3458
Sök

Olika "turbovissel" från olika dieselmotorer, hur och varför?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
Satt o kikade lite på youtube. Hittade då en bil med likadan motor som min suburban, där enda skillnaden var annat grövre (men båda bilarna befriade från ljudämpare) avgassystem och turbo. När han släpper gasen blir det nåt ljud som väl närmast kan beskrivas som "puuuuh". Min bil däremot gör inget liknande ljud utan man hör bara visslande när den varvar ner. Vad framkallar detta ljudet och varför blir det bara på vissa motorer? Nån har sagt att det beror på olika luftfilter men detta ljudet kommer från avgassystemet så då kan ju olika luftfilter knappast påverka. Samma laddtryck på båda bilarna.

Pickupen i fråga:

Min bil, visserligen stillastående men turbon låter likadant när jag kör.

Skotaren jag kör ibland på jobbet, låter och på det viset när man öppnar motorhuven så den blir befriad från avgassystemet. (men fortfarande luftfilter inkopplat)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sothora <3
1 201 Inlägg
16 april 2013
Olika laddtryck , avgasystem o turbo.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
Det med laddtrycket köper jag inte riktigt, det är rätt lågt i alla filmerna. Avgassystemen, raka rör kan väl inte bli annat än raka rör? Däremot är det ju olika turbo på alla tre, men hur påverkar det?

418 Inlägg
17 april 2013
Populärt att byta turbo på just 6.5 td då deras orginal GM turbos är ganska värdelösa. hx40 är vanligt att byta till och just detta i kombination med större avgas är garanterat det som gör ljudet smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
Mofflan skrev:
Populärt att byta turbo på just 6.5 td då deras orginal GM turbos är ganska värdelösa. hx40 är vanligt att byta till och just detta i kombination med större avgas är garanterat det som gör ljudet smile

Har listat ut att det bör vara så på dom, det jag funderade mest på var varför ljudet inte uppkommer alls med originalturbon...

Sök