3144
Sök

Avgasregler tidig -76

65 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Jag undrar ifall en bil årsmodell -76 som är uttagen -75 har samma avgasregler som -75?

Ex:

Volvo 242 -76

Märke: Volvo     Biltyp: Sedan     Hästkrafter: 100 Hk
Modell: 242-XXXXXX E     Färg: Röd     Motorstorlek: -
I trafik: 1975-12-22     Drivhjul: Tvåhjulsdriven     CO2-utsläpp: -

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 maj 2013
#2
Är inte 100% men säger nej, det är ju en 76a. Tyvärr.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

65 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#3
caromania skrev:
Är inte 100% men säger nej, det är ju en 76a. Tyvärr.

Okej, det som fick mig att fundera var det som står på SFRO:s hemsida. Reglerna för bilar års mod -93 och framåt regleras tydligen av när bilen togs i trafik, tänkte att reglerna kunde vara liknande för -75.

Citerar deras hemsida:
"Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!"

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 maj 2013
#4
Låter som om det absolut bästa du kan göra är att verkligen gå till källan, dvs Bilprovningens tekniska avdelning? Du riskerar att få många svar som är "säkra men osäkra" här.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

German Engineering
9 083 Inlägg
28 maj 2013
#5
Modellåret sträcker sig från 1 september till 31 augusti efterföljande år så i ditt fall så är det faktiskt en -76 och därmed kommer du inte undan reglerna om avgascertifieringen som introducerades som krav just 1976.

Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment. Några punkter från SFROs bygghandbok smile

"Avgascertifiering är något som görs för motorer som ska säljas i bilar i Sverige. Kravet kom till 1976 års modeller och själva certifieringen är en ganska avancerad prövning där motorn testas i en viss körcykel. Certifiering kan egentligen bara göras av biltillverkare, generalagenter eller liknande.

Observera att dessa avgaskrav betyder att för bilar av årsmodell 1976 eller nyare, är det nästan omöjligt att registrera bilen med en motor som på något sätt ändrats. All form av trimning är alltså "otillåten"! Detta gäller oavsett om avgasutsläppen som Besiktningsorganet mäter förändras eller inte. Det är själva principen det handlar om - ändras motorn, så avviker den från det avgascertifierade utförandet, och är alltså "olaglig".
Senast redigerat av CarpeDiem (28 maj 2013)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

65 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#6
CarpeDiem skrev:
Modellåret sträcker sig från 1 september till 31 augusti efterföljande år så i ditt fall så är det faktiskt en -76 och därmed kommer du inte undan reglerna om avgascertifieringen som introducerades som krav just 1976.

Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment. Några punkter från SFROs bygghandbok smile

"Avgascertifiering är något som görs för motorer som ska säljas i bilar i Sverige. Kravet kom till 1976 års modeller och själva certifieringen är en ganska avancerad prövning där motorn testas i en viss körcykel. Certifiering kan egentligen bara göras av biltillverkare, generalagenter eller liknande.

Observera att dessa avgaskrav betyder att för bilar av årsmodell 1976 eller nyare, är det nästan omöjligt att registrera bilen med en motor som på något sätt ändrats. All form av trimning är alltså "otillåten"! Detta gäller oavsett om avgasutsläppen som Besiktningsorganet mäter förändras eller inte. Det är själva principen det handlar om - ändras motorn, så avviker den från det avgascertifierade utförandet, och är alltså "olaglig".

Tack så mycket! Bara söka en -75 då smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 maj 2013
#7
Eftersom ni klarat upp den ursprungliga frågan så tänkte jag tillägga att det där med avgascertifiering är nåt som gäller på bensinmotorer, gillar man att åka diesel så är det fritt fram att byta motorer bara motorn inte är äldre än bilen... Man får även ändra motorn (sätta på turbo osv) bara man håller sig inom effektgränserna för bilen... (effekten kan visas t.ex genom bänkning)

Edit: Har man t.ex en dieselbil med sugmotor så kan man sätta dit en turbo och regga den så, effekten kommer inte förändras eftersom man inte ställt på pumpen. (kommer väl dock krävas intyg på effekten ändå men bilen är ju inom dom lagliga gränserna) Att man råkar justera dom skruvarna sen efter reggningen är ju inget nån kan bevisa tongue
Senast redigerat av henke_99 (28 maj 2013)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök