4302
Sök

BMW 520i Sportluftsfilter för och nackdelar?

33 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
Hej, jag tänkte inskaffa mig ett Sportluftsfilter till BMWn 520n, dock har jag läst lite om att det kan vara riskabelt att t.ex Luftmassemätarn kan gå och att de kan suga in massa skit i motorn.

Tänkte beställa detta filtret kan ju se med er om ni tycker det är värt och om ni kanske har något annat sportluftsfilter som ni kan rekommendera,

Filtret : http://www.ridetech.se/real-carbon-inlet-medium/9272-0

Tack på förhand!cool
Senast redigerat av erixonrallen (23 april 2013)

583 Inlägg
24 april 2013
Hejsan

Frågan är väll främst, Varför sätter du på ett sportluftfilter ifall du är rädd för eventuella motorskador?
Eventuell effektvinst?, Insugsljud?, ser snygga ut?.

Hade jag personligen kört ett sportluftfilter hade det vart ett kvalités märke för att inte riskera att skada något.

Vad jag hört är generellt att "sportluftfilter" renar sämre men ger högre flöde än pappersfilter.
Ju mer luft motorn får obehindrat desto mer kraft (generellt), Däremot ej ur tillförlitlighet då känsliga komponenter kan ta skada.

Fördelar jag hört med hög kvalité sport filter är att de är återanvändbara då de går att tvätta och återinoljas. Vad jag läst det denna oljan som främst skadar då användarna nästintill badar filtret i oljan. Denna oljan lossar sedan och träffar luftmassemätartrådarna och bränns fast under Lmm'ens reningsfas då den hettar upp trådarna rejält. Sedan finns det historier om billiga filter som imploderat & kollapsat under fullgas och motorn sugit i sig bitar av filtret innan haveri.

För "vanliga bilar" skulle min rekommendation ligga på vanliga pappersfilter då eventuella effektvinster är försumbara. Papperfilter är billiga, lätta att byta, hög reningsförmåga.

Länk (ej 100% vetenskapligt):
http://www.youtube.com/watch?v=PAIxeQUSg-Q

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Hhehehehhest
375 Inlägg
24 april 2013
Finns inga fördelar med öppet luftfilter på en Bmw 520 tyvärr.
Bättre och köpa dig ett original filter och behålla luftburken så kommer du billigare undan också ;-)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

583 Inlägg
24 april 2013
Nyman1337 skrev:
Bättre och köpa dig ett original filter och behålla luftburken så kommer du billigare undan också ;-)

Kan inget annat än att hålla med dig. Tror dock trådskaparen vill ha ett häftigt utseende med tanke på länken.

Mvh

Even with cruise control.. you still have to steer.

Hhehehehhest
375 Inlägg
24 april 2013
ajonasson skrev:
Nyman1337 skrev:

Kan inget annat än att hålla med dig. Tror dock trådskaparen vill ha ett häftigt utseende med tanke på länken.

Mvh

Det är nog ingen omöjlighet att han vill men enligt mitt tycke så ser det inte så fränt ut på en original motor :-)

Mvh

33 Inlägg
24 april 2013
Trådstartare
#1 #2 Vill inte ha mer effekt eller liknande vill bara att den ska morra lite mer, låter så tråkig just nu.

Hhehehehhest
375 Inlägg
24 april 2013
erixonrallen skrev:
#1 #2 Vill inte ha mer effekt eller liknande vill bara att den ska morra lite mer, låter så tråkig just nu.

Den kommer inte morra så mycket mer för ett luftfilter, Du kanske får ett litet "sug ljud" om du tycker ner gasen snabbt i en halv sekund om du har tur.
Bättre och bygga ett avgassystem, Te.x dubbla 2½" med ett par ljuddämpare så du kan åka normalt men ändå få bilen och morra lite

Mvh
Senast redigerat av Nyman1337 (24 april 2013)

33 Inlägg
24 april 2013
Trådstartare
#7 Vet du vart man kan få tag de?

Hhehehehhest
375 Inlägg
24 april 2013
Förmodar att det är en E34 du äger?

33 Inlägg
24 april 2013
Trådstartare
E39

Diagnostekniker
2 710 Inlägg
24 april 2013
Schmiedmann, motornord, stylingbutiken osv...
Valen är många.

Mvh

Up the RA

225 Inlägg
24 april 2013
en 520 är i praktiken alldeles för svag för att man ska märka något överhuvud taget av ett sport luft filter efter som den inte tillför så pass mycket luft

Sök