3448
Sök

Köpråd: Billig bil att äga, ca 20000-25000kr

Avstängd
1 714 Inlägg
26 februari 2013
#121
CHEEVA skrev:
panda666 skrev:
silversnurran skrev:

Ja det är bra bilar hitta en med hyfsat lite rost i skärmkanter bak då detta är en Honda sjuka.

det är det alltså vågar man köpa en honda som saknar service historik^^? känns inte så bra. även om man servar den direkt själv efter köp. och vad skulle det kosta att byta kamrem?
runt 4-5000??

förra ägaren kanske servade den själv ? inte så många som lämnar in en så gammal bil... jag hade iallafall inte ens tänkt tanken på att göra det. Köp en och serva den själv precis som alla andra gör. Köp nu inte den i tron att den aldrig kommer gå sönder, för alla ja exakt alla bilar går i sönder

Korrekt, jag skulle då aldrig komma på tanken att betala flera tusen för ett kamremsbyte,
delarna kostar under 500kr och jag litar inte ens på verkstäder då det finns så mycket klåpare.

Men viktigt är att känna av om säljaren är seriös och hur bilen ser ut i övrigt.
Man kan aldrig ta en säljares ord på nånting man inte ser själv.

Kamkedja på en Civic? Du skulle frågat om han bytte kardanförgasarsnöret också.


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
26 februari 2013
#122
Emilius skrev:
CHEEVA skrev:
panda666 skrev:

det är det alltså vågar man köpa en honda som saknar service historik^^? känns inte så bra. även om man servar den direkt själv efter köp. och vad skulle det kosta att byta kamrem?
runt 4-5000??

förra ägaren kanske servade den själv ? inte så många som lämnar in en så gammal bil... jag hade iallafall inte ens tänkt tanken på att göra det. Köp en och serva den själv precis som alla andra gör. Köp nu inte den i tron att den aldrig kommer gå sönder, för alla ja exakt alla bilar går i sönder

Korrekt, jag skulle då aldrig komma på tanken att betala flera tusen för ett kamremsbyte,
delarna kostar under 500kr och jag litar inte ens på verkstäder då det finns så mycket klåpare.

Men viktigt är att känna av om säljaren är seriös och hur bilen ser ut i övrigt.
Man kan aldrig ta en säljares ord på nånting man inte ser själv.

Kamkedja på en Civic? Du skulle frågat om han bytte kardanförgasarsnöret också.

hehehehe

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Forummoderator
17 998 Inlägg
26 februari 2013
#123
Inga franska bilar. Så är det bara. Vissa kan ha tur och få en Laguna att gå som en klocka i 10 år men det är nog både tur, skicklighet och rätt körstil. Är väldigt glad över att vi sålde Clion i vintras. 5000 mil men kostat en förmögenhet i reparationer...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
26 februari 2013
#124
Emilius skrev:
CHEEVA skrev:
panda666 skrev:

det är det alltså vågar man köpa en honda som saknar service historik^^? känns inte så bra. även om man servar den direkt själv efter köp. och vad skulle det kosta att byta kamrem?
runt 4-5000??

förra ägaren kanske servade den själv ? inte så många som lämnar in en så gammal bil... jag hade iallafall inte ens tänkt tanken på att göra det. Köp en och serva den själv precis som alla andra gör. Köp nu inte den i tron att den aldrig kommer gå sönder, för alla ja exakt alla bilar går i sönder

Korrekt, jag skulle då aldrig komma på tanken att betala flera tusen för ett kamremsbyte,
delarna kostar under 500kr och jag litar inte ens på verkstäder då det finns så mycket klåpare.

Men viktigt är att känna av om säljaren är seriös och hur bilen ser ut i övrigt.
Man kan aldrig ta en säljares ord på nånting man inte ser själv.

Kamkedja på en Civic? Du skulle frågat om han bytte kardanförgasarsnöret också.

tror ja kommer köpa helre en mitsubishi colt faktiskt..verkar vara ägda av lite mer mogna personer som tar hand om dom lite bättre än civicarna,,har inte sett en enda civic i trevlig skick än.

menar inget illa mot nån här nu..men visst är civics väldigt buskörda/ungdomskörda bilar?

Avstängd
1 714 Inlägg
26 februari 2013
#125
Ja det är korrekt, Civic brukar bli buskörda osv.

Om du tycker det är illa här så ska du se i USA, där är man en idiot om man inte rollar sin Civic i mattsvart,
och det enda rätta sättet att laga rost är att spackla igen hålen med finspackel.

Ska du ha en fin Civic så tipsar jag om Honda performance club,
där har du entusiaster som tar hand om bilarna för det mesta.

http://www.hondaklubben.com/forum/index.php


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
26 februari 2013
#126
Dieselsmurfen skrev:
Inga franska bilar. Så är det bara. Vissa kan ha tur och få en Laguna att gå som en klocka i 10 år men det är nog både tur, skicklighet och rätt körstil. Är väldigt glad över att vi sålde Clion i vintras. 5000 mil men kostat en förmögenhet i reparationer...

jag hade en fransos som funkade klockrent aldrig några problem smile kan iofs va som du sa tur och sen är jag bäst så har nog med det att göra också ! men körstilen var inte till bilens fördel om man säger som så


4 261 Inlägg
26 februari 2013
#127
Emilius skrev:
Ja det är korrekt, Civic brukar bli buskörda osv.

