3544
Sök

Koppla förbi orginal slutsteg på Saab 9-5 Aero -00?

9 Inlägg
23 februari 2013
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag har en Saab 9-5 Aero -00 med AS2 Systemet installerat. Nu är det så att jag har tröttnat och ska byta stereo. Har en Pioneer AVH4400BT jag tänkte slänga in. Har fixat monteringsram samt rattadapter mm. smile

Det jag undrar över är slutsteget som sitter i bilen, jag vet att det finns adaptrar man kan köpa så det funkar med stereon men det är inget intressant då där sitter bättre steg inbyggt i radion.

Till min fråga då: Går det att koppla förbi slutsteget? Min tanke var i så fall att skala ihop "line-kablarna" med högtalar kablarna. Går det? Och kan man få med centern på något vis också? Tacksam för svar eller andra tips på hur man kan göra! big_smile

Mvh Elias


32 Inlägg
23 februari 2013
#2
peliase skrev:
Hejsan!

Jag har en Saab 9-5 Aero -00 med AS2 Systemet installerat. Nu är det så att jag har tröttnat och ska byta stereo. Har en Pioneer AVH4400BT jag tänkte slänga in. Har fixat monteringsram samt rattadapter mm. smile

Det jag undrar över är slutsteget som sitter i bilen, jag vet att det finns adaptrar man kan köpa så det funkar med stereon men det är inget intressant då där sitter bättre steg inbyggt i radion.

Till min fråga då: Går det att koppla förbi slutsteget? Min tanke var i så fall att skala ihop "line-kablarna" med högtalar kablarna. Går det? Och kan man få med centern på något vis också? Tacksam för svar eller andra tips på hur man kan göra! big_smile

Mvh Elias

Klart det går att göra, men vad är det för slutsteg som sitter i bilen som kan vara sämre än en stereo's?

9 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
#3
Det är AS2 orginal, pioneer.. Det går alltså att bara slänga ihop linekablarna med högtalarkablarna? Hur ska man göra för att få med centern utan att fet låter för jävligt med balans osv?


32 Inlägg
24 februari 2013
#4
peliase skrev:
Det är AS2 orginal, pioneer.. Det går alltså att bara slänga ihop linekablarna med högtalarkablarna? Hur ska man göra för att få med centern utan att fet låter för jävligt med balans osv?

Ah missade det ;< Men om du kör skarvar kabeln och drar ihop det så fint du kan så är det bara löda ihop + el-tejp eller köra på sockerbit smile

Sladdarna som går från stereo till högtalare är bara normala kablar (+ och -) så om du inte gör ett förjävla dåligt jobb så låter det lika bra smile Om du vill vara riktigt säker på att du inte fuckar upp så kör med kabel skor. Går inte att mislyckas.

Dom går ju redan genom en kabel sko pga ISO kontakten
Senast redigerat av Skagvard (24 februari 2013)

9 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
#5
Hur göra med centern? Där är ju ingen utgång för center på radion.. Ska jag koppla den på höger kanalen? Vill ju gärna att det ska spela fint för tjejen med.. smile


3 466 Inlägg
24 februari 2013
#6
Vad kladdar du för? Koppla in stereon rakt i iso-kablaget och se till att du har remoten kopplad på den gröne(om jag minns rätt) kabeln. Färdigt!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
24 februari 2013
#7
Skagvard skrev:
peliase skrev:
Det är AS2 orginal, pioneer.. Det går alltså att bara slänga ihop linekablarna med högtalarkablarna? Hur ska man göra för att få med centern utan att fet låter för jävligt med balans osv?

Ah missade det ;< Men om du kör skarvar kabeln och drar ihop det så fint du kan så är det bara löda ihop + el-tejp eller köra på sockerbit smile

Sladdarna som går från stereo till högtalare är bara normala kablar (+ och -) så om du inte gör ett förjävla dåligt jobb så låter det lika bra smile Om du vill vara riktigt säker på att du inte fuckar upp så kör med kabel skor. Går inte att mislyckas.

Dom går ju redan genom en kabel sko pga ISO kontakten

För det är smart att göra på detta sättet i en bil med 7 högtalare. Att det är en blandning av olika impedans, storlek och frekvensomfång är tydligen helt ointressant? Och att dela frekvenserna som det är original är totalt onödigt så klart?

AS2 är uppbyggt på ett sådant sätt att du har högtalarna i brädan och bakdörrarna som drivs direkt på stereon och sen drivs subarna(ja det är riktiga basar) i framdörrarna av steg. Kopplar du in stereon och där inte är remote till steget kommer allt spela utom dörrarna.

