3441
Sök

Volvo 745 1991. sneslitage.

268 Inlägg
12 juli 2013
Trådstartare
#1
Tjenare. har ett litet problem med min 745a köpte mig ett par 17 tummare för någon vecka sedan har nu sett att dem börat nöta snett. inget allvarligt än fortfarande lagliga. men då såg jag att den nöter på utkanten båda fram. men det har nötigt mera på högerfram. vet då att jag har kassa lager i framvagnen i höger fram. kan det göra så det slits mera? och så är min ratt sned nästan en kvart sned till höger. har bokat framvagnsinställning. tror ni det hjälper bör jag också byra hjulager samtidigt då.?

vet att jag har dåliga lammeller i bakvagnen för det klonkar då man kör i gupp och så slår det i golvet. vet att det är slitna lammeller fram också. vad kostar det att byta.

773 Inlägg
12 juli 2013
#2
hjul lagaer borde inte ha något med det att göra om det inte är tvärslut skulle byt det när du ändå håller på. borde bli bra med en framvagnsinstälning.

268 Inlägg
12 juli 2013
Trådstartare
#3
jo man tycker det. visst går det inte att ställa in bakvagnen på 740is?

773 Inlägg
12 juli 2013
#4
sju40 skrev:
jo man tycker det. visst går det inte att ställa in bakvagnen på 740is?

det borde inte gå men är inte 100

268 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#5
Någon annan som vet något?

5 119 Inlägg
13 juli 2013
#6
hjulinställning kommer lösa ditt problem med snedslitage och sned ratt. Men jag skulle bytt lager innan hjulinställning görs om det inte sitter på axeltapp. vet ej hur det ser ut på 740.
Det finns alltid en risk att saker flyttar på sig om man ska plocka ur hjulspindel m.m. så ska det ändå bytas så är det lika bra att göra det före hjulinställning.

Eftersom 740 har stel bakaxel så går det inte att justera vinklarna där så himla mycket. eller rättare sagt inte alls om man inte flyttar bakaxeln i olika vinklar vilket jag inte tror är lönt. ska även gå att svetsa bakaxeln för att få någon mera grad too eller cambervinkel men samma sak där. lika bra att låta bli då det ej gör någon skillnad.

Men eftersom framhjulen ställs in efter både sina egna vinklar och dom totala vinklarna på framaxeln så tar man även hänsyn till bakhjulens vinkel i linje med bilen. detta för att bilen ska gå rakt fram på vägen och ratten ska bli rak.
hoppas jag förklara någorlunda.
MVH pucken

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

268 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#7
tack för att du förklarade Pucken. nu förstår jag. men läste även om man har dåliga lammeller i bakaxeln så sliter bakdäcken snett. men har då inte sett att dem gör det än iallafall.


Sök