3239
Sök

Bas & Högtalar Köpråd För Saab 900i -88 [Nybörjare]

17 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#21
Okej, men om jag ställer om frågan då det angår priset. Hur mycket är det minsta DU vill lägga på ett paket med något av "paketen" som nämns här under för att fortfarande ha ett rätt bra ljud för en nybörjare?

Helt original så sitter det BARA två 4" i instrumentpanelen och inga andra platser för högtalare finns så lär bli tvungen att fixa det i dörrarna om det nu blir att jag ska ha där eller i den nya hatthyllan som ska dit.

Som jag ser det så finns det två setups rekommenderat i denna tråd och det är:

1. 4" i instrumentpanelen, 6x9" i hatthyllan och ingen bas.

2. 4" i instrumentpanelen, 6,5" i framdörrarna och en bas på det.

Vill beställa hem så fort som möjligt så just därför jag bad er om hjälp! smile

280 Inlägg
19 juni 2013
#22
Det finns faktiskt två alternativ till. De förmodligen två bästa alternativen med så begränsad budget.

3. 3,5"-4" på instrumentbrädan och 6,5" i dörrarna drivet av ett fyrkanalssteg. Ingen bas.

4. 3,5"-4" på instrumentbrädan och 6,5" basrör under handskfacket drivet av antingen ett fyrkanalssteg eller ett trekanalssteg. Ingen bas där bak.

Detta brukar dock nybörjare vägra att acceptera eftersom subbasen saknas och de då tror att det inte kan spela tillräckligt högt. Vilket egentligen bara är dumheter. Därför har jag inte ens nämnt det tidigare.

Jag rankar de olika alternativen i följande ordning:

1. Nummer 3. Eftersom du avstår från subbas och steg till den så får du mer pengar över till systemet viktigaste komponent, huvudenheten. Det är inga problem att spela mer än tillräckligt högt och samtidigt med hög kvalitet. Dessutom så går detta alternativ att bygga vidare på i ett senare skede utan att något behöver bytas ut. Nackdelen är att 1-1,5 oktav kommer att saknas i botten.

2. Nummer 4. Du får råd med en bra huvudenhet. Du slipper bygga om framdörrarna. Minst fasfel. Få element gör att få saker kan gå fel vilket är gynnsamt för nybörjare. Utbyggnadspotential. Nackdelarna är att bas/midbas inte kommer att spela i stereo. Det är troligtvis det alternativ som har minst potential att spela högt. Ungefär en oktav kommer att saknas i botten.

3. Nummer 2. Detta alternativ har högst potential med så begränsad budget så blir det lägre kvalitet alla eller de flesta delkomponenterna. Nackdelarna är att flest saker kan gå fel och att det är svårast att få till inställningarna.

4. Nummer 1. Detta är egentligen inte ett alternativ. Ljudbilden blir rutten. Fördelarna är att du får råd med en bra huvudenhet så det finns utvecklingspotential. Själva installationen blir också väldigt lätt.

280 Inlägg
19 juni 2013
#23
Zoubiey skrev:
Okej, men om jag ställer om frågan då det angår priset. Hur mycket är det minsta DU vill lägga på ett paket med något av "paketen" som nämns här under för att fortfarande ha ett rätt bra ljud för en nybörjare?

Alternativ 1.

Köp billigast möjliga. Det blir ändå inte bra.

Alternativ 2.

Huvudenhet: Alpine CDE-178BT. 2800 kr.

3,5": Vifa som jag länkade till tidigare. 400 kr.

6,5": DLS RM6. 1300 kr.

Bas: DLS RW10i. 1200 kr.

Steg: DLS CA51. 3000 kr.

Totalt: 8700 kr. Plus kablar och installationsmaterial.

Det här är min personliga åsikt och den bygger på alla delkomponenter ska hålla helt okej kvalitet. Är det för dyrt så är det bättre att köpa färre komponenter än att sänka kvaliteten på någon då den i så fall riskerar att dra ner helhetsintrycket.

17 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#24
BengtK skrev:
Zoubiey skrev:
Okej, men om jag ställer om frågan då det angår priset. Hur mycket är det minsta DU vill lägga på ett paket med något av "paketen" som nämns här under för att fortfarande ha ett rätt bra ljud för en nybörjare?

Alternativ 1.

Köp billigast möjliga. Det blir ändå inte bra.

Alternativ 2.

Huvudenhet: Alpine CDE-178BT. 2800 kr.

3,5": Vifa som jag länkade till tidigare. 400 kr.

6,5": DLS RM6. 1300 kr.

Bas: DLS RW10i. 1200 kr.

Steg: DLS CA51. 3000 kr.

Totalt: 8700 kr. Plus kablar och installationsmaterial.

Det här är min personliga åsikt och den bygger på alla delkomponenter ska hålla helt okej kvalitet. Är det för dyrt så är det bättre att köpa färre komponenter än att sänka kvaliteten på någon då den i så fall riskerar att dra ner helhetsintrycket.

