3479
Sök

Säkringarna till slutsteget går och 80amp då jag kopplar till jorden.

268 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
Tja..... startade bilen basa 10 sec sen small det och rök ut steget vad hände basade inte mycket bara runt vol20. alla säkringar for i steget och 80amp uti batteriet gick kopplade in min andra kabel han inte ens koppla in den så small det till så får alla säkringar och min andra 80amp säkring... har bara en mds12a bas och biltema slutsteg som är använt i 1 vecka ens det. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … teg-24765/ antar att steget bran eller??. blev dyrt detta och kablarna smälte ihop längst ut och nästan 0.5cm in hjälp??
Senast redigerat av sju40 (4 maj 2013)

5 119 Inlägg
4 maj 2013
förstod inte hälften av vad du skrev men gissar mig fram. jag skulle tro att dit slutsteg brann. om det bränner säkringarna direkt du sätter i dom ända in i slutsteget så bör det inte kunna vara något annat än steget. bränns bara säkringen på stömkabeln så hade det kunna vart kortslutning mot tex karossen.
är allt rätt kopplat?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

268 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
ja. har alldrig rört det. skrapat bort färgen dit med jorden så den sitter mot karossen korrekt som sagt det är 2 kablar jag har provat med . en kabel 21mm. andra 8mm. med samma sak har provat 2 jord ställen samma sak så om jag ska koppla in jorden så sprakar det till som bara fan och så går särkingarna igen.

268 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
ah juste glömde, bara att jag stoppar i säkringen då all ström i bilen är av men allt ikopplat så bränns säkringarna bara av att jag snuddar steget med dem.
Senast redigerat av sju40 (4 maj 2013)

451 Inlägg
4 maj 2013
Du har gjort något fruktansvärt fel när du kopplat in steget. Läs på i nybörjartrådarna som finns här så kommer du nog snart på vad du gjort.

451 Inlägg
4 maj 2013
Min gissning är att du skruvat gainen i max och dödat sakerna med distorsion.

268 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
allt på steget är på det lägsta min vän. her inget på mitt steg över 50% så kan det ej vara. ch det har funkat i 1 vecka tidigare det var då jag skulle ändra på jord kabeln till ett bättre ställe, några andra förslag?

21 761 Inlägg
4 maj 2013
Låt säkringen till huvudpluskabeln som går från batteriet vara bortplockad. Plocka loss både strömkablar och lågnivåkablar+högtalarkablar från båda stegen, kolla väldigt noggrannt en extra gång att ingenting ser konstigt ut eller att någon strömkopplingsplint är i närheten av att kunna ta emot kaross/jord.

Ta sedan en kabel i taget och koppla in på båda stegen, se till att ingen metalltråd kan kortsluta någonstans. Börja med jordkablarna, sedan pluskablarna och sist säkringen till huvudpluskabeln. Koppla inte in lågnivåkablarna eller högtalarkablarna än. smile

Förresten, hur gjorde du med den där kabeln som var för tjock och inte gick in i steget?

268 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
det följde med ett block som man tröck in i 12v och amp och jord i slutsteget så det blev större hål funkade i 1 vecka sen slutade det ju som sagt. har dragit bort alla kablar redan från bilen. så har inget i den just nu eftersom alla säkringar gått kan jag ej prova som sagt.

Sök