3344
Sök

Mercedes w201 190 koventering till en OM603 Diesel motor? HJÄLP!!!

Euro 6 vad e det?
616 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
Haloj..

Jag har en Mercedes 190a w201 kaross med 2,6l bensin motor i nu. Men vill utöka nu med en OM603 diesel motor istället. Vintern kommer med närmre steg och hade tänkt bygga lite på 190an nu.

Passar en OM603 motor i en w201 kaross? "Annars  får man bygga nya fästen"
Och elen ska en polare fixa åt mig. El och el wink HAHA.....
Och vilken växellåda ska man satsa på tro?

Tacksam för alla seriösa svar!

Mvh

1 150 Inlägg
24 september 2012
Tjenare.

Jag ska åka och hämta en w124 i helgen med om603 och är också inne på en w201 att sätta den i. Så hoppas det blir lite fart i tråden.

Som svar på dina frågor kan jag väl säga att motorn får plats utan större problem. Jag tror att motorfästena i från din nuvarande motor passar på 603an! Ja och som du verkar veta själv så är det ju inte speciellt mycket el på de motorerna smile Vad det gäller växellåda så tycker jag du ska försöka få tag i en från en MB 190 16v. De passar rakt på motorn och klarar tillräckligt med Hk/Nm.

Har du tänkt uppgradera motorn något också?

/Simon

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

Euro 6 vad e det?
616 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
Ska vi hjälpas åt? wink

Vart hämtar du din motor någonstans?

El och el. Det är den lätta biten att få igång motorn. Tror man iaf. Kan ju gå och kolla lite på polarens MB w123 med OM603 motorn.

Men varvräknaren och hastighet är jag mest fundersam på?

HX35/40
Mynä pump 7mm.
Eget byggt grenrör + insug.
Allt ska byggas själv.

Ända som lämnas in är väl pumpen. Ska landa på 350-400hk wink Det är ju sjukt lätt trimmade motorer big_smile

1 150 Inlägg
25 september 2012
Masen_Racing skrev:
Ska vi hjälpas åt? wink

Vart hämtar du din motor någonstans?

El och el. Det är den lätta biten att få igång motorn. Tror man iaf. Kan ju gå och kolla lite på polarens MB w123 med OM603 motorn.

Men varvräknaren och hastighet är jag mest fundersam på?

HX35/40
Mynä pump 7mm.
Eget byggt grenrör + insug.
Allt ska byggas själv.

Ända som lämnas in är väl pumpen. Ska landa på 350-400hk wink Det är ju sjukt lätt trimmade motorer big_smile

Heheh, aa precis. Hämtar en hel bil en bit hemmifrån tongue

Ja det är bra att ha någon man kan titta på.

Jag ska nog köra med Hx35 tror jag. Pumpen kommer nog från Black Smoke i Finland. Har ett annat ställe jag ska kolla upp pris med när det närmar sig.

Jag ska med pula ihop grenrör och insug själv, blir väl någon intercooler också smile Varvräknare och hastighet vet jag faktiskt inte, hastigheten sitter väl i växellådan. Varvet vet jag inte var det kopplas in.

Men nu till en allra första början, i vinter, förhoppningsvis blir det någon snö och is så man kan få köra lite. 124an jag hämtar är 4wd, så det kommer bara bli större snurra och förhoppningsvis annan pump till vintern, för att sladda lite;) Får dock med en extra motor i priset, så har tanke på att köpa karossen jag vill bygga i och börja måtta in och börja bygga grenrör och allt, och bara sätta i den motorn jag ska köra med sen..

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

Euro 6 vad e det?
616 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
En hx35 duger bra också!
Black smoke är dem billigare eller?

Då har du ett par delar du kan ta ifrån wink

Jag tänkte nog köra med Bmws ZF växellåda, hållbart skit!! Finns en hemma som svetsar om! big_smile

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
12 maj 2013
Tjena.. sitter själv också och vilar på en w124 med om603.Hx 35 samt 7mm Kalix pump
Och nu börjar lådan ge upp så valet står mellan en zf låda eller en 5stegs automatlåda bara för att komma en bit över 220km hsmile))

384 Inlägg
12 maj 2013
Tjena.. sitter själv också och vilar på en w124 med om603.Hx 35 samt 7mm Kalix pump
Och nu börjar lådan ge upp så valet står mellan en zf låda eller en 5stegs automatlåda bara för att komma en bit över 220km hsmile))

384 Inlägg
12 maj 2013

Sök