3587
Sök

Problem med VW Passat Turbo - 97

6 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#1
Hej alla - jag försöker hjälpa min dotter med hennes bil (se ovan). Den går bara på tre cylindrar. Vad kan orsaken vara till detta?

Jag är själv kass på nya (allt efter 1990) bilar och hittade först inte ens var tändstiften satt...Min favoritbil är Volvo 242, innan 80-talet bröt in...

Här är problemen som min dotter berättade om:

1. Bilen började plöstligt hacka. Sen kände hon att det luktade "bränt, fast inte bensin". När hon fortsatte att köra "skakade" bilen.

2. Jag försökte komma fram till vad som hänt, och kan konstatera att bara tre cylindrar funkar. Alltså: Skakningarna borde bero på att en cylinder slutade funka. Frågan är: Varför slutade den funka?

3. Det finns olja i de utrymmen som tändstiften sitter i. Varför? (Löjligt placerade tändstift och omöjliga att få upp med de verktyg jag är van vid. Insexnycklar för att kolla tändstiften?? Utomordentligt fånigt...)

Frågor:

A: Kan oljan vid tändstiften bero på läckande ventilkåppackning? Min dotter sa att hon fyllt på olja nyligen som tycks ha "försvunnit". Jag kollade oljan via stickan och den var oroväckande låg...

B: Jag bytte plats på tändspolarna på två cylindrar. Ingen skillnad. Alltså borde inte felet vara elektriskt.

Som gammal mekare där tändstiften satt i vanliga tändkablar skulle jag nu säga: "Troligen har någon ventil gått åt helvete, vilket kräver att man demonterar topplocket etc....men den här bilen ser ut som något från en främmande planet för mig, så jag inser att jag är för gammal för att dra några kloka slutsatser.

Vilka slutsatser drar ni kloka (och förmodligen mycket yngre) människor?

Min dotter har problemet, så jag ber för hennes skull, inte min egen. Men jag vill ju gärna hjälpa henne, så alla råd mottages med stor tacksamhet....

6 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#2
Jag själv har en nybesiktigad Volvo 245 - 92. Lite för modern för mig egentligen men den funkar bra, och har gått 39000 mil hittills.

5 119 Inlägg
27 maj 2013
#3
Gissar på en kass tändspole. Kolla med någon som kan läsa ut felkoder. Dom kan mycket väl ge svar på din fråga.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

767 Inlägg
27 maj 2013
#4
När du bytte plats på tändspolarna märkte du då att den inte tände på samma cylinder eller konstaterade du bara att den fortfarande gick på 3?
Det sitter ju nämligen en tändspole per cylinder på dessa motorer. Så vanligaste orsaken när dom går på 3 är helt enkelt att en spole gått sönder.


3 860 Inlägg
27 maj 2013
#5
Felmedd lampor el varningslampor som tänts?
Läst ur eventuella felkoder?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

6 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#6
Tack för svaren - jo, jag kunde konstatera att det var samma cylinder som inte fungerade. Om tändspolen varit sönder borde ju den cylindern börjat fungera när jag bytte plats på tändspolarna. Så jag kan inte se att det var problemet.

Inga lampor varnar om någonting, och inga felmeddelanden syns. (Var någonstans dyker det upp felmeddelanden i så fall?)

5 119 Inlägg
28 maj 2013
#7
Får man fråga hur du märkte vilken cylinder som inte tänder och att inte felet flyttade sig med tändspolarna?:-)
Hur länge sedan var det stiftet på den döda cylindern byttes? Ett stift som blivit surt kan vara väldigt svårt att få liv i igen smile är stiftet blött på den felande cylindern?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

6 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#8
Jag skruvade loss tändspolarna en efter en och kollade om det påverkade motorns gång. Motorn gick ju på tre cylindrar från början, och när jag testade cylinder 1 genom att ta bort tändspolen/kabeln från tändstiftet så började den bå på bara två cylindrar. Alltså var den cylindern och dess komponenter ok, den fungerade ju när jag satte tillbaka tändspole/kabel. När jag kom till tredje cylindern hände inget då jag demonterade tändspolen/kabeln. Alltså hade jag hittat den cylinder som inte fungerade. Frågan var nu: Är tändspolen kass? Därför bytte jag tändspole mellan cylinder 2 och 3. OM tändspolen på 3:an varit kass skulle den ju 3 börjat fungera igen, medan cylinder 2 skulle slutat fungera när jag skiftade plats på de två tändspolarna. Men så skedde alltså inte - den fortsatte gå på 3 cylindrar, och det var fortfarande 3:an som inte funkade.

