3458
Sök

Bilprovning, för stor(!) bil...

49 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
Häpp, fick "inbjudan" till besiktning från en av de här nya bolagen som bedriver bilprovning/bilbesiktning i Sverige numera. Dock ville jag hålla kvar vid gamla hederliga Bilprovningen och försökte boka en tid med dom.

Men jag fick bara hela tiden svaret att det inte fanns några tider den veckan jag försökte boka på, oavsett vilken vecka jag provade med... När jag till slut provat varenda vecka som fanns att välja bland under hela våren o försommaren ringde jag dom och fick höra att bilen är för stor(!) för den här (nya) besiktningsanläggningen....(!!)

OK, det är en stor bil (Cadillac Eldorado) men hallå... Visade sig vid närmare studie att den är för tung också(!)...

Jaja, då gled jag in på den "nya" firmans webbplats och skulle boka där istället - samma sak, "finns inga tiden under den valda perioden"... men det verkar inte vara någon vikt/storleksgräns som sätter käppar i hjulet nu, det går att få tiden nu under mars men inte vill/kan jag plocka ut sommarbilen för att besiktiga den under mars. Snön ligger här fortfarande då :-)

Så jag ringde dom men dom kunde inte se vad det var som var fel och ska återkomma till mig inom 48 timmar...

Jaja, det ger väl sig - men behövde bara skriva av mig lite. Jag/personligen tror inte att något alls blir bättre med den här avregleringen/utförsäljningen.... Mindre skatteintäkter, sämre service, dyrare besiktning, etc...

/Rikard (som äger tre bilar varav två inte kommer att gå att besiktiga på Bilprovningen på Mjölkudden i Luleå)

1 160 Inlägg
4 mars 2013
men hallå besiktar dom inte lastbilar.eller dom får inte plats med dom heller

49 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
horbybonnen skrev:
men hallå besiktar dom inte lastbilar.eller dom får inte plats med dom heller

Nej, tydligen "tar" inte just den stationen ("Bilprovningen" på Mjölkudden i Luleå) inte lastbilar... Eller fullvuxna Cadillac's och S-klass Mercdes'ar :-)
/Rikard

3 120 Inlägg
4 mars 2013
Det har väl inte nedgraderats en befintlig anläggning bara för att man avreglerat? Dit du brukade besiktiga bilen går väl fortfarande att köra till.

49 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
viccoA skrev:
Det har väl inte nedgraderats en befintlig anläggning bara för att man avreglerat? Dit du brukade besiktiga bilen går väl fortfarande att köra till.

Jajamen, det var där jag sen försökte boka tid istället men där det inte gick av "någon annan anledning" (som dom reder ut just nu) men jag hade velat hålla fast vid gamla hederliga Bilprovningen istället för Opus...

/Rikard

1 705 Inlägg
4 mars 2013
Om jag förstår dig rätt så försöker du alltså boka på "gamla hederliga bilprovningen", men där fungerar det inte heller?
Vad är det då som gör bilprovningen så mycket bättre än Opus?

Fiskförädlare
108 Inlägg
4 mars 2013
hm, straffet för att man åker riktig bil hmm Jag har tur som har besiktning som tar lasbilar också annars hade jag varit i samma sits som du hmm

49 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
rcy skrev:
Om jag förstår dig rätt så försöker du alltså boka på "gamla hederliga bilprovningen", men där fungerar det inte heller?
Vad är det då som gör bilprovningen så mycket bättre än Opus?

Tja, bättre o bättre... Jag ville bara visa mitt stöd för den ursprungliga organisationen som jag i 30 års tid aldrig haft några som helst problem med :-) Har besiktigat massor med gånger med dom (äger tre bilar och två släp) - aldrig ett problem. Supernöjd kund helt enkelt, så det är enda orsaken att jag ville boka hos gamla hederliga Bilprovningen :-)

Men egentligen fungerar det ju sämre nu med Bilprovningen då dom inte tar bilar som är längre än fem meter...

Men Opus får ta Cadillac'en och Merc'an helt enkelt, bara dom nu får ordning på sitt bokningssystem - dom jobbar som sagt på det o ska återkomma inom 48 timmar...

/Rikard

1 705 Inlägg
4 mars 2013
Jag har aldrig någonsin haft ett enda problem med Opus. Har besiktat alla mina bilar plus släpvagn där, och servicen har varit klockren varenda gång.

