3262
Sök

Konstigt fel volvo 945 ltt-97

610 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
#1
Tjenare

Det är så att min bil går bra på lågt gas pådrag, hackigt på medel gaspådrag och spikar helt vid kraftigt gaspådrag. Men detta är para på relativt låga varv, när man kommer upp lite ca 3-4 tusen så går den hyfsat som den skall.

Sen så när ja kommer ner på reserven (konstigt nog efter bara 40Liter) så vill bilen dö när ja svänger kraftigt vänster (tex rondell eller 45+ graders kurva)

Va kan vara fel? ända ja kan tänka mig är bränslepumpen i tanken men vill vara säker då en ny kostar ca 2000kr

Mvh
Rickard

192 Inlägg
15 juni 2013
#2
Ljud-fan skrev:
Tjenare

Det är så att min bil går bra på lågt gas pådrag, hackigt på medel gaspådrag och spikar helt vid kraftigt gaspådrag. Men detta är para på relativt låga varv, när man kommer upp lite ca 3-4 tusen så går den hyfsat som den skall.

Sen så när ja kommer ner på reserven (konstigt nog efter bara 40Liter) så vill bilen dö när ja svänger kraftigt vänster (tex rondell eller 45+ graders kurva)

Va kan vara fel? ända ja kan tänka mig är bränslepumpen i tanken men vill vara säker då en ny kostar ca 2000kr

Mvh
Rickard

skruva av tank locket och hör om de surrar i tanken. min vita volvo 940 var pumpen i tanken trasig men de gick på pumpen under förarsättet istället. men den gick hur bra som helst ändå.

kan ju vara pumpen under förarsättet som är dålig eftersom den i tanken är bara låg trycks pump medan den under förarsättet är hög trycks pumpen


Tvivlare
2 266 Inlägg
15 juni 2013
#3
Inte säkert där är två pumpar på den, kolla under bilen ungefär rakt under förarstolen om där sitter pump+filter, eller bara ett filter. Kan även va så att pumpen går men levererar inte ordentligt tryck för att den ska gå bra. Se om du kan låna till dig en tryckmätare och koppla in och ut och kör, se om det dippar smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 915 Inlägg
22 juni 2013
#4
Sitter bara en bränslepump på -96 o nyare.

Gör en service om det var längesen och byt tänddelarna osv och luftfilter och bränslefilter.
Det kan sänka bränsleförbrukningen en del.

Kollat felkoder ?
Endera med OBDII läsare och Vol-fcr programmet, eller en bit kabel och en diod och blinka ut koderna.
Att den dör vid kraftig sväng när det är lite bensin i tanken, kan bero på att det är för lite bensin, så pumpen inte kommer åt att suga upp bränsle när du svänger kraftigt då bensin åker åt sidan.
Blir den inget bättre efter service osv och om du inte finner nåt fel eller har felkod som kan avslöja felet, så mät bränsletrycket och rengör spridarna osv.
Mät LMM & lambda, så de ger rätt värden.

Är bilen helt original?

Jag hade en 945 LTT -97 för ett par år sedan, köpte ett billigt chip och ett tag efter det så gick den ryckigt/hackigt.
Det felet berodde på chippet, med Vikingchip så försvann problemet.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Tvivlare
2 266 Inlägg
23 juni 2013
#5
Louksor skrev:
Sitter bara en bränslepump på -96 o nyare.

Gör en service om det var längesen och byt tänddelarna osv och luftfilter och bränslefilter.
Det kan sänka bränsleförbrukningen en del.

Kollat felkoder ?
Endera med OBDII läsare och Vol-fcr programmet, eller en bit kabel och en diod och blinka ut koderna.
Att den dör vid kraftig sväng när det är lite bensin i tanken, kan bero på att det är för lite bensin, så pumpen inte kommer åt att suga upp bränsle när du svänger kraftigt då bensin åker åt sidan.
Blir den inget bättre efter service osv och om du inte finner nåt fel eller har felkod som kan avslöja felet, så mät bränsletrycket och rengör spridarna osv.
Mät LMM & lambda, så de ger rätt värden.

Är bilen helt original?

Jag hade en 945 LTT -97 för ett par år sedan, köpte ett billigt chip och ett tag efter det så gick den ryckigt/hackigt.
Det felet berodde på chippet, med Vikingchip så försvann problemet.

Min -95a som är tillverkad i november -94 har bara en pump.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.


Sök