4219
Sök

Hjälp med biltvätt samt interiörrengörning

317 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
Tjenare, Har varit lat och inte tvättat audin på hela vintern förens nu i helgen och använde då lite olika (billiga) produkter men den blev ej ren så tänkte beställa lite bättre saker eftersom den är såppas fräch vill jag sköta om den smile.

Har läst massa här på garaget om produkter från bbv och har kikat där endel men har svårt att bestämma vad man ska ha?, HD grön verkar vara helt uppenbart att beställa men sedan kommer det till kallavfettning och shampoo etc så undrar om man kan få lite tips på vad som är prisvärt smile

Sedan undrar jag hur man smidigast rengör interiören på den, har sedan tidigare torkat instrumentbräda etc med vatten och någon typ av städtrasa vilket har funkat skapligt, har även provat blanda i lite grön såpa men det lämnade som en hinna typ. Nu det senaste använde jag rengörningsdukar från biltema vilket också fungerade skapligt men det jag undrar över är hur man får rent mattan och säten etc?.

Ursäkta långt inlägg men det jag vill ha reda på är::
1. Tips på prisvärda produkter från bbv (kallavfettning,schampo etc)
2. Tips på produkter för interiörrengörning och för matta/säten?

Tacksam för seriösa svar på produkter ni provat smile
Mvh daniel

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

152 Inlägg
19 februari 2013
För att få ren bilen utvänding på vintern. Turtle wax Nano Pre wash, på bilen upp till rutorna, låt verka i några minuter. Sen på med alkalisk avfettning. Du får då en mikroemulusion, spola av med högtryck nedifrån och upp. Kör en runda alkalisk avfettning igen. Låt verka några minuter och spola av med högtryck. Sen kan man köra lera eller gå på med svamp/tvätthandske

Jag testat flera olika petrolium-baserade avfettningar och konstigt nog så är Turtle wax den bästa. Den är i gel-form vilket gör att den fäster på lacken, rinner inte av samt dunstar inte lika fort. Det gör att den verkar längre och löser upp salt, tjära och annan skit.

Alkaliska avfettningen som jag har haft vädligt bra resultat med är Meguiars Super Degreaser.

Till interiören finns massor av bra grejer. Den produkt som är enklast att använda till i princip det mesta är Sonax interörtvätt. Fungerar till allt, ingen kladdig hinna efteråt. Till mattor och tyg så löddrar den inte så förbaskat, det blir lätt att torka eller spola av.

317 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare

Okej tack så mycket smile, bara en fråga det står på den interiörsprayen "för alla typer av hårda och mjuka material som tål vatten" vad menar dom med som tål vatten?, är lite orolig för har batteriet under baksätet så det är ju bara skummgummi å sen tyg som är mellan sitsen och batteriet? :S

Audi A6 C5

85 Inlägg
19 februari 2013
Är nog ingen fara, du ska ju inte dränka in sätet med medlet! wink

Spraya på lite lätt, gno med en borste typ ;http://shop.bollnasbilvard.se/interiorborste-med-handtag-p-655-c-442.aspx
sen torka av med en trrasa!
Kommer bli som nytt!!

I´m a Gubbe !

317 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
okej får prova detta då smile, tack så mycket smile

Audi A6 C5

317 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
Tänkte även fråga en annan sak smile
Har som små orangea prickar lite här å var å antar att det är flygrost, Funkar det med biltemas sån lera eller ska man använda sig av något annat? smile, Får gärna inte vara för dyrt då  kassan ekar lite wink

Audi A6 C5

243 Inlägg
26 februari 2013
DanielAsplund skrev:
Tänkte även fråga en annan sak smile
Har som små orangea prickar lite här å var å antar att det är flygrost, Funkar det med biltemas sån lera eller ska man använda sig av något annat? smile, Får gärna inte vara för dyrt då  kassan ekar lite wink

En syra för flygrostborttagning ska du ha, t.ex Toxal.

http://shop.bollnasbilvard.se/kombi-297 … c-711.aspx

317 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
Plockar upp tråden igen då jag upptäckt att schampot ej finns längre så vad kan ni tipsa om för schampo på den sidan? smile

Audi A6 C5

Sök