Om du tycker det är illa här så ska du se i USA, där är man en idiot om man inte rollar sin Civic i mattsvart,
och det enda rätta sättet att laga rost är att spackla igen hålen med finspackel.

Ska du ha en fin Civic så tipsar jag om Honda performance club,
där har du entusiaster som tar hand om bilarna för det mesta.

http://www.hondaklubben.com/forum/index.php

kollar ju där för det mesta..men där kostar det som tusan också..folk vill ha mycket pengar för så gamla bilar..

1 863 Inlägg
26 februari 2013
#128
Har haft en 206:a, värsta bilen jag nånsin ägt. Och jag har haft över 20 bilar på 10 år.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Forummoderator
17 998 Inlägg
26 februari 2013
#129
Fakta: Jobbat som bilhandlare och bytt in tusentals bilar. Sålde nya Citroen. En kompis har en bilfirma och köper bilar från Volvo. Han får givetvis mycket renaulter... De vill inte sälja dessa själva. Fullt förståligt. De krånglar. Tro mig. Inte fransk bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

149 Inlägg
26 februari 2013
#130
Dieselsmurfen skrev:
Fakta: Jobbat som bilhandlare och bytt in tusentals bilar. Sålde nya Citroen. En kompis har en bilfirma och köper bilar från Volvo. Han får givetvis mycket renaulter... De vill inte sälja dessa själva. Fullt förståligt. De krånglar. Tro mig. Inte fransk bil.

Jag förstår vad du säger och det kan mycket väl vara så.

Men.
Jag skrev bara att 100% av alla Renaulter jag varit kontakt med har fungerat klockrent utan dyra reparationer smile
Man får vara rädd om sakerna bara smile

Mvh Mattias Green
Nordiska X40 Klubben

Evildan
26 februari 2013
#131
Ortus skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Fakta: Jobbat som bilhandlare och bytt in tusentals bilar. Sålde nya Citroen. En kompis har en bilfirma och köper bilar från Volvo. Han får givetvis mycket renaulter... De vill inte sälja dessa själva. Fullt förståligt. De krånglar. Tro mig. Inte fransk bil.

Jag förstår vad du säger och det kan mycket väl vara så.

Men.
Jag skrev bara att 100% av alla Renaulter jag varit kontakt med har fungerat klockrent utan dyra reparationer smile
Man får vara rädd om sakerna bara smile

Är faktiskt lika här, haft mindre bekymmer med mina
Fransyskor
Citroën 2CV AX BX CX ZX Visa Xsara
Renault 4 5 12 20 Clio
Peugeot 104 204 205 305 504
Simca Fixárn

Italienskor
FIAT 127 128 Tipo UNO Punto
Autobianchi A112
Lancia Prisma

än den mängd
SAAB 95 96 99 900 9000 9-5
samt uppsjö
Volvo 121 142 144 145 164 210 242 244 245 460! 744 745 944 945 S60 V70
och en gäng varierande Tyskor, MB, BMW, VW, AUDI, jag ägt.

Troligtvis är det för att Sydeuroperna (nu när jag ser min lista) har varit av äldre snitt = inga elprylar som reagerar illa på Svenskt klimat.

206 och Clio i basicutförande utan en massa utrustning, är mig veterligen väl fungerande småbilar med mkt charm och komfort jämfört med POLO, Corsa och andra småburkiga tyska strama transportlådor.
big_smile
Senast redigerat av Evildan (26 februari 2013)

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
26 februari 2013
#132
Dieselsmurfen skrev:
Fakta: Jobbat som bilhandlare och bytt in tusentals bilar. Sålde nya Citroen. En kompis har en bilfirma och köper bilar från Volvo. Han får givetvis mycket renaulter... De vill inte sälja dessa själva. Fullt förståligt. De krånglar. Tro mig. Inte fransk bil.

Bryr man sig inte om hållbarheten utan bara vill ha en ny bil till ett förmånligt pris är franska bilar ett bra val.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

341 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
#133
Som parantes kan man kanske nämna att vår Volvo V70 från 2008 som vi köpte för ca ett år sedan fick vi lämna in för följande fel under de 3 första månaderna, den hade gått ca 13000 mil då:
Reglaget till färddatorn
Bälteshållaren bak
Batteriet
Styrservot
AC kompressorn
Drivaxelsknut
Och nåt skit med dieselvärmaren

Bilfirman tog allt på garantin, men annars är det ju vissa ganska dyra poster på en relativ ny bil.... Så man kan ju ha otur med vilket märke som helst.
Men har Peugot blivit bättre på 2000talet än vad de var tidigare?


Sök