Det där skulle funka, hade tänkt skriva att jag kan höja till 8000 men formulera om så man jag fick lite bättre uppfattning.

Men vad skulle du lägga på nummer 3 av setupsen?
Denna Gör inget om basen inte ingår då det är möjligt att lägga på det senare om jag nu känner för det. Är inte lika trångsynt som många nybörjare så gör inget om basen inte är med. wink

Lär jag märka nackdelen på nummer 3? Har som ingen aning vad oktav innebär och wikipedia gjorde det inte så mycket bättre heller

280 Inlägg
19 juni 2013
#25
Zoubiey skrev:
Men vad skulle du lägga på nummer 3 av setupsen?
Denna Gör inget om basen inte ingår då det är möjligt att lägga på det senare om jag nu känner för det. Är inte lika trångsynt som många nybörjare så gör inget om basen inte är med. wink

Lär jag märka nackdelen på nummer 3? Har som ingen aning vad oktav innebär och wikipedia gjorde det inte så mycket bättre heller

Det här kanske låter lite konstigt men du sparar faktiskt inte så mycket i pengar på att välja nummer 3. Byt ut DLS CA51 mot CA 41 och ta bort basen. 1350 kr billigare. Men då får du dessutom lite mer effekt till framsystemet.

Du lär märka skillnaden men frågan är hur viktig du tycker att skillnaden är. Hur stor skillnaden blir beror mycket på hur duktig du är på att bygga om dörrarna. Ju bättre högtalarna där installeras desto lägre frekvenser kommer de att kunna spela. 

Jag har bas och steg till den liggande. Installationen till dem är också i stort sätt färdig men jag har ändå inte brytt mig om att skruva i dem för jag tycker inte att de behövs. Jag spelar ändå ner mot 40-50 Hz och jag har aldrig behövt vrida upp volymen till närheten av max. Så med en seriös installation kommer man långt med bara framsystem.

17 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
#26
BengtK skrev:
Zoubiey skrev:
Men vad skulle du lägga på nummer 3 av setupsen?
Denna Gör inget om basen inte ingår då det är möjligt att lägga på det senare om jag nu känner för det. Är inte lika trångsynt som många nybörjare så gör inget om basen inte är med. wink

Lär jag märka nackdelen på nummer 3? Har som ingen aning vad oktav innebär och wikipedia gjorde det inte så mycket bättre heller

Det här kanske låter lite konstigt men du sparar faktiskt inte så mycket i pengar på att välja nummer 3. Byt ut DLS CA51 mot CA 41 och ta bort basen. 1350 kr billigare. Men då får du dessutom lite mer effekt till framsystemet.

Du lär märka skillnaden men frågan är hur viktig du tycker att skillnaden är. Hur stor skillnaden blir beror mycket på hur duktig du är på att bygga om dörrarna. Ju bättre högtalarna där installeras desto lägre frekvenser kommer de att kunna spela. 

Jag har bas och steg till den liggande. Installationen till dem är också i stort sätt färdig men jag har ändå inte brytt mig om att skruva i dem för jag tycker inte att de behövs. Jag spelar ändå ner mot 40-50 Hz och jag har aldrig behövt vrida upp volymen till närheten av max. Så med en seriös installation kommer man långt med bara framsystem.

Satt ihop en kundvagn med det du tipsade om, blev på BRL då det är den enda sida jag kan just nu och utan Vifa så går det på 7775. Vifa var tyvärr slut på den sida du länkade, du vet ingen annan svensk sida som säljer dom eller blir det att jag måste ta från utlandet?

Och då du menar att bygga om dörrarna, är det då typ hur stabilt högtalarna sitter i dörren eller något helt annat?

Tack så mycket för det du har hjälpt med hittills! smile

280 Inlägg
20 juni 2013
#27
Zoubiey skrev:
Satt ihop en kundvagn med det du tipsade om, blev på BRL då det är den enda sida jag kan just nu och utan Vifa så går det på 7775. Vifa var tyvärr slut på den sida du länkade, du vet ingen annan svensk sida som säljer dom eller blir det att jag måste ta från utlandet?

Och då du menar att bygga om dörrarna, är det då typ hur stabilt högtalarna sitter i dörren eller något helt annat?

Tack så mycket för det du har hjälpt med hittills! smile

Då menar du utan bas antar jag det borde bli dyrare att köpa allt på BRL än de siffrorna jag tog fram. Detta beror till stor del på att de inte verkar ha RM6 lösa utan bara som ett kitt med delningsfilter och diskanter som du inte behöver. Kolla på prisjakt var de finns lösa.

Vifa finns även hos Hifikit men där är de lite dyrare.