Vad gäller centern så lirar den automatiskt tillsammans med de andra 2. Dock så är den helt meningslös.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

311 Inlägg
24 februari 2013
#8
M_icke_ skrev:
Skagvard skrev:
peliase skrev:
Det är AS2 orginal, pioneer.. Det går alltså att bara slänga ihop linekablarna med högtalarkablarna? Hur ska man göra för att få med centern utan att fet låter för jävligt med balans osv?

Ah missade det ;< Men om du kör skarvar kabeln och drar ihop det så fint du kan så är det bara löda ihop + el-tejp eller köra på sockerbit smile

Sladdarna som går från stereo till högtalare är bara normala kablar (+ och -) så om du inte gör ett förjävla dåligt jobb så låter det lika bra smile Om du vill vara riktigt säker på att du inte fuckar upp så kör med kabel skor. Går inte att mislyckas.

Dom går ju redan genom en kabel sko pga ISO kontakten

För det är smart att göra på detta sättet i en bil med 7 högtalare. Att det är en blandning av olika impedans, storlek och frekvensomfång är tydligen helt ointressant? Och att dela frekvenserna som det är original är totalt onödigt så klart?

AS2 är uppbyggt på ett sådant sätt att du har högtalarna i brädan och bakdörrarna som drivs direkt på stereon och sen drivs subarna(ja det är riktiga basar) i framdörrarna av steg. Kopplar du in stereon och där inte är remote till steget kommer allt spela utom dörrarna.

Vad gäller centern så lirar den automatiskt tillsammans med de andra 2. Dock så är den helt meningslös.

När jag bytte ut min huvudenhet i min 9-5a (-02) så glömde jag först att koppla in remoten till originalsteget och det resulterade i inget ljud alls. Jag har AS2 systemet. Men jag håller med dig helt att det är dumt att koppla förbi originalsteget om nu TS inte hade tänkt att byta ut alla högtalare i bilen?

Specs på original högtalarna i AS2 systemet:

Instrument panel left/right     3.5"     4.1 ohm     2 x 15W     midrange/treble
Instrument panel center       2.5"     4.8 ohm     5W     
Front doors                             6.5"  1.8 ohm    2 x 25W     bass
Rear doors                            4.0"     3.6 ohm    2 x 15W     midrange/treble
Senast redigerat av BillyBooy (24 februari 2013)

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

3 466 Inlägg
24 februari 2013
#9
BillyBooy skrev:
M_icke_ skrev:
Skagvard skrev:

Ah missade det ;< Men om du kör skarvar kabeln och drar ihop det så fint du kan så är det bara löda ihop + el-tejp eller köra på sockerbit smile

Sladdarna som går från stereo till högtalare är bara normala kablar (+ och -) så om du inte gör ett förjävla dåligt jobb så låter det lika bra smile Om du vill vara riktigt säker på att du inte fuckar upp så kör med kabel skor. Går inte att mislyckas.

Dom går ju redan genom en kabel sko pga ISO kontakten

För det är smart att göra på detta sättet i en bil med 7 högtalare. Att det är en blandning av olika impedans, storlek och frekvensomfång är tydligen helt ointressant? Och att dela frekvenserna som det är original är totalt onödigt så klart?

AS2 är uppbyggt på ett sådant sätt att du har högtalarna i brädan och bakdörrarna som drivs direkt på stereon och sen drivs subarna(ja det är riktiga basar) i framdörrarna av steg. Kopplar du in stereon och där inte är remote till steget kommer allt spela utom dörrarna.

Vad gäller centern så lirar den automatiskt tillsammans med de andra 2. Dock så är den helt meningslös.

När jag bytte ut min huvudenhet i min 9-5a (-02) så glömde jag först att koppla in remoten till originalsteget och det resulterade i inget ljud alls. Jag har AS2 systemet. Men jag håller med dig helt att det är dumt att koppla förbi originalsteget om nu TS inte hade tänkt att byta ut alla högtalare i bilen?

Specs på original högtalarna i AS2 systemet:

Instrument panel left/right     3.5"     4.1 ohm     2 x 15W     midrange/treble
Instrument panel center       2.5"     4.8 ohm     5W     
Front doors                             6.5"  1.8 ohm    2 x 25W     bass
Rear doors                            4.0"     3.6 ohm    2 x 15W     midrange/treble

Ja de e kanske möjligt att alla högtalarna går på steget då? Har aldrig testat utan remoten men jag har en kompis som gjorde de i sin o han sa att allt lät utom framdörrarna.  tongue

Men som sagt, varför göra det så krångligt när det är "Plug n Play" ?  tongue

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

9 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
#10
Därför att det är ganska osmart att köra in högnivå på lågnivå, det blir överstyrt..


