2916
Sök

Konvertera hastighetsmätare (miles till km/h)

46 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#1
som rubriken lyder så ska ja konvertera mätaren på min supra mkiv.

någon som har nån erfarenhet av detta ingrep?

det är en jap spec av årsmodell 93!

tacksam för din hjälp!


//T

Forummoderator
17 902 Inlägg
4 mars 2011
#2
Tobban88 skrev:
som rubriken lyder så ska ja konvertera mätaren på min supra mkiv.

någon som har nån erfarenhet av detta ingrep?

det är en jap spec av årsmodell 93!

tacksam för din hjälp!


//T
Mätaren brukar ju vara samma fast bara siffrorna skiljer. Är det så? Nya siffror från en km/h-bil borde ju fixa till det. Låter som lite pilligt jobb dock. Instrumenten måste ju ut i vilket fall som helst.

Edit: Har du en mätare sonm slutar vid 180 så vet jag inte...
Senast redigerat av Dieselsmurfen (4 mars 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 290 Inlägg
4 mars 2011
#3
Om det bara är nya skalor som behövs så kan du designa egna hos http://metal-monkey.co.uk/ men jag antar att du har tripp-mätare och lite annat som visar miles....

4 821 Inlägg
4 mars 2011
#4
Tobban88 skrev:
som rubriken lyder så ska ja konvertera mätaren på min supra mkiv.

någon som har nån erfarenhet av detta ingrep?

det är en jap spec av årsmodell 93!

tacksam för din hjälp!


//T
vet inte hur det är på din men det brukar bara sitta en dosa som modifierar signalen till hastighetsmätaren så genom att ta bort den så blir det km/h istället för miles/h

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

19 Inlägg
5 mars 2011
#5
Sitter bakom instrumenthuset, ta bort panelerna och mätarhuset, bakom där hittar du en liten dosa.

46 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#6
Chucky skrev:
Sitter bakom instrumenthuset, ta bort panelerna och mätarhuset, bakom där hittar du en liten dosa.
tack för svar, satt som sagt en liten comverter bakom mätarhuset och genom att plocka bort den och skarva ihop kablarna så visar mätaren km/h igen=)

19 Inlägg
28 mars 2011
#7
Tobban88 skrev:
Chucky skrev:
Sitter bakom instrumenthuset, ta bort panelerna och mätarhuset, bakom där hittar du en liten dosa.
tack för svar, satt som sagt en liten comverter bakom mätarhuset och genom att plocka bort den och skarva ihop kablarna så visar mätaren km/h igen=)
Precis, gjorde det på min subaru i helgen, men där satt helvetet på växellådan och fick ligga och gräva under bilen för att nå den smile

36 Inlägg
17 april 2013
#8
Vet ni hur den dosan ser ut? Hittar inget bakom min. Mättaren dom sitter visar km/h mätaren går till 300.. Är en 93a från Japan
Tack på förhand
//Tobbe


4 821 Inlägg
17 april 2013
#9
det är väll lite olika men den som satt i kompisens bil va bara ett kretskort med lite diodrar och skit som va något mindre än en tändstiksask och va bara inlindad i eltejp för att skydda den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

19 Inlägg
18 april 2013
#10
Decorsa skrev:
Vet ni hur den dosan ser ut? Hittar inget bakom min. Mättaren dom sitter visar km/h mätaren går till 300.. Är en 93a från Japan
Tack på förhand
//Tobbe
typ såhär

http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/200455_10150141755898728_3065679_n.jpg

36 Inlägg
18 april 2013
#11
okej, hittar nämligen inget på min, Förra ägaren säger att den gick i km/h innan han ställde in den för vintern.. men nu går den miles.. är ju km/h på hastighetsmätaren.. verkar lite konstigt...


19 Inlägg
19 april 2013
#12
Decorsa skrev:
okej, hittar nämligen inget på min, Förra ägaren säger att den gick i km/h innan han ställde in den för vintern.. men nu går den miles.. är ju km/h på hastighetsmätaren.. verkar lite konstigt...
är det supra du har?

Är det trd mätare du har i din bil? låter märkligt att förra ägaren skulle bytt mätartavlor utan att ha konverterat till km/h?

3 Inlägg
19 april 2013
#13
Jag tänker det är bäs att fråga förra ägaren eller titta ifolor.se smile
Senast redigerat av michber (21 april 2013)

36 Inlägg
19 april 2013
#14
ja en supra mkiv -93a. Nej det sitter vanliga km/h mätare i den går till 300km/h TRD mätare går väl till 320km/h..
Frågade förra ägaen och han säger att den gick i km/h innan han ställde in den för vintern.. men nu går den i miles sad.. så fattar inte vad det kan vara...



Sök