3979
Sök

Supra mk3 med 7mgte motor

205 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
#1
hej lite undringar om hur supra mk3 är som bil och vad ska man ha för turbo på den sitter ingen nu tyvärr och vart hittar man billiga men hållbara saker till dom och vad behöver jag tänka på om jag skulle skaffa den samt vad behövs göras för att få upp den i hk skulle vilja ha ca 350 i den

mvh


502 Inlägg
6 november 2012
#2
skippa den och köp en med turbo istället, det lönar sig nog både tids och pengamässigt om du ska börja trimma
dessutom är det ju smidigare vid besiktning att slippa plocka bort turbo osv

866 Inlägg
6 november 2012
#3
Original turbon heter CT26 och är inte bra dock så går den byggas om med t04 lagerhus. Det jordes förr i allafall :-)
Bilen ! Är en trevlig bil med ordenliga stötdämpare och fjädrar ( koni gula och H R sänk fjädrar). Rosten är det rätt lungt med men uppe på bakre hjulhus är det oftast angripet. Automaten är skit !!! R154 Manuella lådan tål en hel del !! bakaxel drivaxlar går inte att ha sönder !? grovt så man tror att där är 500 hk original. 
Motorn 7MGTE är en gammal motor som i grunden är 2,8 lit tidigt 70 tal med 83 i borr och även tidigare fanns det med mindre borr. Toyota hade en motor i Celica supra som var på 2,8 liter med samma block som 7M motorn.
Det går inte att öka borret i det blocket  då där inte är mer en 7 mm i mellan cylindrarna med 83 i borr så det var bara att öka slaget till 91mm för att komma upp till 3 liter. Topp bultarna var för dåligt spända från fabrik mellan 88-90 och sedan blev det bättre men inte bra. så ARP studds och 120Nm håller topp packning bra upp till 1,5 bar /400Hk 550Nm C,a kolvar ?! det håller till 550Nm men beroende på hur långt motorn gått . Vev och ramlager funkar länge men oljesystemet måste byggas om. Om man ska byta lager !!!!! Dom är klassade från fabrik!!! Ska man köra original mått använd Original lager från toyota. Annars slipa veven mot lagerna!!
PS Är det en N/A så heter den 7MGE :-)

205 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
#4
tekniknissen1 skrev:
Original turbon heter CT26 och är inte bra dock så går den byggas om med t04 lagerhus. Det jordes förr i allafall :-)
Bilen ! Är en trevlig bil med ordenliga stötdämpare och fjädrar ( koni gula och H R sänk fjädrar). Rosten är det rätt lungt med men uppe på bakre hjulhus är det oftast angripet. Automaten är skit !!! R154 Manuella lådan tål en hel del !! bakaxel drivaxlar går inte att ha sönder !? grovt så man tror att där är 500 hk original. 
Motorn 7MGTE är en gammal motor som i grunden är 2,8 lit tidigt 70 tal med 83 i borr och även tidigare fanns det med mindre borr. Toyota hade en motor i Celica supra som var på 2,8 liter med samma block som 7M motorn.
Det går inte att öka borret i det blocket  då där inte är mer en 7 mm i mellan cylindrarna med 83 i borr så det var bara att öka slaget till 91mm för att komma upp till 3 liter. Topp bultarna var för dåligt spända från fabrik mellan 88-90 och sedan blev det bättre men inte bra. så ARP studds och 120Nm håller topp packning bra upp till 1,5 bar /400Hk 550Nm C,a kolvar ?! det håller till 550Nm men beroende på hur långt motorn gått . Vev och ramlager funkar länge men oljesystemet måste byggas om. Om man ska byta lager !!!!! Dom är klassade från fabrik!!! Ska man köra original mått använd Original lager från toyota. Annars slipa veven mot lagerna!!
PS Är det en N/A så heter den 7MGE :-)

oki kanon tack för svaret men kan man inte sätta dit en annan turbo av lite större moddel så man får lite mer ladd och effekt men isf vad skulle man köra för turbo utan att behöva bygga om för mycket ?

mvh


866 Inlägg
6 november 2012
#5
jovist en GT30r ! Men på original grenrör är det bara CT26 som passar men där är grenrör som passar med t3 fläns för 1800 spän typ!
Det går att göra en adapter till original grenrör om man känner för det . Original downpipe är skit då första cat,en sitter där. Ska bort :-) Om du ska öka laddet så är det läge för en progresiv bränsletrycksregulator 1-1,4 då går det bra upp till 0.8-0.9 bar sen går fuelcut,en in ( max flöde i LMM ,en) Lösning ! LMM från lexus V8 och 550cc spridare
Då går det att ladda 1,3 bar och till och med lite mer om man kollar AFR,et eller FC går in. där fanns elektronik som man tog bort fuelcut.en men det är frågan om man får tag i sådant nu för tiden.

12 Inlägg
16 maj 2013
#6
tjena grabbar! jag har funderat på att skaffa mig en toyota supra med 7mge motor, 202hk...
har ni nån erfarenhet utav att turbokonvertera/chippa/kompressor mata motorn?
jag vill få ut 30 hästar minst...något förslag?

kan man mata bilen med en saab turbo eller dylikt?

502 Inlägg
16 maj 2013
#7
myycket enklare att köpa en med turbo från början, du kommer få lägga mycket mer pengar än vad du behöver lägga till för att köpa en med turbomotorn

12 Inlägg
16 maj 2013
#8
hmm såpass hmm  jag ser att du har haft en supra mk3 innan, hur bra håller dom? alltså växellådan, bakaxel och liknande om man kör lite "hårt" med den tongue

502 Inlägg
16 maj 2013
#9
växellåda och bakaxel behöver du inte vara orolig för, det håller för en hel del tongue

7M-GTE-motorn har ju lite svagheter som man får se till att åtgärda om man ska ha ut mer effekt, se över oljesystemet och fixa bättre topplocksbultar bl.a.

Annars håller motorn för en hel del, finns t.ex. jänkare som plockat ut över 700hk med original kolvar och stakar

12 Inlägg
19 maj 2013
#10
jaha okej! big_smile  tack för infon! smile


Sök