Hej!
Första inlägget här på Garaget och jag är väldigt novice på bilar och motorer överlag. Men ska försöka beskriva mitt problem så gott det går.
Min bil: VW Passat 1.8T -98. Gått 21.000.
Problemet:
Min bil är kraftlös, på plan mark fungerar Ettan bra tycker jag, kommer iväg snabbt men sen växlar jag til 2:an och det går såå sakta att accelerare, accen kommer efter en 5-10 sekunder, då for bilen iväg. Så här är det på alla växlar förutom 1:an. Så rivstart vid en lucka i en rondell är inte att tala om om jag inte vill stoppa trafiken
Idag stannade jag vid en stop skylt i en relativt lätt uppförsbacke, det var på gränsen till motorstop med 1:ans växel, som annars går bra på plan väg. Spelade ingen roll hur mkt jag försökte gasa, men motorn ville inte direkt svara.
På motorvägen, skulle acca från 80-90 i 5:ans växel, samma där, tog kanske 30 sekunder för mig att öka 10 km/h.
Jag har bytt bilbatteri, kollat tändstiften som ser bra ut men inget mer. Kan det vara turbon eller bränsleinsprutningen det är fel på? Någon justering som behövs? Jag är helt rådlös.
Tacksam för svar!
** UPPDATERING **
Öppnade huven efter jag kört runt en 15 minuter, upptäckte att det rykte från baksidan av motorn, och såg att olja hade samlats på en liten avsats och droppade ner på ett stort rör.