3449
Sök

Kylarvätska/glykol, fel på mätare? mängd? Polo TDI -07

15 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#1
Hallå där!

Har en VW Polo Tdi 80, 2007 årsm. 5100 mil på mätaren.
Sedan några dagar tillbaka (måndag) så började kylarvätskelampan blinka å tjuta när motorn sattes igång, stängde man av motorn och slog på igen så upphörde detta, ibland fick man starta om en andra gång. Kontrollerade nivån i behållaren för glykol (röd), den var fylld till strax under halva burken, strax under mittlinjen mellan MAX och MIN.
Idag fyllde jag på glykolen, konstigt nog behövdes det inte så mycket för att nivån skulle dra över maxgränsen, ca 1,5-2 cm över maxlinjen. 250 ml var det som krävdes, notera att jag inte spädde ut med vatten, vissa ansåg det inte vara nödvändigt, att det till och med ska vara bättre att köra i det koncentrerat. Vilket låter vettigt..  Bör jag tömma lite ur behållaren?

Nu (sedan det fylldes på) blinkar inte lampan, det jag upplever lite skumt är att temperaturen dalar i motorn, tittar på motorn, hinner aldrig nå 90-strecket, snarare 70, vid lite stillastående då motorn går på tomgång, så visar det sig att den kan ha gått ner till 50-strecket.  Nu körde jag inte en längre sträcka, blev aldrig motorväg heller, småvägar istället. körde inte så pass länge att temperaturen kan hinna stiga till 90, men att den sjunker från ca 70 till 50 verkar konstigt.

Bilen är dieseldriven, det tar ju lite längre tid för de att bli varma, så jag e inte så ovan vid det, men ska det vara så? Om jag kör så länge att jag kommer upp i 70 graders temperatur och sedan låter bilen stå på tomgång i knappt 2-3 min så har temperaturen gått ned.. Nu minns jag inte om det varit så tidigare för bilen, innan kylvätskelampan och så.

Skulle uppskatta all hjälp å råd jag kan få!
Tack på förhand!

152 Inlägg
1 december 2010
#2
att de varnar för kylvätske nivån e troligtvis givaren i expansion kärlet. det är en VAG sjuka.
och de andra kan vara tempgivare eller termostat. men säkert någon som vet nogrannare

22 Inlägg
6 december 2012
#3
Leffe, har samma problem på min Polo 2007 TDI. Dock ligger min vätskenivå precis under max strecket så jag har kylarvätska. Ska dock fylla på lite extra.

VAG svarar att det inte är någon ko på isen. Det är troligen något elektriskt fel..givare eller dyl.
Så länge som inte temperaturen blir för hög (vilket den inte blir) så är det lugnt. Min givare går upp till mitten och stannar där.

Precis som på din bil så släcks lampan om man startar om bilen. Ska kolla givaren på expansionskärlet idag och ev fylla på lite glyckol.

Har du hört något mera?

15 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
#4
Nope, har inte hört något. Använder bilen för fullt, inte åtgärdat "problemet". Blinkar & tjuter fortfarande vid start, då det varit kallt över natten.
Något nytt på din front? I övrigt är tempen som den ska vara osv. Men det är just den där varnande lampan. Troligtivs något elfel tror jag... Hur har det gått för dig?

5 198 Inlägg
15 mars 2013
#5
Leffee skrev:
Hallå där!

Har en VW Polo Tdi 80, 2007 årsm. 5100 mil på mätaren.
Sedan några dagar tillbaka (måndag) så började kylarvätskelampan blinka å tjuta när motorn sattes igång, stängde man av motorn och slog på igen så upphörde detta, ibland fick man starta om en andra gång. Kontrollerade nivån i behållaren för glykol (röd), den var fylld till strax under halva burken, strax under mittlinjen mellan MAX och MIN.
Idag fyllde jag på glykolen, konstigt nog behövdes det inte så mycket för att nivån skulle dra över maxgränsen, ca 1,5-2 cm över maxlinjen. 250 ml var det som krävdes, notera att jag inte spädde ut med vatten, vissa ansåg det inte vara nödvändigt, att det till och med ska vara bättre att köra i det koncentrerat. Vilket låter vettigt..  Bör jag tömma lite ur behållaren?

Nu (sedan det fylldes på) blinkar inte lampan, det jag upplever lite skumt är att temperaturen dalar i motorn, tittar på motorn, hinner aldrig nå 90-strecket, snarare 70, vid lite stillastående då motorn går på tomgång, så visar det sig att den kan ha gått ner till 50-strecket.  Nu körde jag inte en längre sträcka, blev aldrig motorväg heller, småvägar istället. körde inte så pass länge att temperaturen kan hinna stiga till 90, men att den sjunker från ca 70 till 50 verkar konstigt.

Bilen är dieseldriven, det tar ju lite längre tid för de att bli varma, så jag e inte så ovan vid det, men ska det vara så? Om jag kör så länge att jag kommer upp i 70 graders temperatur och sedan låter bilen stå på tomgång i knappt 2-3 min så har temperaturen gått ned.. Nu minns jag inte om det varit så tidigare för bilen, innan kylvätskelampan och så.

Skulle uppskatta all hjälp å råd jag kan få!
Tack på förhand!

eror ju helt och hållet på hur halten ligger på. får man för mycket koncentrat så får det motsatt effekt dvs fryspunkten börjar höjas istället, så JAG anser att man bör ha 50/50 blandning,om man nu inte vet att det är mer vatten än glykol i.


Sök