Jag har ett oljeläckage i motorn och för nåt år sedan bytte jag den översta ventilkåps- (topplocks-?)packningen, och då blev det bättre. Men jag misstänker att även de undre packningarna också läcker. Någonstans kommer oljan ifrån iaf, fast jag gör en årlig motortvätt. Det ligger olja kring tändstiften, ev smiter den även ner till tändstiften, vilket är ett problem.. Och sen är det olja längre ner (se bilderna!). Har jag rätt? Är det packningarna som ser ut att läcka?
Vad skulle det kosta att byta packningarna längre ner på ventilkåpan? Om jag vill byta alla, utom kanske den översta som redan är bytt... Är det jättedyrt? För det känns ju som att det är en del att montera loss.
Packningarna:
Olja längre ner:
Så här ser mitt luftfilter ut:
Är det oljeläckaget som gör att luftfiltret ser ut så här? Kan det påverka så att bilen är svårstartad?
Bonusfråga (för jag vill inte spamma med en extra tråd): Vad är den bronsfärgade behållaren i förgrunden för nåt?:
Den undra är topplockspackningen. Generellt sett så är det ventilkåpspackningen, dvs den du redan bytt som orsakar läckage till stiften. Men jag kan inte säga att det är så på din bil. Det är ivarjefall viktigt att det blir helt tätt vid ventilkåpsbyte, dvs att man rengör ventilkåpan rejält och får bort alla gamla gummirester.
Men ventilkåpan orsakar inte de problem du fått på bilderna.
Har du kylarvätska i oljan eller olja i kylarvätskan?
Den undra är topplockspackningen. Generellt sett så är det ventilkåpspackningen, dvs den du redan bytt som orsakar läckage till stiften. Men jag kan inte säga att det är så på din bil. Det är ivarjefall viktigt att det blir helt tätt vid ventilkåpsbyte, dvs att man rengör ventilkåpan rejält och får bort alla gamla gummirester.
Men ventilkåpan orsakar inte de problem du fått på bilderna.
Har du kylarvätska i oljan eller olja i kylarvätskan?
Ja, visst ser luftfiltret illa ut? Det är bytt 2 ggr på 3 år, och förra gången såg det likadant ut. Två svarta ränder, liksom. Hur kommer oljan till luftfiltret?
Ventilkåpspackningen är ju bytt på verkstad och jag litar väl på att de gjorde rätt.. Men det är klart, bilen är ju ganska mycket kallstartad, kanske isproppar i systemet tryckt ut packningarna nån gång?
Jag erkänner att jag vet ganska lite om bilar, men kylaren vet jag var den sitter (lärde mig förra sommaren var jag fyller på kylarvätska - som tycks smita iväg lite nånstans, för jag fick fylla på en liter... Och nu är det snart dags att fylla igen.) Och oljan vet jag också. Så jag är tämligen säker på att jag inte blandat dessa, hehe..
Tillägg: Däremot ser det ju ut att vara lite över maxnivån olja på stickan. Kan det vara det som pressar ut olja i motorn?
En fråga till, om någon känner sig manad.. Var sitter vevhusventilationen? Syns det på bilden ovan nånstans? (Kan ju vara värt att rengöra den tänkte jag, eftersom det aldrig är gjort.)
Du det är nog läge att kolla den där topplockspackningen . Här kan du ha besvarat min fråga.... Om du inte har läckage i kylaren dvs
Genna skrev:
Richtenb skrev:
Ja sådär ska ju int eluftfiltret se ut
Den undra är topplockspackningen. Generellt sett så är det ventilkåpspackningen, dvs den du redan bytt som orsakar läckage till stiften. Men jag kan inte säga att det är så på din bil. Det är ivarjefall viktigt att det blir helt tätt vid ventilkåpsbyte, dvs att man rengör ventilkåpan rejält och får bort alla gamla gummirester.
Men ventilkåpan orsakar inte de problem du fått på bilderna.
Har du kylarvätska i oljan eller olja i kylarvätskan?
Ja, visst ser luftfiltret illa ut? Det är bytt 2 ggr på 3 år, och förra gången såg det likadant ut. Två svarta ränder, liksom. Hur kommer oljan till luftfiltret?
Ventilkåpspackningen är ju bytt på verkstad och jag litar väl på att de gjorde rätt.. Men det är klart, bilen är ju ganska mycket kallstartad, kanske isproppar i systemet tryckt ut packningarna nån gång?
Jag erkänner att jag vet ganska lite om bilar, men kylaren vet jag var den sitter (lärde mig förra sommaren var jag fyller på kylarvätska - som tycks smita iväg lite nånstans, för jag fick fylla på en liter... Och nu är det snart dags att fylla igen.) Och oljan vet jag också. Så jag är tämligen säker på att jag inte blandat dessa, hehe..
Tillägg: Däremot ser det ju ut att vara lite över maxnivån olja på stickan. Kan det vara det som pressar ut olja i motorn?