2591
Sök

Ombesiktning-bullernivå överskrider gränsvärde

Snäll pöjk
703 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
Hej alla!
Måste skriva av mig lite efter att tjejen besiktigat min bil idag, gick givetvis inte igenom... Fick en anmärkning på avgassystem bullernivå, överskrider gränsvärde.
Eftersom min bil gick igenom förra året med exakt samma avgassystem och utförande tyckte jag det va konstigt och frågade min flickvän vad gubben sa. Hon sa då att han hade tittat under bilen och sett att det inte fanns några ljuddämpare och sa att detta resulterar till för högt ljud. Moderna bilar är så tysta och fina också uttalade han sig sedan. Blev så jävla förbannad! Måste dom inte mäta värdena över huvud taget eller kan man ringa och påpeka detta?
Hur ska jag lösa detta annars? Skita i att göra något åt det och testa på en annan station eller göra något smidigt hemmabygge? Inte så sugen på att köpa nya ljuddämpare när jag tänkt sälja bilen snart.

Ska också påpeka att direkt när tjejen körde in bilen i hallen och gått ut gick han på om att den va trimmad som satan och slet upp motorhuven för att kolla... Tjejen sa att den inte va det. Han kollade sedan på vevhuset där det står 2.0 och sa då; när det ser riktigt ut, det är en 2.0a.. Tror jag skjuter mig! Hur fan kan man gå efter det, motorn skulle ju kunna vara borrad, planad etc etc ändå!

Ack vet jag förgasarmotorer!

Handledare
1 481 Inlägg
21 mars 2013
Han gjorde helt rätt som inte godkände din bil. Du får inte byta ut nått av avgassystemet (förutsätter att bilen är helbilsgodkänd) det finns mycket noga angivet bullervärdet i regbeviset. Har du inga ljuddämpare så är det självklart att nivån överskrids. Att du fått den godkänd förra året var bara ren tur.

Snäll pöjk
703 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
tack för svaret...

Handledare
1 481 Inlägg
21 mars 2013
Ja, det var väl vad du ville höra....
Gör om, gör rätt, brukar man säga.

8 251 Inlägg
21 mars 2013
mangedif skrev:
Måste dom inte mäta värdena över huvud taget eller kan man ringa och påpeka detta?
Hur ska jag lösa detta annars? Skita i att göra något åt det och testa på en annan station eller göra något smidigt hemmabygge?

Dem måste inte mäta nå längre. Det kravet togs bort för ett antal år sedan. Nu är det upp till den enskilde besiktningsteknikern att avgöra om ljudnivån är för hög eller inte. Så du kan i teorin klara av en ombesiktning någon annanstans utan att ha ändrat ett dugg.

Snäll pöjk
703 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
I praktiken då? :-P

423 Inlägg
21 mars 2013
Jag fick samma anmärkning när jag besiktade här och då hade den gått igenom 3 år i sträck så jag ombesiktade på i en mindre ort utan att ändra något och då gick den igenom.
Senast redigerat av Pontus1991 (21 mars 2013)

Snäll pöjk
703 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
Låter bra. ska se om jag hittar någon ljuddämpare hemma att sätta dit provosoriskt annars bokar jag tid någon annanstans också och hoppas på det bästa.

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
21 mars 2013
Jag har varit nära att få den anmärkningen. Hade 3" raka rör på en 850 turbo. Bilen gick igenom besiktningen i 4 år med det systemet, varav en gång har besiktningsgubben gnällt. Då sa jag att detta system har godkänts si och så många gånger tidigare samt att gubben inte borde vara så känslig. Pratade senda med platschefen som släppte bilen sen smile

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

Snäll pöjk
703 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
Har beställt en decibelinsats nu för 120:-, återkommer här med besked hur det går så andra också kan skaffa detta vid behov. Någon som vet hur man sätter fast dessa, bara att stoppa i röret eller ska man svetsa dit den? Kan man sätta den precis i slutet? Har ju ett ändrör så syns ju inte då men blir det bra resultat på ljudet?

939 Inlägg
6 april 2013
Var tog du den ifrån?

2 011 Inlägg
6 april 2013
mangedif skrev:
Har beställt en decibelinsats nu för 120:-, återkommer här med besked hur det går så andra också kan skaffa detta vid behov. Någon som vet hur man sätter fast dessa, bara att stoppa i röret eller ska man svetsa dit den? Kan man sätta den precis i slutet? Har ju ett ändrör så syns ju inte då men blir det bra resultat på ljudet?

Antar det är sådan insats som följer med Japs dämparna mellan åt. Så fall i med den och borra hål för en skruv så du låser insatsen. Bara sätt den så långt bak du kan. Ska ju bara sitta där medans de besiktigar den.
Tycker du det låter för mycket endå, så pela in lite stål ull eller något innanför insatsen precis innan du kör in på besiktningen.wink

Inte farten som dödar. Det är stoppen

6 633 Inlägg
6 april 2013
Tobbetdi skrev:
Jag har varit nära att få den anmärkningen. Hade 3" raka rör på en 850 turbo. Bilen gick igenom besiktningen i 4 år med det systemet, varav en gång har besiktningsgubben gnällt. Då sa jag att detta system har godkänts si och så många gånger tidigare samt att gubben inte borde vara så känslig. Pratade senda med platschefen som släppte bilen sen smile

Men bilar med turbo går ju betydligt tystare med raka rör än naturella.

De/Dem

Snäll pöjk
703 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
Det är turbo på min också. Köpte den på http://atechmotor.com/universal/avgassy … nsats-2-5/

Tack clintan för tipset!

128 Inlägg
6 april 2013
Tråkigt att den inte gick igenom. Borde vara en rättighet att få åka trimmat smile

ARCHOIL Nanoteknikprodukt som rengör, smörjer, skyddar motorer, växellådor, bränslesystem mm.
Jay Leno´s garage presenterar Archoil

Sök