3034
Sök

Bilen startar inte, vad kan vara fel?

Snäll pöjk
703 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
Nu är det så att en bil inte längre startar, inte ens med startkablar.. när man vrider på nycklen till tändningsläget fungera all el utan problem! När man sedan vrider nycklen ytterligare för att starta motorn klickar det bara till och elen bryts till allt. vad kan vara fel?

Ack vet jag förgasarmotorer!

749 Inlägg
8 september 2011
Trasig solenoid, jordfel till motorn, spänningsfall till startmotorn.
Är du säker på att det var riktig kontakt med startkablarna?
Låter som den är spänningslös, annars gissar jag på trasig solenoid.

21 761 Inlägg
8 september 2011
Mät vilken spänning det är på själva batteripolerna (inte polskorna) dels när bilen är avstängd och dels när du vrider nyckeln i startläge, håller sig spänningen över 10 V så är det inget batterifel. Ligger det på typ 11 V eller lite högre så fungerar inte startmotorn som den ska, tex dålig solenoid eller för låg spänning i den tunna kabeln på solenoiden. smile

Snäll pöjk
703 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
Men det kan väl inte vara fel på batteriet när all annan el fungera eller? Kan man testa att rulla igång bilen? Om den då inte startar vad kan man utgå från är fel då?

21 761 Inlägg
8 september 2011
Startmotorn drar mycket mer ström än övriga saker, därför kan tex lysen funka men när startmotorn ska snurra igång så orkar det inte. Mätning är vettigt ändå, då kan du ju exempelvis mäta upp andra saker om du inte hittar felet direkt. smile

Snäll pöjk
703 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
Okej. detta kan man mäta med ett vanligt mätinstrumet, behöver inte vara något speciellt?

21 761 Inlägg
8 september 2011
Vanlig spänningsmätning (likspänning, tex mätområde 20 V) och resistansmätning brukar vara vanligast vid såna här felsökningar, då duger en vanlig multimeter för hundralappen bra. smile
Senast redigerat av Drönirettab (8 september 2011)

Snäll pöjk
703 Inlägg
9 september 2011
Trådstartare
Problemet löst!  det va fel på ett hjul till remmen :-P. Tack alla ändå!

6 Inlägg
11 mars 2013
mangedif skrev:
Problemet löst!  det va fel på ett hjul till remmen :-P. Tack alla ändå!

lite gammal tråd men skulle du kunna specificera vad det var för fel och hur du löste det? Har nämligen ett precis likadant fel på min 740 -88

Snäll pöjk
703 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
Hjulet till Acn hade fastnat så remmen kunde inte dra runt :-)

Evildan
11 mars 2013
Haft det problemet på den alltjämt oförstörbara, ofelbara och hållbara Volvo 740 jag med.

Mitt tändningslås klappade ihop, när jag vred nyckeln till startläge kontaktade inte kontaktblecket i tändningslåset och solenoiden slog inte till, provade att släppa tillbaka lite grann och då gick den att starta.

Sök