3527
Sök

Panik!! M90 Växellåda. något känns fel!

255 Inlägg
2 maj 2013
Trådstartare
Får ursäkta atr jag för tillfället ej har bild, om det nu behövs..

Känns som något blivit väldigt fel, har tagit ner växelspakens "säte" för att svetsa det eftersom det gått sönder..
MEN, när jag höll på så började jag lossa en bult som kändes sådär halvlönt att lossa på, visste inte om den gjorde någon skillnad..
Den sitter precis jämte växelföraren på växellådan på passagerarsidan. När jag fått ner den så kommer det ut vxl olja, så jag
rengjorde bulten och ska sätta tillbaka den o får en liten jävla fjäder i pannan, antog att den kom ifrån det hålet, samma olja på den som från hålet, satte tillbaka den oxh sen dit med bulten igen..

Nu såhär efter så blir jag j***vligt fundersam om den verkligen kan ha kommit där ifrån. Har ju inte lossat något annat där i närheten så det var det ända logiska för den stunden..

Obs har ej startat bilen än, river hellre ner lådan än att starta den och det bara säger poff..

Kan det sitta en fjäder där?? Den kan väll ha varit ca. 2cm lång & 4-5mm bred med täta spiraler.

Hade varit tacksam för snabba svar då bilen ska vara igång igen på lördag kväll!

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 maj 2013
OM jag tänker på rätt bult så innanför den skruven sitter de en liten fjäder precis som du säger å innanför fjädern ligger en liten stålkula ca 5mm i diameter.

skruva ur skruven, ta en magnetpenna å dra ut fjädern å kolla in i hålet eller ta magnetpennan å kolla ifall du får ut nån kula därifrån. gör dock detta på en ren å fin plats där du ev kan hitta kulan om den trillar ur.

saknar du kulan så lär dina växlar hoppa ur när du börjar belasta med lite moment.

De är dock inget som kan "skada" lådan.

Sök