Squidspeed skrev:
Volvo740-88 skrev:
Jag har en Volvo 850 GLT nu som jag håller på renovera. Tanken är att jag ska ha en lyxig fin bil som inte kostar så mycket. 850 är en billig bil i delar och enkel att skruva i. Problemet är att 850 drar bensin som en jänkare. Om en 850 har 170 hk så drar den vi säger 0.8. Om en jänk har 170 hk så drar den absolut mindre. Jag menar att man får mer valuta för gasen om man kör en icke-850 än en 850. Tyvärr så verkar det vara så. Jag vet inte men ni får gärna rätta mig.
Jag är inte riktigt med på grundresonemangen här? Du vill ha en lyxig fin bil, som inte drar någonting i soppa, som är billig i delar och (förutsätter jag med tanke på ovanstående) ska kosta ungefär samma som en 850 GLT med 170hk? Finns inte mycket som har allt de där och dessutom är "lyxig" för de pengarna..
Känns spontant inte som att det är värt att lägga för mycket pengar på en gammal 850 GLT gällande renovering. Kan du skruva och svetsa själv så visst, men annars blir det lätt kostsamt. Vill du bara byta bil och vill ha nåt i samma prisklass som är något mer utrustad och "lyxig" (för de pengarna) är väl Volvo S80 2.4 170hk lämplig. Drar ungefär samma i bränsleförbrukning som din bil, men är större och komfortablare.
Ska du ha något alls som är snålare än din nuvarande bil och ens behåller nuvarande utrustning så är det en betydligt mindre bil som gäller; någon nämnde Civicen som är en trevlig och rolig bil som i princip inte drar något soppa alls. Kan du tänka dig att lägga något mer pengar på soppaförbrukningen håller jag absolut med om att diverse Saabar är vettiga alternativ! 9-3 2.0T/2.3T 150/175hk går att få för bra pengar i dag, även 9-5:an, vilken ju däremot drar mer soppa pga högre vikt.
kallabaz: Jag tror du bara haft ett måndagsex eller två. När det gäller bilar i en så här låg prisklass är det typ lika många Volvo V70 som pajjar som Saab 9-3. Gamla bilar som gått långt kommer alltid krabba mer eller mindre, och min något begränsade erfarenhet av Saab säger att den regeln gäller även den. Kan ju däremot tycka att det på alla bilar för <20.000kr är en bra grej att kolla hur mycket slitdelar som är bytt senaste året. På så sätt kan man ändå, så gott det nu går, försäkra sig om att barnsjukdomar och slitdelar är bytta.