3749
Sök

Semester

17 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
Tja, en kompis till mig har precis börjat jobba där jag jobbar som timanställd. Har han rätt att få semester? Och när kan han ta sin semester isf?

Detta är inget jobb då dem ringer när dem behöver folk utan man jobbar mån-fredagar hela dagar.

Tack på förhand smile
Senast redigerat av Kvarnan (19 februari 2013)

7 Inlägg
19 februari 2013
Olika, lättast är väl att prata med arbetsgivaren? smile

17 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
jo men han är en riktig surgubbe. går knappt att prata med han om sånt hmm

7 Inlägg
19 februari 2013
I see hmm
Inte så jätteinsatt längre, men beror väl på om semseterersättningen är inbakad i lönen

8 883 Inlägg
19 februari 2013
Självkklart har han rätt att ta ut semester frågan är bara hur många dagar som är betalda
Svaret på den frågan har arbetsgivaren eller facket

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

17 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
Aa okej, men annars kan han ta obetald semester ? Denna semestern gäller bara 1 vecka.

349 Inlägg
20 februari 2013
Kvarnan skrev:
Aa okej, men annars kan han ta obetald semester ? Denna semestern gäller bara 1 vecka.

Kanske inte det smartaste om han precis börjat på nya jobbet att ansöka om ledigt? Framförallt inte om arbetsgivaren är en riktig surgubbe. Nu var ju inte det frågan men bara ett tips..

Sen hur som helst så måste han ju prata med arbetsgivaren förr eller senare om att han är borta en vecka? Man kan ju inte bara försvinna en vecka och säga "jag har rätt till semester, dock obetalt" lol Och ansöka om ledighet måste han göra också. Prata med arbetsgivaren... 

Men som sagt du får ta ut semester dock kommer den inte vara betald. (antar att han inte hunnit jobba in semester dagar)
Senast redigerat av cewee (20 februari 2013)

* Voff voff *
10 588 Inlägg
20 februari 2013
Det förekommer ju även att tim-/behovsanställda får ut semesterersättningen direkt på vanliga lönen.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (20 februari 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

17 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
haha nejnej, men jag bad han vänta någon månad innan han frågar om ledighet.
cewee skrev:
Kvarnan skrev:

Kanske inte det smartaste om han precis börjat på nya jobbet att ansöka om ledigt? Framförallt inte om arbetsgivaren är en riktig surgubbe. Nu var ju inte det frågan men bara ett tips..

Sen hur som helst så måste han ju prata med arbetsgivaren förr eller senare om att han är borta en vecka? Man kan ju inte bara försvinna en vecka och säga "jag har rätt till semester, dock obetalt" lol Och ansöka om ledighet måste han göra också. Prata med arbetsgivaren... 

Men som sagt du får ta ut semester dock kommer den inte vara betald. (antar att han inte hunnit jobba in semester dagar)

Knegare
718 Inlägg
20 februari 2013
Lite OT men hur kommer det sig att dessa "kompisar" aldrig har någon egen användare på NÅGOT forum?
Hur ofta ser man inte "Min kompis har deet" eller "min kompis behöver göra så"..

William 2009-02-20

Sök