3578
Sök

Är öppet luftfilter till Saab 9-3 med luftmassemätare möjligt?

22 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
#21
frisedel skrev:
Du kan få köpa mitt. Det satt i när jag köpte min "nya" 9-3 Aero. Tänker byta tillbaka till original för att slippa tänka på om "det kanske kan förstöra lmm".. Är precis den du länkat till.

Bra idé?

Jag finns i baronbacken.

låter intressant, jag hör av mig smile

42 Inlägg
27 mars 2011
#22
Jag antar att det är bättre att olja in insugningssidan försiktigt, (filterolja spray?) annars kommer de minsta minsta damm och sandkorn att komma igenom filtret ändå...

[img]http://i39.tinypic.com/2wc4q6s.jpg[/img]

leg. dödsklant
128 Inlägg
27 mars 2011
#24
SpeedParts måste väl ändå VETA att det inte kan sitta inoljat filter om de ska sälja filter till bilar med LMM. är deras filter inoljade när de köps?!

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

7 274 Inlägg
27 mars 2011
#25
frisedel skrev:
SpeedParts måste väl ändå VETA att det inte kan sitta inoljat filter om de ska sälja filter till bilar med LMM. är deras filter inoljade när de köps?!

Om man kör med en human mängd olja så är det inga problem.
Det händer sen när man tar av filtret för att tvätta den och sen kastar på alldeles för mycket olja som problemen brukar kunna komma wink


22 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
#26
Rätta mig om jag har fel. Ett inoljat filter är bättre för motorn med tanke på att allt damm och skit fastnar bättre i oljan. Men ett inoljat filter är dåligt för LMM för att oljan förstör den. Ett DryFlow filter är bättre för LMM för att det inte har olja som förstör LMM, men det kommer in mer damm in i motorn.

Det är så jag har fattat det. Har jag rätt eller fel?

15 Inlägg
27 mars 2011
#27
Köpte mig ett Opti Flow Filter sats från BSR som funkar fint smile

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
27 mars 2011
#28
Jag oljade in mitt själv när det hade gått ett år... funkade felfritt..


22 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
#29
Det värkar som att både inoljat och Dryflow funkar utmärkt. Bara det att man måste vara lite aktsam med  in oljning.

42 Inlägg
29 mars 2011
#30
jag satte på ett HKS super hybrid panel skumfilter i org boxen idag. sprayade ena sidan med luftfilterolje spray.. verkar funka bra

[img]http://i39.tinypic.com/2wc4q6s.jpg[/img]

1 019 Inlägg
29 mars 2011
#31
Roobs skrev:
Rätta mig om jag har fel. Ett inoljat filter är bättre för motorn med tanke på att allt damm och skit fastnar bättre i oljan. Men ett inoljat filter är dåligt för LMM för att oljan förstör den. Ett DryFlow filter är bättre för LMM för att det inte har olja som förstör LMM, men det kommer in mer damm in i motorn.

Det är så jag har fattat det. Har jag rätt eller fel?

Stämmer, att köra med ett filter som ska vara in oljat utan olja låter inte bra i mina öron. Däremot bör ett filter som inte ska oljas in rimligtvis vara så konstruerat att det klarar att rena luften tillräckligt utan oljans hjälp.

Finns garanterat mycket skräp-filter men det är väl ingen hemlis.

Brains>> Det testet har cirkulerat väldigt länge på nätet. Jag har (tyvärr) hört att det är riggat. Nån som vet mer?


84 Inlägg
29 mars 2011
#32
frisedel skrev:
SpeedParts måste väl ändå VETA att det inte kan sitta inoljat filter om de ska sälja filter till bilar med LMM. är deras filter inoljade när de köps?!

Sitter en lapp från speedparts under huven på min bil där de står att de ska oljas in, så ja de gör dom smile

leg. dödsklant
128 Inlägg
4 april 2011
#33
jag sålde mitt filter, och snackade med map tune när jag letade packning till originalluftburken. de sa att även om man ska olja in alla filter så ska man bara göra det på "utsidan" och med yttersta försiktighet. han sa även att man inte tjänar något på öppet luftfilter under 300hk.

