3561
Sök

Letar slutsteg

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
3 april 2007
zoopåse skrev:
Jonash eller någon. Vad tror du om clasholsonsteget på 4x50W RMS 4ohm för 900spänn. Finns det någon chans att det är något att ha eller är det ingen idé att testa ens? Det står att den ska klara 2ohm och gå att bryggkoppla. Har inbyggda filter mm.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=392510

Att jag vill ha ett billigt steg har två orsaker. Dels stöldrisken och dels att budgeten är begränsad. Vad är det som kan gå fel egentligen? Ifall steget viner från generatorn eller ljudet moduleras av nätdelen på något sätt så kanske man kan reklamera det som fabriaktionsfel? Det finns väl ingen som accepterar att ett steg distar klart hörbart?

Annars kan ju AC-kopplingen i steget vara klantigt dimensionerad så det knappt kommer någon djupbas. Det kanske man kan fixa själv i värtsta fall. bara byta värde på någon kondensator.

Filtrena borde ju vara enkla standrard sallen-key-kopplingar med 12dB branthet så det är nog inga konstigheter.

Vad mer kan gå fel? RMS-watt är ju RMS-watt tänker jag...

Ja alltså det är betydligt mer vettigt att lägga sina pengar på ett bra kit.

Däremot så är det som så att väldigt många av de här billiga stegen INTE har kraftresurser när du lastar ner dem att leverera den ström som krävs när du lastar ned. Underdimensionerae nätdelar m.a.o. Och många utav dem har underdimensionerad kyllapacitt, så de tål inte heller den långtida värmeutvecklingen. Och det vet vi ju alla vad det betyder i längden - brända trissor.

Ljudmässigt så visst, det sitter kanske inte de dyraste och bästa kondensatorerna i signalkedjan. Så lite tappar du på ljudet om du ABX testar det mot ett annat mycket dyrare steg.

MEN, säg såhär: om du kopplar in ett 10000kr steg på ett skit-kit för 400 spänn (ursäkta uttrycket) och jämför det med ClasOhlson steget kopplat till ett kit för 8000 så kommer den kombon låta betydligt bättre.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 129 Inlägg
3 april 2007
Trådstartare
jonash skrev:
Palicuse skrev:
När ni säger att märket inte gör nån skillnad så har ja hört motsatsen av 2a som har hållt/håller på med ljud, men det beror ju på vad man jämför.

Självklart påverkar högtalarna mer än slutsteg, men högtalarna måste ju ha "kräm" för kunna visa vad dom går för. Och vissa steg är ju gjorda för att ge så mycke kräm som möjligt medan 2a är gjorda för att ge så rent ljud som möjligt oavsett serie vad ja har märkt många gånger(finns t.o.m tester där olika slutsteg har provlyssnats) . Och det är där "märkena" kommer in då det gäller steg.

"kräm" det är helt enkelt den spänning som steget kan hålla på högtalarterminalen det med full ström i kretsen. Det vill säga, EFFEKT. Eller Watt om du så vill.

Om vi nu tar två steg som uppvisar identiska THD vs Effekt kurvor så kommer de låta såpass lika att det är skit samma vilket du väljer - det blir betydligt viktigare att se till att högtalarna väljs rätt, att du kan ha EQ på dem och montera dem optimalt. Det är 95% av hela grejen med bra ljud. Resten sitter i steget, om vi tar fallet ovan.

Så, om du har att välja på steg från tex Alpine, Rockford, Phoenix, Celestra, MTX, DLS eller Genesis och de alla ger tillräckligt med RMS effekt för att driva dina element till fullo (Xmax) så är det BETYDLIGT mer vettigt att kika (läs: LYSSNA) på vilka högtalare du skall ha än att fundera på om du valde rätt märke. Tag då nåt utav dem som passar designtemat och som har t.ex filter som du kan använda, bra anslutningar etc etc.

Jag håller med om att det finns skillnader ljudmässigt mellan stegen, men den är SKITLITEN jämfört med hur olika högtalare låter. Och det finns inte en enda kunnig person som säger emot det.

mvh Jonas

Jag håller med att det är skitliten skillnad mellan steg jämfört med högtalare. Men skillnaden finns ju. Och det är ju den skillnaden ja söker genom denna tråd annars hade ja ju aldrig skrivit den.

Håller oxå med om att det har varit mycke frågor om märken m.m. Men det har faktiskt kommit upp mycke sånt många gånger från 2a på detta forum oxå trots att dessa "bekvämlighets" trådar lr vad man ska kalla det har skrivits.

Har försökt komma upp med idéer som kanske ha kunnat hjälpt något oxå. Men det har man fått mer ris än rosor för.
Senast redigerat av Palicuse (3 april 2007)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
3 april 2007
Palicuse skrev:
Har försökt komma upp med idéer som kanske ha kunnat hjälpt något oxå. Men det har man fått mer ris än rosor för.

