2889
Sök

Renault Megane vägrar starta

35 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
Har en Megane -99 som vägrar starta. Har bytat lite delar men den vill ändå inte starta.

Bytat
-Tändspole
-Tändstift
-Bränslefilter
-Rengjort tändlägesgivaren

Är det dax att skrota skiten eller går det att fixa tror ni?

Kan även tillägga att jag har haft problem med gasen då varvtalet var lite överallt under körningen dagen innan den dog. Man var tvungen att köra på höga varv för att ens kunna ta sig fram. Stannade man så dog bilen, men då det gick att starta den igen men nu är den helt död.

Tar emot alla tips!

Ljudfreak ;)
25 Inlägg
6 633 Inlägg
18 maj 2013
Blinkar startspärren? Fungerar el-torkaren bak?

De/Dem

35 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
Mrbaslover skrev:
Prova med startgas !

Ska testas! Förhoppningsvis funkar det.

Malheus skrev:
Blinkar startspärren? Fungerar el-torkaren bak?

Nop, den blinkar inte och torkarn bak funkar utmärkt.. Jobbigt det här..

Forummoderator
18 024 Inlägg
19 maj 2013
Kolla om den laddar. Ladda batteriet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

35 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Kolla om den laddar. Ladda batteriet.

Batteriet är ganska dött och går inte att ladda. Jag testade med ett annat batteri men det hjälpte inte.
När jag försöker tända så drar startmotorn igång och "varvar" eller vad man kan kalla det.

35 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
Köpte upp en startspray och fick igång bilen. Kan det vara bensinpumpen som strular?
Tror ni jag kan få på en universal bensinpump från Biltema?

583 Inlägg
25 maj 2013
Aearok skrev:
Köpte upp en startspray och fick igång bilen. Kan det vara bensinpumpen som strular?
Tror ni jag kan få på en universal bensinpump från Biltema?

Huvudregeln, Felsök så mycket som möjligt innan du kastar delar på bilen, det är ett rent lotteri ifall man hittar rätt del och kan bli otroligt dyrt.

Ifall bilen startar / hostar till som att den försöker starta på startgas betyder det att det är bränsletillförseln som är problemet. Det kan vara Bränslepumpen, spridare, bränsletrycks regulatorn alternativt endast ett kontaktfel.

1. Snurrar bränslepumpen?
2. Har du någon ström fram till bränslepumpen?
3. Är säkring & relä fungerande till bränslepumpen?
4. Får du fram bränsle överhuvudtaget till bränslerailen / filtret?
5. Mät upp ifall du har korrekt bränsletryck.
6. Lyft på bränslerailen med spridarna inkopplade och jorda bränslerailen med en sladd. Öppnar då spridarna och skjuter ut en bärnsledimma?

Mvh

Even with cruise control.. you still have to steer.

35 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
Jag får nu igång bilen. Problemet var ett relä, byte ut reläet och nu startar bilen. Nu kan man köra ungefär 50 meter men sedan så dör bilen igen..

Någon som har någon idé om vad som kan orsaka detta?

6 633 Inlägg
8 juni 2013
Vilket relä? Kan vara så att din bränslepump kortsluter det.

De/Dem

35 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
Bränslepumpsreläet.

Kan det fortfarande vara bränslepumpen som strular?

6 633 Inlägg
8 juni 2013
Ja..har du ingen lucka under baksätet måste tanken plockas ner.

De/Dem

89 Inlägg
9 juni 2013
Innan du byter pumpen dubbelkolla att bränslefiltret sitter monterat åt korrekt håll, annars blir det lågt tryck. brukar finnas en pil på filtret, lätt att missa om man ej känner till det.
visserligen fanns symptomen innan bytet.

Rekommendera även att du mäter spänningen till pumpen innan du byter ut den, kan vara kabelskada eller dålig jordning som skapar felet.

Sök