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

16 Inlägg
17 maj 2013
#34
Förlåt för att jag är sjukt okunnig när det gäller det mesta "tekniska", är mer en "stoppa i en jävla massa högtalare och basar och flashiga lampor och måla detaljer" kind of guy.

Jag har införskaffat mig en Saab 9-3 Aero 2009. Efter att länge studerat luftburkens alla hörn och kanter funderar jag på, vad fan gör jag med LMM om jag tar bort själva luftburken och byter ut mot exempelvis speedparts open air filter? Eftersom lmm pluggas in i röret som är en komplett enhet med locket på luftburken så känns det som att den kommer hänga fritt om jag byter till öppet filter? Är det så att den inte "behövs" pluggas in? Känns väl som att den lär gå som en påse nötter isf?

Som sagt, ber om ursäkt för min inkompetens, hoppas jag inte gjort någon korkad av att läsa min text.

Ber dessutom om ursäkt för att jag bumpar en 1000 år gammal tråd.

Heippa!


SAAB-Dåre
192 Inlägg
17 maj 2013
#35
joCCe89 skrev:
Förlåt för att jag är sjukt okunnig när det gäller det mesta "tekniska", är mer en "stoppa i en jävla massa högtalare och basar och flashiga lampor och måla detaljer" kind of guy.

Jag har införskaffat mig en Saab 9-3 Aero 2009. Efter att länge studerat luftburkens alla hörn och kanter funderar jag på, vad fan gör jag med LMM om jag tar bort själva luftburken och byter ut mot exempelvis speedparts open air filter? Eftersom lmm pluggas in i röret som är en komplett enhet med locket på luftburken så känns det som att den kommer hänga fritt om jag byter till öppet filter? Är det så att den inte "behövs" pluggas in? Känns väl som att den lär gå som en påse nötter isf?

Som sagt, ber om ursäkt för min inkompetens, hoppas jag inte gjort någon korkad av att läsa min text.

Ber dessutom om ursäkt för att jag bumpar en 1000 år gammal tråd.

Heippa!

LMM kopplas ihop med "slangen" på openair kitet, och den kommer inte att hänga o slänga eftersom du skruvar fast filterhållaren i plåten.

Kör för allt du kan, för i morn kanske du är död ;D

Filosof
99 Inlägg
17 maj 2013
#36
Nu har jag inte läst igenom alla svar och reservarar mig därför för en ev. upprepning av information.

Ett oljat filter är absolut inga problem med dom första milen. Däremot förekommer det ofta att vid underhåll av dessa filter att man dränker dem i olja, vilken i sin tur pajjar luftmassmätaren. Sköter man det ordentligt ska det inte vara några problem.

Personligen skulle jag dock rekommendera K&N bomulls filter. Dessa filter är testade med pålitliga reslutat och ger bevisligen bättre effekt. Helt klart en av dem ledande aktörerna på marknaden inom området.
http://www.knfilters.com/


16 Inlägg
17 maj 2013
#37
berglof88 skrev:
joCCe89 skrev:
Förlåt för att jag är sjukt okunnig när det gäller det mesta "tekniska", är mer en "stoppa i en jävla massa högtalare och basar och flashiga lampor och måla detaljer" kind of guy.

Jag har införskaffat mig en Saab 9-3 Aero 2009. Efter att länge studerat luftburkens alla hörn och kanter funderar jag på, vad fan gör jag med LMM om jag tar bort själva luftburken och byter ut mot exempelvis speedparts open air filter? Eftersom lmm pluggas in i röret som är en komplett enhet med locket på luftburken så känns det som att den kommer hänga fritt om jag byter till öppet filter? Är det så att den inte "behövs" pluggas in? Känns väl som att den lär gå som en påse nötter isf?

Som sagt, ber om ursäkt för min inkompetens, hoppas jag inte gjort någon korkad av att läsa min text.

Ber dessutom om ursäkt för att jag bumpar en 1000 år gammal tråd.

Heippa!

LMM kopplas ihop med "slangen" på openair kitet, och den kommer inte att hänga o slänga eftersom du skruvar fast filterhållaren i plåten.

Alright Tack! Då skall den genast hamna på kontoutdraget!



Sök