Du har försökt kanske 5ggr, och det är inte när du försöker 1a gången, utan när du försöker 5e gången, och dessutom på andra forum som jag reagerar.

Antingen vill du inte lyssna på vad vi säger, eller så tycker du annorlunda. Och båda är väl ok, men förvänta dig inte att jag ändrar åsikt iallafall..

mvh Jonas

volvoraggare
4 776 Inlägg
3 april 2007
jonash skrev:
gurenius skrev:
ironhead skrev:
håler med jonash att det är högtalarna först och främst som det måste vara bett i finns säkert många som går och köper värsta slutsteget men inte lagt ner pengar på högtalarna då låter det ju skit ändå steget har ju inte så stor betydelse utan högtalarna i det här fallet det är vad jag tycker med

Det absolut vanligast är tvärtom. Värsta basarna och skitsteg. En billig bas kan låta fantastiskt bra med rätt steg. Det omvända gäller tyvärr inte, en bra bas låter alltid dåligt med fel steg.

Jag skulle uttrycka det helt annorlunda:

En sjuhelvetes bas med ett enkelt steg som man använder INOM 1% dist kommer låta VÄLDIGT mycket bättre än ett sjuhelvetes steg som man kör inom 1% THD och en bas som inte tål effekten och distar 20%..

Jag tror dock att Gurra menar att många överstry stegen, och det är aldrig bra!

mvh Jonas

nu börjar jag fatta så det spelar inte så stor roll vilken högtalare jag har utan hur själva steget är byggt osv osv nu är man ju totalt blåst på vad slutsteg och sånt innebär ända jag har hållt på med är stereo och högtalare är bara amatör innom området men ska lära mig mera finns det nån bra bok som handlar om bilstereo i största allmenhet så man kan lära sig mera om det

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

volvoraggare
4 776 Inlägg
3 april 2007
jonash skrev:
Palicuse skrev:

Du har försökt kanske 5ggr, och det är inte när du försöker 1a gången, utan när du försöker 5e gången, och dessutom på andra forum som jag reagerar.

Antingen vill du inte lyssna på vad vi säger, eller så tycker du annorlunda. Och båda är väl ok, men förvänta dig inte att jag ändrar åsikt iallafall..

mvh Jonas

jag litar mer på mer på dig jonas än vad jag skulle lita på palicuse  han verkar ju inte ta åt sig kunskapen som du har innom området

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
4 april 2007
ironhead skrev:
nu börjar jag fatta så det spelar inte så stor roll vilken högtalare jag har utan hur själva steget är byggt osv osv nu är man ju totalt blåst på vad slutsteg och sånt innebär ända jag har hållt på med är stereo och högtalare är bara amatör innom området men ska lära mig mera finns det nån bra bok som handlar om bilstereo i största allmenhet så man kan lära sig mera om det

De tre absolut viktigaste verktygen man själv har för att det skall låta bra är:

1. Installationen - se till att montera alla högtalare, framförallt basar och midbasar REJÄLT stabilt.
2. Justera in gainet rätt på stegen, så att det inte går att tok-överstyra dem
3. Se till att du vet vart gränsen går i din anläggning. Alla anläggningar har gränser. Tag reda på vart gränsen är för din egen anläggning.

Det enda sättet att kunna spela märkbart högre om man nått gränsen med sin anläggning  är att skaffa sig mer konarea och/eller mer effekt till högtalarelement som tål mer effekt (läs längre slaglängd)

Vad gäller finlir så är högtalarna absolut viktigast. Och framförallt det passiva filtret. Oftast i dyrare system är det just filtret som är mer påkostat, och näst efter det diskanterna.

Ytterligare ett par snäpp upp i pris kommer grejer då man har egna custom designade korgar, men då betalar man för kosmetika mer än något annat.

mvh Jonas

1 129 Inlägg
4 april 2007
Trådstartare
jonash skrev:
Palicuse skrev:

mvh Jonas

Som ja sa innan så tycker ja inte att ja är ensam om att ställa samma fråga flera gånger för det tycker ja att folk gör hela tiden.

Om du syftar på att ja har ställt mycke märkesfrågor, så håller ja inte med om att det alltid har varit samma sak som ja har frågat efter. Men om man inte ska dra in "märken" i frågor så tror ja att det blir svårt för många på detta forum att få svar på sina frågor.

Jag tar åt mig det mesta som folk säger o avgör sedan vad ja tycker stämmer med min egen åsikt. Alla har vi våra egna åsiker som i sin tur är problematiskt på forum många gånger, för när man frågar om nånting i ett forum så brukar åsikterna oftast va skilda som i sin tur kan sluta med "goddag yxskaft", o då blir det inte lätt för den som är osäker.

Du har helt rätt när du säger "prova själv", men många har inte alltid möjligheten av olika orsaker att prova själv, så dom väljer att fråga istället.