Dörrbygget går att göra hur stort som helst. Hur stabilt högtalarna sitter. Bulta helst fast bafflar direkt i dörrplåten som sen skruvar högtalarna i. Hur styv dörrklädseln är. Några lager glasfiber på baksidan gör underverk. Hur väl dörrklädseln sitter fast i dörren. Genomgående bultar rekommenderas. Hur tät dörren är. stora hål kan man sätta igen genom att nita fast mer plåt. Mindre hål kan täckas med dämpmattor. Hur väl dämpade dörrarna är. Dörrarna består av stora plåtytor. När högtalaren spelar ut i dörren så börjar plåten vibrera. Detta för en massa oljud. Det kan man minska/ta bort genom att klistra dit dämpmaterial. Det finns dämpmaterial i många olika prisklasser och som fungerar på olika vis. Med tanke på effekt per pris så rekommenderar jag Silent Coat. Om du söker här på forumet så finns det massor med info om detta. Mycket av det är överdrifter och en del rent felaktigt så ta det du läser med en nypa salt. Ett lager räcker bra och skulle du i framtiden känna att du behöver dämpa mer så använd då bitumen i nästa lager. Detta paket borde räcka: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … matta.html

17 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
#28
BengtK skrev:
Zoubiey skrev:
Satt ihop en kundvagn med det du tipsade om, blev på BRL då det är den enda sida jag kan just nu och utan Vifa så går det på 7775. Vifa var tyvärr slut på den sida du länkade, du vet ingen annan svensk sida som säljer dom eller blir det att jag måste ta från utlandet?

Och då du menar att bygga om dörrarna, är det då typ hur stabilt högtalarna sitter i dörren eller något helt annat?

Tack så mycket för det du har hjälpt med hittills! smile

Då menar du utan bas antar jag det borde bli dyrare att köpa allt på BRL än de siffrorna jag tog fram. Detta beror till stor del på att de inte verkar ha RM6 lösa utan bara som ett kitt med delningsfilter och diskanter som du inte behöver. Kolla på prisjakt var de finns lösa.

Vifa finns även hos Hifikit men där är de lite dyrare.

Dörrbygget går att göra hur stort som helst. Hur stabilt högtalarna sitter. Bulta helst fast bafflar direkt i dörrplåten som sen skruvar högtalarna i. Hur styv dörrklädseln är. Några lager glasfiber på baksidan gör underverk. Hur väl dörrklädseln sitter fast i dörren. Genomgående bultar rekommenderas. Hur tät dörren är. stora hål kan man sätta igen genom att nita fast mer plåt. Mindre hål kan täckas med dämpmattor. Hur väl dämpade dörrarna är. Dörrarna består av stora plåtytor. När högtalaren spelar ut i dörren så börjar plåten vibrera. Detta för en massa oljud. Det kan man minska/ta bort genom att klistra dit dämpmaterial. Det finns dämpmaterial i många olika prisklasser och som fungerar på olika vis. Med tanke på effekt per pris så rekommenderar jag Silent Coat. Om du söker här på forumet så finns det massor med info om detta. Mycket av det är överdrifter och en del rent felaktigt så ta det du läser med en nypa salt. Ett lager räcker bra och skulle du i framtiden känna att du behöver dämpa mer så använd då bitumen i nästa lager. Detta paket borde räcka: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … matta.html

Det blir ju billigare att ta http://www.brl.se/sv/artiklar/rm62.html än om man kollar på prisjakt efter någon billigare. Den billigaste på prisjakt som fanns i lager gick på 1300kr styck så.

Blir att dra hem den från hifikit i såna fall!

Tack för informationen om dörrarna, kommer bli intressant att göra! smile

1 727 Inlägg
20 juni 2013
#29
Här kan du få hjälp med Vifa:http://www.hifikit.se/hogtalarelement/hifi/bredband/35-tum/tg9fd-10-04
Allt krut på bräda+midbasar+4-kanalssteg.
Dämpa dörrar RÄTT.

Om du köper en Alpine178 räcker dom filtren bra till en början, väljer du rätt 4-kanal kan du "finlira" delningarna.

Tänk på att högtalarna behöver lite tid innan dom låter som dom ska, så grovställ allt först, spela 50 timmar+,
därefter kan du ställa allt noggrannare.

Köp produkter på ett ställe som kan ge dig bra support per telefon, då jag anar att du inte har en shop runt hörnet.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

17 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
#30
Horsyhorse skrev:
Här kan du få hjälp med Vifa:http://www.hifikit.se/hogtalarelement/hifi/bredband/35-tum/tg9fd-10-04
Allt krut på bräda+midbasar+4-kanalssteg.
Dämpa dörrar RÄTT.

Om du köper en Alpine178 räcker dom filtren bra till en början, väljer du rätt 4-kanal kan du "finlira" delningarna.

Tänk på att högtalarna behöver lite tid innan dom låter som dom ska, så grovställ allt först, spela 50 timmar+,
därefter kan du ställa allt noggrannare.

Köp produkter på ett ställe som kan ge dig bra support per telefon, då jag anar att du inte har en shop runt hörnet.

Pierre

Hittade dom, tack i alla fall! smile
La ihop det BengtK tipsade om så det borde ju funka.

Finns det någon bra länk för tips till att dämpa dörrar rätt?

Det där är ungefär grekiska för mig.

Har BRL det?


Sök