3514
Sök

svårt att byta fjädrar?

111 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
#1
hejsan!

jag hade tänkt att byta fjädrar på min bil till sportfjädrar. Jag undrar om det är svårt att byta? något ni rekomenderar? (har alrig gjort detta förrut) 

tacksam för svar

MVH David

// David Jonsson

Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
16 april 2007
#2
bak = superlätt, fram = ganska lätt, men du måste skaffa fjäderkompressor för å trycka ihop fjädrarna då du tar dän dom.. finns på biltema billigt

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

49 Inlägg
16 april 2007
#3
körde mega budget o kapade på min 740-vinterbil.cool men måste va samma sak drygt. ibak lyfte jag bara i bakaxeln o vips är fjädrarna knappt i spänn, men använd fjäderspännare för jag bara kapade bort o hissa ner. i fram var det bara o hissa upp o lossa på skruvarna i fjäderbenskålen o sen bända ut stötdämapren ut genom framskärmen o ta bort fjädern.tongue

~wrooooom psssscchhhtttt~

111 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
#4
okej det verkar vara ganska simpelt då? big_smile men de blir nog bra tongue

// David Jonsson

1 231 Inlägg
17 april 2007
#5
men det är väl lite klurigare fram på framhjulsdrivna bilar ... ? ellööö ?
speciellt om man sänker den typ .. lite mer ... tongue asså 40-45mm+

403 Inlägg
17 april 2007
#6
Bak är det ju bara att palla upp bilen på en balk (så bakaxeln åker ner så långt det går) sen tar man bort skruven i mitten av fjädern och rycker ut den... Sen är det ju bara att plasera en ny fjäder och dra dit skruven igen...

Fram måsta man ha fjäderklämma eller vad det heter...


bitter besserwisser
644 Inlägg
17 april 2007
#7
Tigerofsweden skrev:
men det är väl lite klurigare fram på framhjulsdrivna bilar ... ? ellööö ?
speciellt om man sänker den typ .. lite mer ... tongue asså 40-45mm+

varför skulle det vara mer komplicerat att byta fjärdrar på en framhjulsdriven bil?
det är ju inte direkt så att fjädern och dämparen sitter fast i drivaxlarna.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

Gödseldräng
4 529 Inlägg
17 april 2007
#8
JeyKay skrev:
bak = superlätt, fram = ganska lätt, men du måste skaffa fjäderkompressor för å trycka ihop fjädrarna då du tar dän dom.. finns på biltema billigt

varför köpa en sådan kompressor
jag lossade länkarmarna bara lossa 2 eller 4 bultar sen böja ner den ungefär som ett gångjärn
sen är det bara rycka bort fjärderna sätta dit den nya ta domkraft sätta under och pumpa upp skruva dit bultarna sen klart bytte alla 4 på min bmw och gorde det på 40Min


1 231 Inlägg
18 april 2007
#9
niclas_swe skrev:
Tigerofsweden skrev:
men det är väl lite klurigare fram på framhjulsdrivna bilar ... ? ellööö ?
speciellt om man sänker den typ .. lite mer ... tongue asså 40-45mm+

varför skulle det vara mer komplicerat att byta fjärdrar på en framhjulsdriven bil?
det är ju inte direkt så att fjädern och dämparen sitter fast i drivaxlarna.

ingen aning faktiskt , har bara fått för mig det smile
men då hade jag fel smile

49 Inlägg
18 april 2007
#10
Tigerofsweden skrev:
niclas_swe skrev:
Tigerofsweden skrev:
men det är väl lite klurigare fram på framhjulsdrivna bilar ... ? ellööö ?
speciellt om man sänker den typ .. lite mer ... tongue asså 40-45mm+

varför skulle det vara mer komplicerat att byta fjärdrar på en framhjulsdriven bil?
det är ju inte direkt så att fjädern och dämparen sitter fast i drivaxlarna.

ingen aning faktiskt , har bara fått för mig det smile
men då hade jag fel smile

enda jobbigare på polon var att man fick ta bort hela stötdämparen, men det var snabbt fixat. senså är det bra om man gör hjulinställning efter sänkning med för i slippa bli stamkund hos däcknasarn :]

~wrooooom psssscchhhtttt~


Sök