Det jag försöker säga är att jag finner det lite lustigt att du redan verkar ha sågat Opus trots att dom aldrig gjort något fel, och faktiskt fungerat bättre än bilprovningen än så länge. smile

6 Inlägg
4 mars 2013
farsan blev invinkad i lastbilshallen när han skulle besikta sin cadillac sedan deville, för dom inte tyckte den fick plats på deras lyftar. big_smile

Massively Over Powered Asphalt Remover

49 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
rcy skrev:
Jag har aldrig någonsin haft ett enda problem med Opus. Har besiktat alla mina bilar plus släpvagn där, och servicen har varit klockren varenda gång.

Det jag försöker säga är att jag finner det lite lustigt att du redan verkar ha sågat Opus trots att dom aldrig gjort något fel, och faktiskt fungerat bättre än bilprovningen än så länge. smile

Jag har inget emot Opus som företag, dom är säkert jättebra. Men jag tycker inte om att staten säljer bort de statliga företagen där vi har en fungerande organisation. Mindre intäkter i skattkistan och sen blir det med all sannolikhet dyrare i slutändan för oss konsumenter :-) I alla fall har det då blivit så i både England och Finland när dom avreglerade besiktningen...

Sen dessa alla apotek, nu finns det ett apotek här o var men alla "kan" inte ha allt på lager utan man med jämna mellanrum står där i kö bara för att höra att det måste beställas... Tidigare kunde man bara plocka vilket av dom som helt och dom hade "allt", i alla fall för mig räcker det med typ 3-4 apotek i en mindre ort dom denna, jag har inget behov av att se att apotek i varje shoppingcenter...

Så jag ville bara stötta gamla hederliga "bettan" (dvs ursprungliga Bilprovningen) :-) Men Opus blir säääkert jättebra ;-) Det jag mest stötte mig på var att Bilprovningen startat igång en konkurrerande anläggning här i Luleå som inte klarar av en större bil - verkar ju rätt korkat av dom ;-)

Cheerio!
/Rikard

18 Inlägg
4 mars 2013
Anledningen till jag aldrig mer kommer sätta fot på Opus igen:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=266722

1 705 Inlägg
4 mars 2013
IR655 skrev:
Anledningen till jag aldrig mer kommer sätta fot på Opus igen:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=266722

Så pga en dålig anställd så sågar du ett helt företag?

Jag fick tvåa på "felaktig ljusbild, dimljus" på min 9-5'a. Problemet är att min 9-5'a inte har och aldrig har haft några dimljus, det är extraljus som är monterade i spoilern. Krävdes två återbesök och slutligen möte med stationschefen innan jag lyckades få dom att förstå skillnaden på dimljus och extraljus.
Detta var på bilprovningen så jag antar att du aldrig sätter din fot där igen heller?

18 Inlägg
4 mars 2013
Precis. Opus Nyköping har iallafall bevisat hur inkompetenta deras "ingenjörer" är och platschefen är lika dum i huvet när han står bakom sina anställda när han vet att sina anställda har fel.

Man kanske inte ska klanka ner på individuella företag, men man undrar hur någon kan gå runt med en titel som Besiktnings Ingenjör när han inte kan urskilja mellan sitt eget huvud och arsle.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
4 mars 2013
Vad i helvete?
Jag har då aldrig hört talas om att dom klagat på för stor bil.
Iofs så har inte jag så värst stora bilar men min Lincoln är fortfarande nästan 5.3m lång (halv meter längre än en BMW E34) så den är ju knappast liten. Får plats enkelt genom vanliga besiktningshallen.
Samma sak med fars Mercury på nästan 5.5m

Är det besiktningshallen på storheden du försöker besikta på? Besiktade aldrig min bil där men polaren besiktade sin M5 där och det var ju en stor och fin hall, nästan lite för stor för han fastnade med frontspoilern och kom knappt ens innanför porten till hallen lol För att inte tala om när vi väl fick in bilen i hallen och skulle ha upp den på lyften roll Det är en historia för sig dock lol

Dock våran besiktningsman där var knappast kunnig. Han fick för sig att kolvarna var trasiga i motorn för den "gick så ryckigt på tomgång". Aldrig hört talas om vass kam? neutral
Senast redigerat av Thunderbird88 (4 mars 2013)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Sök