4274
Sök

Glömde oljelock, vad göra?

12 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
Lyckades förra helgen glömma att sätta tillbaka oljelocket efter att ha fyllt på olja i min V50. Det blev inte oväntat en liten fontän i motorrummet.

Två frågor:

Var kan man köpa nytt oljelock? Har tittat på Biltemas hemsida men hittar ingenting där. Visst är det klantigt att glömma, men jag kan väl inte vara den första som lyckats med det.... neutral

Det är som sagt en hel del olja i motorrummet. Är det någon fara att köra med bilen i det läget? Oljans flampunkt är 215 grader, men jag vet inte hur varmt det blir i motorrummet. Jag antar att jag bör köra bilen till en verkstad för att få motorrummet rengjort?

klabbarpan
3 041 Inlägg
27 mars 2013
Öhm volvo har? Rengör själv alt lämna den till en bilvårds firmassom får motortvätta den. Ocj nej, du bör givetvis ej köra bilen utan locket.

12 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
Jag förstod att man inte ska köra utan lock, tänkte mer om det var någon fara att köra till en verkstad efter att man fyllt på olja och satt dit ett nytt lock. Har läst på diverse forum att det kan börja brinna men vet inte om det stämmer?

klabbarpan
3 041 Inlägg
27 mars 2013
Kan ju vara en ide och spola av runt grenröret innan färd då, blir ju väsentligt mycket varmare där än på andra ställen. Men manbehöver ju inte ta verkstan längst bort heller wink

KHRacing
27 mars 2013
tvätta med trasor bara så mkt du kan, framförallt på avgasssidan så är det lugnt att köra.

12 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
Tack för tipsen. smile

150 Inlägg
27 mars 2013
Hänt mig med dock bara att sätta på locket och så klart så blev det massa olja överallt. Så det jag rekommenderar är att du köper 2-3 burkar Brake cleener och bara sprutar överallt där du ser olja. Du behöver inte vara orolig för elen ta de bara lite lugnare där annars e de bara att spruta och vara glad smile

Sök