3246
Sök

6"9:or och baslåda på samma steg?

5 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
Jag har letat ihjäl mig nu på forumet här och övrigt på nätet så lägger då in ytterligare en "jag-är-ny-på-stereo-tråd".

Jag har köpt en golf helt utan ljud. Frågan är nu hur jag ska koppla. Det jag redan köpt är:
* Pioneer BT stereo med 4*50 watt och dubbla lågnivå utgångar.
* 6,5" gas silver högtalare som ska sitta i framdörrarna.

Det jag vill ha utöver detta är 6"9or i hatthylla och baslåda i skuffen. Tanken jag haft är att skaffa ett steg som driver låda och 6"9or. Gas högtalarna får stereon driva. Vad är ett bra steg för mig? Hur kan jag lyckas med detta. Ju lättare ni förklarar desto bättre;)

Tack

21 761 Inlägg
26 maj 2013
Frågan är hur du vill ha ljudbilden, dvs om basljudet och musik/röster ska höras bakifrån eller om du vill ha ordentligt tryck i musiken framifrån.

När man låter ett steg driva hatthyllehögtalare och stereon får driva framhögtalarna så kommer det mesta av ljudet att höras bakifrån, men många vill inte ha på det sättet. Istället är det bättre att låta steget driva framhögtalarna och stereon får driva hatthyllehögtalarna, på så sätt går det att få mer ljud framifrån. smile

Vilket steg som kan vara lämpligt beror bla på baslådans impedans och basarnas storlek/effekttålighet, men även övriga högtalare spelar in i valet av slutsteg.

5 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Frågan är hur du vill ha ljudbilden, dvs om basljudet och musik/röster ska höras bakifrån eller om du vill ha ordentligt tryck i musiken framifrån.

När man låter ett steg driva hatthyllehögtalare och stereon får driva framhögtalarna så kommer det mesta av ljudet att höras bakifrån, men många vill inte ha på det sättet. Istället är det bättre att låta steget driva framhögtalarna och stereon får driva hatthyllehögtalarna, på så sätt går det att få mer ljud framifrån. smile

Vilket steg som kan vara lämpligt beror bla på baslådans impedans och basarnas storlek/effekttålighet, men även övriga högtalare spelar in i valet av slutsteg.

Men finns det slutsteg som driver 6"9 eller 6,5 och baslåda samtidigt med ett bra resultat. Jag letar beg och vill lägga ca 1000:-.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
26 maj 2013
Om du ska ha baslåda och 6*9" så förutsätter det att du bygger lådor till dina 6*9".

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

5 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Om du ska ha baslåda och 6*9" så förutsätter det att du bygger lådor till dina 6*9".

En baslåda med 12" i skuffen och 6"9or i hatthylla.

21 761 Inlägg
26 maj 2013
Det som kan hända med högtalarna i hatthyllan är att när basarna spelar på ganska högt så påverkas hatthyllehögtalarna av lufttrycket från basarna i skuffen, vilket ibland gör att dessa högtalare låter illa pga stora konrörelser.

Av den anledningen bör man bygga lådor till hatthyllehögtalarna, tex montera lådorna under hyllan så att de sitter tätt. Det här gäller alltså främst i sedanbilar eftersom bagaget kan vara ganska tätt hos vissa bilmodeller. smile

Man kan driva framhögtalare+hatthyllehögtalare+baslåda på ett enda steg, ett 5-kanals steg fungerar till sånt. Om det finns såna begagnade steg för 1000 spänn vet jag dock inte.

5 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
Är det här ett steg som skulle fungera för mig?

http://www.crutchfield.com/App/Mobile/A … amp;tp=115

Sök