Då ja har frågat om samma sak på flera forum har varit för att:

Ja inte tyckt att ja fått nåt bra svar så ja har provat nåt annat forum.

Se hur mycket svaren skiljer sig i dom olika forumen.

"Utvidga" frågan.

(kanske lite onödigt flera gånger då många är inne på flera forum).

Kettunen
4 april 2007
Arizona Eagle gör schyssta monoblock faktiskt!!
Sen har du ju alla klassiska. DLS , Kicker, Mutant , MDS , Alpine , DD , JBL , Rockford Fosgate ,

1 129 Inlägg
4 april 2007
Trådstartare
Arozona egale gör säkert bra monoblock. O visst finns det en del klassiker som talar för sig själva utan misstro.

Än så länge så står Soundstream, DLS o MB quart på listan höst upp på listan. Men ja kommer säkerligen veta mer om olika steg o högtalare på elmia.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
4 april 2007
Palicuse skrev:
Arozona egale gör säkert bra monoblock. O visst finns det en del klassiker som talar för sig själva utan misstro.

Än så länge så står Soundstream, DLS o MB quart på listan höst upp på listan. Men ja kommer säkerligen veta mer om olika steg o högtalare på elmia.

Snacka om salig blandning.....

Om steg kommer du inte veta ett skit mer, det KRÄVS ABX test för att urskilja dem, och det kan du glömma på Elmia i det jävla sorlet och bruset som är där.

Högtalare...kanske, men Elmia är helt fel mässa att åka på om man vill ha en bild av hur saker och ting låter. Det är den sämsta mässan eftersom det är sånt bakgrundsljud där

/Jonas
Senast redigerat av jonash (4 april 2007)

1 129 Inlägg
7 april 2007
Trådstartare
jonash skrev:
Palicuse skrev:

Snacka om salig blandning.....

Om steg kommer du inte veta ett skit mer, det KRÄVS ABX test för att urskilja dem, och det kan du glömma på Elmia i det jävla sorlet och bruset som är där.

Högtalare...kanske, men Elmia är helt fel mässa att åka på om man vill ha en bild av hur saker och ting låter. Det är den sämsta mässan eftersom det är sånt bakgrundsljud där

/Jonas

Håller med dig.

På elmia så hade hoppats på att kanske få lite tips om steg av dom som höll på med billjud, men dom hade fullt upp. Så ja fick bara chansen att lyssna lite på olika högtalare. Annars var det i stort sett bara för show och dB tävling. Men detta var 1a gången jag va där oxå, så nu vet ja det till nästa gång.

Blir bara att vänta tills Ljudgaragen i Arvika får igång sina demogrejer så ja får chansen att prova på saker där, för ja tycker att det blir lite väl lång att åka många bara för att kolla in grejer

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
7 april 2007
-->Palicuse

vilken model i soundstream klassen, har du kollat på. eller tänkt dej köpa.??

Diesel is the blood of satan.

1 129 Inlägg
7 april 2007
Trådstartare
jinxs skrev:
-->Palicuse

vilken model i soundstream klassen, har du kollat på. eller tänkt dej köpa.??

Ja kommer troligtvis köpa picasso lr tarantula steg om det blir soundstream.

volvoraggare
4 776 Inlägg
7 april 2007
jonash skrev:
ironhead skrev:

De tre absolut viktigaste verktygen man själv har för att det skall låta bra är:

1. Installationen - se till att montera alla högtalare, framförallt basar och midbasar REJÄLT stabilt.
2. Justera in gainet rätt på stegen, så att det inte går att tok-överstyra dem
3. Se till att du vet vart gränsen går i din anläggning. Alla anläggningar har gränser. Tag reda på vart gränsen är för din egen anläggning.

Det enda sättet att kunna spela märkbart högre om man nått gränsen med sin anläggning  är att skaffa sig mer konarea och/eller mer effekt till högtalarelement som tål mer effekt (läs längre slaglängd)

Vad gäller finlir så är högtalarna absolut viktigast. Och framförallt det passiva filtret. Oftast i dyrare system är det just filtret som är mer påkostat, och näst efter det diskanterna.

Ytterligare ett par snäpp upp i pris kommer grejer då man har egna custom designade korgar, men då betalar man för kosmetika mer än något annat.

mvh Jonas

sånt hajar jag men nu är det att jag ska koppla steg och även bygga nya dörrsidor och och så och koppla in baslådorna osv osv jag tänker lägga pengar på  tunga grejer vill både ha finlir plus ett ordentligt dunk också

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 april 2007
ironhead skrev:
sånt hajar jag men nu är det att jag ska koppla steg och även bygga nya dörrsidor och och så och koppla in baslådorna osv osv jag tänker lägga pengar på  tunga grejer vill både ha finlir plus ett ordentligt dunk också

Högvalitativa element, mycket REN effekt och konarea.

mvh Jonas

Sök