Equinox skrev:
Xuri skrev:
Equinox skrev:
Ezk är stenålder och det vet du om också. Den är inte snabb när de gäller att rädda hem en oren förbränning. Den sänker tändning i första hand i olika incrementer, hjäper inte det, så skickar den en TQ signal till LH boxen som i sin tur försöker ösa på soppa. vilket inte det går supersnabbt heller..
Flödebegränsaren går i oavsett vilket innan man når kritiska gränser.
De funkar när bilen är orginal och avsedd för sina orginal laddtryck. Då ger du ialf systemet en chans.
Men inte när " Johnny boy " (dåligt namn för någon random jag vet) krämer på med massa laddtryck och sitta att hoppas på att knackregleringen räddar mig. Så är inte fallet. Tyvärr.
Nu pratar jag ochippade boxar där folk tror det går att smeta på 1 kg laddtryck när orginalmappen redan den magrar av kraftigt efter 0,65 i mellanregistret.
Men vissa kanske accepterar lamda 0,95-1.08 på fullgas... De bara bjuder in till en orenförbränning
Somsagt, allt är relativt och har med omständigheterna runt om.
Säger absolut inte du har fel.
Mvh
Ezk tror jag fan har mer processorstyrka än nintendo 8bitars så helt ute är de inte
när jag läste om de i ezk böckerna så var de inte långsamt varsig på att retardera tändningen eller avancera tändningen igen. ingen jag upplevt själv heller, de var inte ens en sekund så var effekten borta i min kärra.
ezk om allt fungerar sänker tändningen 10 grader direkt vid spik.
hade ett jävla strul med mitt lh 2.4 nu pratar vi större turbo, större spridare, större lmm å 1.3 kg laddtryck. (över 250 bänkade hästar)
Å så fort den magrade av (vet ej varför) så retarderade den tändningen direkt.
Löste aldrig vad felet var, de bara kom helt plötsligt.
Men så fort jag såg på bb lambdan att den magrade av så retarderade den tändnignen direkt. hörde aldrig ett spik utan kände bara effektförlusten som en spark i skrevet.
Nya givare å nya boxar löste felet i ca 3 dagar för mig sen återkom de.... hade bara de till besiktningen sen å körde megasquirt all övrig tid.
Har faktiskt aldrig hört en bil med lh 2.4 spika varesig påställd orginalare eller chippad/moddad bil :p
å jag vet hur fort man blåser en kolv på en b230 spis om de spikar...
Har själv förbrukat totalt 11 kolvar genom åren å typ 4 toppackningar...
så jag tivlar faktiskt på att de skulle vara så många 230spisar som spikar som alla säger.
Haha de vettifan asså om de verkligen har, !
Näe där har du faktiskt inte riktigt rätt om hur EZK116 jobbar när den möter spik. Förmodar att du "också" läst Volvos "grupp28" böcker och jag råder dig att läsa kapitlet en gång till. Annars läs Bosch´s avhandling. den är knaon
Ezk backar tändningen i incrementer i 2-3 grader direkt. Ligger där och lyssnar. Känner den av spik spik fortfarande backar den ytterligare cirkus 3 grader, och sen vidhåller den tändningen ett tag till innan den återigen börjar avancera den igen, med 0,1-1 grad i taget till den är återställd eller möter knack igen. Max retardation ifrån original tändmapp är cirka 10-16 grader beroende på var man är i tabellen.
Som du förstår är det en väldig utdragen process och den är inte direkt snabb varken på att retardera eller avancera, Kan även länka en bra pdf ifrån Volvos böcker om du vill titta en extra gång eller om någon är intresserad av den litteraturen. ?
Den enda gången jag vet att EZK dumpar tändningen 10 grader direkt över hela registret är när den tappar knacksensor signal.
Du har inte tänkt på att ditt problem kan just ha varit att den spikat till när den börjat magra av ?
Som du redan vet så är inte alla spikningar hörbara. Hör du det, är de redan försent...
Det är den enda logiska förklaringen jag åtminstone kan ge dig om du säger att den t.om backade tändningen 10 grader i samband med avmagringen ? Hur loggade du ? Systemtester ?
Jag tvekar inte en sekund på att B230 spikar helt org med uppställd ladd utan att göra ett skvatt.
Efter att få se hur en orginal soppemapp och tändmapp ligger så råder jag ialf ingen att höja laddet mer än 0.65.
Somsagt, omständigheter som igensatta soppefilter & kassa tändstift och sånt kan också vara grejer som spelar in.
Manligt att du mosat 11 kolvar, De måste du nästan dela med dig av
Mvh
Jo jag läste en hel del i volvos 2x böcker om vi säger så förut när jag jobbade som volvomek å läser även mycke på nätet. Lägg gärna upp de den länken om du har den
alltid trevlig läsning.
Hade bestämt fått för mig att de var 10 grader vid spik å sen avancerade den tändningen 1 grader per X vevaxelvarv igen tills den/om den träffade på spik annars rullade de på som vanligt.
Jo jag felsökte mycke över de där problemet. bilen bänkades till 250hk/340nm vid 0.8 bar.
veckan efter när jag fått tummen ur å fixat wastegaten så laddade jag 1.3 bar i typ 1-2 veckor sen började problemen.... hade kört med 0.8 bar i typ 6 månader utan strul, höjde laddet till 1.3 sen kom problemen.
sen kunde jag inte ens köra på 0.8bars ladd utan att den retarderade/gick snålt.
Ingenting förutom wgn ändrades... bytte å satte på nya givare osv osv, styrenhet hjälpte i 2-3 dagar sen var dom där igen. orkade inte efter veckors felsökning med skiten annars lirade de jävligt fint faktiskt.
Loggade ingenting då, men vid mer än halvgas så retarderade den samtidigt som jag såg att den gick snålt.
gick från 12.4 - 13.7afr på en sekund typ... lite halv dåligt minne, var typ 4 år sen nu tror jag.
var först när megasquirt kom in i bilden som man började logga för kompisarna kände inte vad man gjorde vid körningen så mappade helt själv sen mot loggen istället :p
Ja kolvjävlarna suger ju dolme i b230... blåst kolvarna innan toppackningen 2 gånger.
1 haveriet 4kolvar = första versionens megasquirt + megaspark med dotterkort för tändninge. värdelöst å sitta med gångertabellen för å räkna tändningen....
2 haveriet kolvar 4 = montera ny turbo som med fullt öppen wastegate laddade 2 bar..... vart väl mappat till 1,4-1.5 typ....
3 haveriet 3 kolvar = iskörning, skruvarna till tps:n hoppade lös.... Megasquirt var inte så kvickt på att fetta på då vid varje gaspumpning/nerväxling