Tackar på förhand!!!!



Mvh...

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
8 februari 2013
#2
Kollat om det läcker om pumpen? Hur långt har den gått?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Euro 6 vad e det?
616 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
#3
Enligt mätaren så har den gått 20000 mil. Ska det vara blött runtom?
Om  den har gått 20xxx mil vet jag inte exakt. Men runt 30 iaf.


Mvh

278 Inlägg
8 februari 2013
#4
Masen_Racing skrev:
Enligt mätaren så har den gått 20000 mil. Ska det vara blött runtom?
Om  den har gått 20xxx mil vet jag inte exakt. Men runt 30 iaf.


Mvh

Den har gått 28 smile

Euro 6 vad e det?
616 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
#5
Tackar du wink

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
8 februari 2013
#6
Låter som slitet ställverk i pumpen tyvärr när den är seg att komma iväg med.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Euro 6 vad e det?
616 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
#7
Bara ta å lämna in pumpen då ? Vågar nog inte göra sådant själv.



Någon bra verkstad i dalarna som kan fixa?

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
8 februari 2013
#8
det är nog en gammal hedlig mekanisk pump du har på denna bilen..

vid ca 30 000 mil så börjar pumpen bli trött

sedan så har jag för mig att man ställer in bränsleblandningen på själva locket på diesel pumpen , ( hur locket sitter ..)

info som är bra att få reda på..
hur är tomgången , stabil eller pendlar den ?
köölar bilen mycket?  ( svartrök ut bak )
hur mår turbon ? ( har du turbotrycks mätare ?)
inga läckage i motorutrymmet ?, syftar på bränsleläckage vid dieselpumpen på motorn , eller laddtryck läckage

hur började problemen?
är det importbil ?

har för mig att den bilen använder gasvajer.., sitter den fast ?

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Euro 6 vad e det?
616 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
#9
Tomgång svajar jätte lite. Men inte så den dör.
Ingen laddtrcksmätare i ännu.
Turbo känns bra.
Har inte kolla så värst mkt på lekage än.
Svartryker lite då å då. Mest när man startar motorn.

Tror det är en import.
Bytte min gamla Audi mot BMW tds. Å har druckit lika mkt sen jag bytte. Dvs ca en månad sedan.

Kan kolla imorn om den sitter på sin plats, men det tror jag!


Tycker ställverket låter som en bra idé att kolla?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
9 februari 2013
#10
Om den närma sig 30.000mil skulle jag lämna in för renovering av spridarna i en verkstad som bara syssla med sånt, därefter får du se skillnad.
Hade en Mercedes som drog 1,1milen, därefter körde jag på 0,6-0,7milen.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

5 119 Inlägg
9 februari 2013
#11
inte säker men finns inte el å diesel i borlänge som håller på med dieselpumpar och spridare.har för mig att min farbtor hade dit sina cdi spridare på renovering :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Euro 6 vad e det?
616 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
#12
Är de inte i Falun?

Kanske ska ta å renovera spridarna före å kolla. Någon som vet om det tar lång tid att fixa?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
9 februari 2013
#13
Jag inte vet exakt hur lång tid det ta men det går rätt snabb, en sak också, ta först reda på vad dem ta för det, efter vad jag hörde är det inte så billigt men värt, glöm inte att förklara varför du vill göra det, de kanske ge dig annat tips om problemet
Lycka till.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
9 februari 2013
#14
Få tag på en utbytespump som är ompackad och sätt dit, min drog runt 0.6 när jag hade den.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Euro 6 vad e det?
616 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
#15
Om man hittar en sådan? Ska först kolla spridarna!!


Sök