3073
Sök

Var i Europa vill man bila till?

Mensa -09
182 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
Hej !

Som rubriken lyder, vi funderar på att bila ner i Europa i år, i slutet på augusti/början på september. Men vi vet varken till vilket land, vad man ska se, vad man ska ha med sig som typ reservdunk, reflexväst osv?

Vad gäller för regler?

Vad ska man tänka på?

Var ska man köra?

Tankarna går mellan Italien, Kroatien och Spanien, eller kanske ngt annat land..

Som sagt, väldigt öppna för förslag !

Har två veckors semester !

MVH

Jag är så smart så jag får smarta människor att känna sig utvecklingsstörda

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 april 2013
i tyskland gäller reservdunk med minst 5 liter soppa vet jag, å reflexväst e ju aldrig fel!
Nån kommun i frankrike har jag läst krävde engångs alkotest..... vet inte om de är på fler ställen.

Tänk också på att de är aja baja å bruka telefon i tyskland tex, du får inte ens när du står still vid ett rödljus lägga handen på telefonen.
Gps med fartkameravarnare är också förbjudet.
Å i tyskland är dom rätt hårda med att om du kör på motorvägen å de är 5 filer, är de ledigt i högra filen ska du ligga där å sen får du gå ut vid varje omkörning å in igen.... så bli inte orolig över bilar som kryssar 5 filer för att göra omkörningar tongue

E ju grymt fint å köra nere i österrike bland bergen å vinodlingarna. annars är de nog kroatien/italien jag hade valt å köra på lite mindre kustvägar.

EDIT: å se för guds skull till å tanka om du har mindre än typ 25 liter soppa i tanken. de är hopplöst å ibland över 15mil mellan tankstationerna som ligger vid motorvägarna å som de är skyltat till.
Senast redigerat av Xuri (3 april 2013)

5 119 Inlägg
3 april 2013
du får kolla igenom lite gamla topgear avsnitt. det finns ett där dom letar europas finaste väg smile kommer ej i håg vilket men satan vilken underbart fin väg och natur smile
jag skulle gärna göra en liknande resa med mycket körning i norra italien osv fint där sejs det smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

528 Inlägg
3 april 2013
Jag gjorde en tur genom: Danmark, Tyskland, Schweiz och Frankrike och sen hem. 
Jag minns bara reflexväst i bilen som tvång, reservdunk var inget jag läste mig till behöva. Det var 3 år sedan eller ngt.  Jag uppskattade Schweiz mest. Spenderade någon dag i Zurich.  Grymt fin stad.   En del länder tar ju avgift för att få köra på större vägar - men det är inga större summor i sammanhanget.
Är det bara för att njuta och se vackra saker så hade jag faktiskt rekomenderat den trippen jag tog. Då får du både Schweiz fina natur och möjlighet att se exempelvis Berlin och Paris.

Vägarna från Scweiz->Frankrike var nog bäst av allt. 

I Tyskland var vägarna oftast riktigt fina i sig - men de hade ju vägarbeten på nästan var och varannan större väg, så man fick öva på krypkörning en del.

Of World
3 369 Inlägg
3 april 2013
Xuri skrev:
i tyskland gäller reservdunk med minst 5 liter soppa vet jag, å reflexväst e ju aldrig fel!
Nån kommun i frankrike har jag läst krävde engångs alkotest..... vet inte om de är på fler ställen.

Tänk också på att de är aja baja å bruka telefon i tyskland tex, du får inte ens när du står still vid ett rödljus lägga handen på telefonen.
Å i tyskland är dom rätt hårda med att om du kör på motorvägen å de är 5 filer, är de ledigt i högra filen ska du ligga där å sen får du gå ut vid varje omkörning å in igen.... så bli inte orolig över bilar som kryssar 5 filer för att göra omkörningar tongue

E ju grymt fint å köra nere i österrike bland bergen å vinodlingarna. annars är de nog kroatien/italien jag hade valt å köra på lite mindre kustvägar.

EDIT: å se för guds skull till å tanka om du har mindre än typ 25 liter soppa i tanken. de är hopplöst å ibland över 15mil mellan tankstationerna som ligger vid motorvägarna å som de är skyltat till.

vilket land förbjuder gps med varnare för fartkameror? xd jag har åkt genom hela europa med gps med den funktionen och blivit stannad x antal gånger å aldrig har dom frågat ens..

till topic, åk småvägar om du vill se mycket! Italien är ganska fint! åkt dit själv 3 gånger nu med bil.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

237 Inlägg
3 april 2013
Skulle satsa på norra italien otroligt vackert. Tex Bergamo och Gardasjön. Spanien kan du utesluta om du bara har 2veckor semester då det är betydligt mkt längre. Ska själv bila ner till spanien(Malaga) 370mil enkel väg från stockholm. Lycka till och ha med dig försäkringspappren och reflexväst mvhRiccardo

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 april 2013
opel_vectra_gts skrev:
Xuri skrev:

vilket land förbjuder gps med varnare för fartkameror? xd jag har åkt genom hela europa med gps med den funktionen och blivit stannad x antal gånger å aldrig har dom frågat ens..

till topic, åk småvägar om du vill se mycket! Italien är ganska fint! åkt dit själv 3 gånger nu med bil.

i tyskland är all utrustning förbjuden som kan förvarna föraren om fartkontroll.
Dvs gps med kameravarnare i, laservarnare å de är även förbjudet att förvarna andra förare om vart polisen står så dom flesta yngre tyskar har låsta sidor på fejsbook där dom skriver vart kamerorna står då polisen fartkameror i tyskland är extremt små å svåra å se å kan stå gömda i buskar under flera dagars tid.
också väldigt ofta vid vägarbeten så står deras små jävla kameror gömda....

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 april 2013
https://www1.garaget.org/gallery/images/41/40446/40446-cc75bae2bab5511ec4ed55ee3dd54e70.jpg

tysk fartkamera, småjävlar dom ställer i buskar, på mitträcken längs med vägen osv.

dock inte så dyrt, böterna börjar på typ 15-20 euro. men värt å tänka på

Sök