Decibel skrev:
Ptja, innan den bilen har någon som helst nytta av 2,5" (200-250 häst) så har han skickat drivlina och låda i omloppsbana runt jupiter...
Bara denna vecka har jag sett ett par bilar, inklusive min egen, bli rena katastrofen med felaktiga rör.
En S70 vägrade göra en knop över 160km/h med 3" rör hela vägen, lät gulligt däremot.
En BMW 525;a fick 3" från mellandämparen och bakåt, tappade allt på högre varv, gick inte en knop över 180km/h (kördes i 220 innan)
Min egen V12;a fick sig ett 3" (dubbla 2,5" orginal), tappade all kraft runt 3500-4500rpm och gjorde inte en knop över 250km/h (gör en bit över 300 med aktuell motorsetup), enda jag gjorde var att ta bort slutdämparen och byta mot en 3", rent logiskt kan man tro att det är för litet, men det är för stort, när motståndet tappas måste man kompensera nedåt!
Det krävs enorma beräkningar innan man får ett avgassystem till en sugmotor perfekt samtidigt som det låter bra utan stående vågor, frekvenser som sliter sönder ryggmärgen och utan att ge konstiga effektkurvor.
Grovlek orginal jämfört med grovlek efter ombyggnation, med i beräkningen måste även längder på systemet finnas med, samt motorns kapacitet och hur den arbetar, inget man gör på en miniräknare.
Själv har jag lagt ut 3-4000kr enbart på rör senaste tiden för att hitta en sweetspot, är inte klar på långa vägar...
Sen finns det ju dom som byggt ihop eget system till en sugmotor och lyckats, grattis säger jag, köp en trisslott!