3 466 Inlägg
24 februari 2013
#11
peliase skrev:
Därför att det är ganska osmart att köra in högnivå på lågnivå, det blir överstyrt..

Va pratar du nu om? Vem har sagt ngt om lågnivå??

Orgiansteget går direkt på stereons högtalarkablar. Det är inget som behöver byggas om o kladdas med så varför håller alla på o snackar om en massa trams? Gör ingen höna av en fjäder. Plugga den rakt in o lira PUNKT.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

9 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
#12
Nu har jag gjort det! Alltså, skitit i att koppla bort steget! smile Det blev skitbra faktiskt! Mycket nöjd, ska bara byta högtalaren i vänster framdörr, (förra ägaren har sprängt den, inte jag haha!). Kopplat in en baslåda bak, med ett Arizona Eagle steg och mds basreflektionslåda med två stycken Infinity 12". Spelar som fan! Rent och snyggt!


19 Inlägg
21 mars 2013
#13
Tjenare! Det där med lågnivå ngn snackar om e ju lite rätt eftersom som originalstereon skickar en slags lågnivå direkt ut genom högtalarkablarna därför får original slutsteget en så kallad balanserad lågnivå, har inte helt fattat det där än men jobbar på't! Jag kopplade också in en annan stereo direkt in, bytte bara plats på två kablar från stereons egna kablage för remoten och minnet i stereon. Men som sagt det originalsteget får nu är ju då högnivå och väldigt enkelt att spela sönder högtalare när nivån blir för hög blir mycket distorsion i mina högtalare just nu vid hög volym, är inne på lite samma som du fast istället för att koppla rakt förbi originalsteget så har ja funderat på att sätta ett 4 kanals slutsteg i handsfacket och bara sno ut kablarna från originalsteget och sätta i det nya steget, sen koppla högtalarna på brädan till stereon direkt. Givetvis då byta högtalarna i dörrarna också om det är så att det börjar spöka pga olika ohm på högtalarna. Men tror detta kommer funka! (Hoppas ja iallafall!) det är lite halvklurigt ibland att bygga ljud i dom här bilarna! Har också 9-5 Aero men 01 med as2 ljud

Kolla in mitt bygge i Saaben!
http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263
Rockford Fosgate, Dayton Audio, Genesis, Mtx

3 466 Inlägg
23 mars 2013
#14
Kalle1993 skrev:
Tjenare! Det där med lågnivå ngn snackar om e ju lite rätt eftersom som originalstereon skickar en slags lågnivå direkt ut genom högtalarkablarna därför får original slutsteget en så kallad balanserad lågnivå, har inte helt fattat det där än men jobbar på't! Jag kopplade också in en annan stereo direkt in, bytte bara plats på två kablar från stereons egna kablage för remoten och minnet i stereon. Men som sagt det originalsteget får nu är ju då högnivå och väldigt enkelt att spela sönder högtalare när nivån blir för hög blir mycket distorsion i mina högtalare just nu vid hög volym, är inne på lite samma som du fast istället för att koppla rakt förbi originalsteget så har ja funderat på att sätta ett 4 kanals slutsteg i handsfacket och bara sno ut kablarna från originalsteget och sätta i det nya steget, sen koppla högtalarna på brädan till stereon direkt. Givetvis då byta högtalarna i dörrarna också om det är så att det börjar spöka pga olika ohm på högtalarna. Men tror detta kommer funka! (Hoppas ja iallafall!) det är lite halvklurigt ibland att bygga ljud i dom här bilarna! Har också 9-5 Aero men 01 med as2 ljud

Nej, orginalsteget går på högnivå. Däremot så har du mer kräm i förstärkaren på en utbytesstereo och eftersom den "spärren" som sitter i orginalstereon som hindrar en från att vrida upp volymen över en viss nivå försvinner så kommer man att kunna dista högtalarna hur mycke man vill ja. Men håller man igen på volymen kommer man dessutom kunna lira lite högre men en hyfsad enhet. Vill man bygga ett separat system pga detta så varsågod. Men glöm då inte bort att du måste fixa alla delningar osv själv och att du ska ha 6,5" sub-basar i dörrarna då vanliga middar inte kommer ge samma kraftfulla ljud. Och även om du lägger en massa pengar på detta kommer du inte vara garanterad att det blir bättre då orginal faktiskt är riktigt hyfsade grejer.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"


Sök