3260
Sök

Byta till en b230 ft i min volvo 240

92 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
#1
Jag skulle höra vad som bör ske med motorstyrningen, ska byta motor i min volvo 240, sitter en f i nu o ska stoppa i en 230 ft, får med  motorstyrningen o så, men den är väl anpassad för bakmonterad fördelare med kam pos givare?? hur ska jag gå till väga??

ska inte ha den bakmonterade fördelaren, byta axel o sätta dit den fördelaren som sitter på min orginal.  Vilket motorstyrning ska jag använda mig av då??

Tack på förhand
Senast redigerat av nytro (8 december 2007)

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

102 Inlägg
8 december 2007
#2
nytro skrev:
Jag skulle höra vad som bör ske med motorstyrningen, ska byta motor i min volvo 240, sitter en f i nu o ska stoppa i en 230 ft, får med  motorstyrningen o så, men den är väl anpassad för bakmonterad fördelare med kam pos givare?? hur ska jag gå till väga??
Tak på förhand

du får hugga å härja i torpeden oim du ska ha kvar fördelaren i toppen ..nä men skära lite ..tror du även måste flytta värmepaketet :S inte säker men ... annars får du ta å flytta fördelarn till blocket smile

92 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
#3
j0haN88 skrev:
nytro skrev:
Jag skulle höra vad som bör ske med motorstyrningen, ska byta motor i min volvo 240, sitter en f i nu o ska stoppa i en 230 ft, får med  motorstyrningen o så, men den är väl anpassad för bakmonterad fördelare med kam pos givare?? hur ska jag gå till väga??
Tak på förhand

du får hugga å härja i torpeden oim du ska ha kvar fördelaren i toppen ..nä men skära lite ..tror du även måste flytta värmepaketet :S inte säker men ... annars får du ta å flytta fördelarn till blocket smile

ska ta bort den fördelaren, men tack ändå smile

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

10 287 Inlägg
8 december 2007
#4
Om du sätter dit en sidomonterad fördelare så använder du fortfarande LH2.4 sprutet med tändlägesgivaren bak på blocket. Tänk på att du måste använda svänghjulet från B230FT motorn. Plocka inte loss det och sätt det fel bara.

Sista årsmodellerna av B230 FK/FT har ingen fördelardrivning på aggregataxeln men det lär du märka.

När det gäller kabelhärrva till sprutet så är det lättast att använda en motorstyrkabelstam från en av dom sista årsmodellerna av 240. Komplett kabelhärva från tex en 940 för all motorstyrning är ett as.

/Göran

nytro skrev:
ska inte ha den bakmonterade fördelaren, byta axel o sätta dit den fördelaren som sitter på min orginal.  Vilket motorstyrning ska jag använda mig av då??

Tack på förhand

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

153 Inlägg
31 december 2007
#5
kanon sagt .. precis så som jag har gjort i min 240 eftersom de satt förgasare i den innan... fast jag satte mitt svänghjul kl 3 när motorn är i "0" läge.

Tuned By Nenne !!

24 Inlägg
1 januari 2008
#6
varför 230 svänghjul när de finns 21, 23??? e rättså mycke lättare å finns förstäkta kopplingar y´t de ne på mekonomen!!!


948 Inlägg
1 januari 2008
#7
PATRIK_J0HANSS0N skrev:
Hur mycket du behöver göra beror lite på om du har LH-Jet 2.2 eller 2.4 i din bil.
Har du 2.4 så är det väldigt enkelt (88B-93).
Fördelaren är mycket riktigt monterad bak på toppen på B230FK/FT, men det finns ingen kamaxelgivare.
Det lättaste är att byta mellanaxel i turbomotorn till en med fördelardrivning och sätta en tom (från 240 med LH-Jet 2.4) fördelare i blocket. Hålet bak i toppen tätas med därför avsedd bricka. (sitter så på 240).

Om du har LH-Jet 2.4 har du redan rätt svänghjul (givetvis beroende på vilken koppling du ska använda, 225 eller 240mm.) med 60-2 triggertänder.
Har du LH-Jet 2.2 får du byta till ett sånt svänghjul.
Det är mycket riktigt att man måsta sätta svänghjulet i rätt position. Med ettans cylinder i ÖDP ska de två "saknade triggerhålen" på svänghjulet peka mot startmotorn.

Har du LH-Jet 2.4 i bilen så har du rätt motorstyrning från början. Det behöver göra då är att byta till databoxar från en 940 Turbo, förslagsvis -219 (guld)tändbox och -962 bränslebox. Dessa två har lösa chip vilket är trevligt om man ska chiptrimma senare.

Vidare får du sprätta upp kabelhärvan och flytta kontakten för luftmassamätaren till andra sidan motorn. Märk upp ordentligt och stifta ur LMM-kontakten.

Du får skarva in förkopplingsmotstånd till spridarna (se till att ha rätt spridare, turkosa -804), då de är lågohmiga istället för B230F-spridarna som är högohmiga.
Detta är mycket viktigt, annars bränner du databoxen om du försöker starta bilen med lågohmiga spridare.
Man kan använda förkopplingsmotstånd antingen från 740/940 Turbo eller ELFA art.nr.  60-662-11 (6,8Ohm, 25W).
Antingen skarvar man in dem i kabelhärvan, eller så kan man göra som jag gjorde och tillverkade skarvbitar med motstånden i som man sätter mellan spridarkontakterna och spridarna. Passande kontakter sitter på Lambdasonden i bl.a 240.

Med nämnd bränslebox behöver du inte använda kallstartspridare, då du har kallstartsuppfetning via de vanliga spridarna, så den kontakten blir över.
Se till att inte förväxla med kontakt för tomgångsmotor och knacksensor.

Om du har LH-Jet 2.2 i bilen får du byta motorstyrningshärvan till en från en 240 88B-93, som Göran nämnde.
Förutom ovanstående grejor får du då också koppla in tändningsmatning till den härvan, hastighetsmätarsignal, kommer inte ihåg exakt vilket stift på den helrunda kontakten bak på mätarhuset det är nu, koppla matningen till bränslepumparna och ev. nåt mer som jag inte kommer på nu.

Ett tips till är att för att få downpipen att passa bra så kapade jag bort hela den raka horisontella delen uppe på downpipe och svetsade ihop igen. Sen kapade jag av röret på den vertikala delen, vred det lite och svetsade ihop igen, utan att korta röret, för att det skulle passa bra mot urtaget i växellådsbalken.

Är det något mer du undrar så fråga gärna. Kommer inte på mer just nu.



Mvh Patrik

klistra till F.A.Q kanske? iom det frågas om detta var och varannan dag

300 Inlägg
19 juni 2008
#8
lånar tråden lite.. jag har sj satt i en snurra i min 740 med LH 2,4 med guldboxar å dom ljusblåa 830 spridarna.. men han bara hostar? vad ska jag har för motstånd?

som jag fattat så är la Gl härvan Högohm å spridarna me högohm?


50 Inlägg
24 mars 2010
#9
någon som vet vilken kabel motståndet ska sitta på 240 90 lh2.4


50 Inlägg
26 mars 2010
#10
på dom orange kabel satte jag mina skar upp kabel härvan. och drog upp fem nya kablar till motstånd


21 Inlägg
12 april 2013
#11
Jag orkar inte skapa en egen tråd när det finns flera.

Om jag har en sen -88 med lh2.4 + en komplett b230ft

vad kommer övriga kostnader vara?

svänghull, bättre koppling vad mer??


Sök