6 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#9
Jag ska kolla tändstiftet så fort jag hinner - det vore ju bra om det är så enkelt att stiftet är kass. Jag kunde inte göra det när jag kollade bilen i förrgår för jag hade ingen tändstiftsnyckel som passade. (Väldigt smart att göra utrymmet så smalt att man måste ha specialnycklar för att komma åt stiften...not!)

5 119 Inlägg
29 maj 2013
#10
Så när du flyttade över 3ans spole till cyl 2 så gick den på 3 och när du satte i 3ans spole på cylinder 2 blev de ingen skillnad? Eller gick den då på 2 cylindrar. I så fall borde ju tändspolen vara hel om du kan sätta en funkande spole på cyl 3 och spolen från cyl 3 på en annan cylinder och den går lika.
Om då spolen skulle vara kass så skulle den ju hoppa igång på 3an men inte på tex cyl 2 osv:)
Tändstiften kan bytas med en vanlig 16mm lång hylsa eller en 16mm tändstiftshylsa:)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Avstängd
10 388 Inlägg
29 maj 2013
#11
mb_pucken skrev:
Så när du flyttade över 3ans spole till cyl 2 så gick den på 3 och när du satte i 3ans spole på cylinder 2 blev de ingen skillnad? Eller gick den då på 2 cylindrar. I så fall borde ju tändspolen vara hel om du kan sätta en funkande spole på cyl 3 och spolen från cyl 3 på en annan cylinder och den går lika.
Om då spolen skulle vara kass så skulle den ju hoppa igång på 3an men inte på tex cyl 2 osv:)
Tändstiften kan bytas med en vanlig 16mm lång hylsa eller en 16mm tändstiftshylsa:)

Som jag fattade det så gick den fortfarande på 3 cylindrar, men inte på "treans cylinder".

Tändstift, kablar, modul. I den ordningen skulle jag kolla.

Det är inte det minsta ovanligt att en kass tändspole inte ger felkod (tyvärr).

Du har säkerligen samma motor som i en Audi (vag o allt det där). Och Audi har generellt på sina "äldre" bilar (åtminstone upp till mitten av 00-talet) att "Är inte oljeförbrukningen över 1L/mil så behöver du inte oroa dig". Min erfarenhet är dock att 1.8-motorerna är ganska snälla i oljeförbrukning. Men, om jag bara har haft tur eller om det gäller generellt vågar jag inte säga.


(Iofs inte haft någon superoljeförbrukning på någon av kärrorna, eller jo, en gammal 100 sen långt innan g.org-tiden)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 Inlägg
15 juli 2013
Trådstartare
#12
Jag uttryckte mig tydligen inte så tydligt som jag trodde, men i alla fall - såhär mycket vet jag:

Det är inget fel på tändspolar eller tändstift, det är kollat! Men det kommer ingen gnista på cylinder nr 3. Alltså provade jag med hjälp av Haynes reparationshandbok att felsöka kablaget från tändspolarna med tanke på att det kanske var något kontaktfel/brott eller dylikt som gör att tändstiftet inte får ström.

Jag började med att mäta motståndet mellan de tre olika kablarna i själva kontakterna som går till tändspolarna. Alla utom kontakten till cylinder 3, den som alltså inte fungerar, betedde sig likadant, dvs hade motstånd om man mätte mellan de tre olika kablarna. Men i kontakten till cylinder 3 saknades motstånd mellan två av kablarna och den tredje. Denna tredje kabel visade sig gå till tändningsförstärkaren. Jag ohm-mätte då själva kabeln mellan kontaktpunkterna, dvs mellan tändspolen och tändningsförstärkaren och kabeln var hel. Då tolkade jag detta som att felet åtminstone inte finns EFTER tändningsförstärkaren. Tändstift och tändspole är ju hela, och kabeln från tändningsförstärkaren är också hel.

Nu har jag provat att ohm-mäta själva tändningsförstärkaren. Den har på ena sidan 5 stift, varav det femte går till jord och på andra sidan 4 stift på vilka alltså kablarna som går till tändspolarna sitter. Alla mätningar ger utslag på ohm-mätaren UTOM om man håller ena elektroden på stiften som går till tändspole tre, då inget motstånd visas, oavsett vilket annat stift man mäter mot.

Jag mätte också motståndet mot jord med tändningsförstärkaren bortkopplad, alltså direkt mot jord utan att gå genom tändningsförstärkaren. Alla fyra kablarna var ok och visade likadana utslag på ohm-mätaren.

Min tolkning: Det är något fel på tändningsförstärkaren, och det första man bör göra nu är att köpa en ny sådan och se om det löser problemet.

Jag har försökt hitta en sådan tändningsförstärkare, men det verkar inte finnas på varken biltema eller mekonomen. Någon som vet var man kan köpa en? Och förstås: Verkar det jag skrivit ovan vettigt, eller tolkar jag det hela fel?


Sök