3416
Sök

Hur vet ja hur stor volym min baslåda ska ha?

174 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
tjena !
har en baslåda står hemma som jag ska sätta in i bilen... dock är jag osäker på om storleken på lådan är rätt... hur räknar jag? smile

detta är det jag vet om basen!

DRIVER:
- 12-Inch Coated Cone
- Bumped and Vented
- Huge Surround
POWER HANDLING:
- 500 Watts RMS
- 1000 Watts Max
VOICE COIL:
- Single 2.5-inch Kapton
- 4-Ohm Impedence
FREQUENCY RESPONSE:
- 24 Hz - 1.2 KHz
MAGNET:
- 100 oz. High-Density Barium Ferrite
BASKET:
- Die Cast Aluminum
- Silver Push Terminals

obs ! är endast en bas som jag ska ha i lådan!

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
21 juli 2013
Nästan bättre om du skriver vad det är för bas för den där informationen har man absolut ingen användning för alls.

174 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
Nitromast skrev:
Nästan bättre om du skriver vad det är för bas för den där informationen har man absolut ingen användning för alls.

http://www.kandtsales.com/shop/product_ … rod_id=881

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!

174 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
joakimahlen skrev:
Nitromast skrev:

den heter "lanzar vibe pro, är på 1000w och 500 rms! smile

174 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
joakimahlen skrev:
joakimahlen skrev:
Nitromast skrev:

den heter "lanzar vibe pro, är på 1000w och 500 rms! smile

Märke LANZAR Modell VPRO124
Högtalarvärden Enhet
Re 7,2 Ohm
Fs 29,92 HZ
Qms 8,94
Qes 0,3
Qts 0,29
Mms 141,73 gram
Cms 0,2 mm/N
Vas 52,45 Liter
Bl 25,44 N/A
Watt 500 Rms
Spl 88 db
OZ 100
FO 24-1200Hz
Talspole 2,5x2
Korg Gjuten

hittade detta... manas det då att den ska ha en låda som är "Vas 52,45 Liter"?

21 761 Inlägg
21 juli 2013
Inte riktigt så, Vas är ett värde som ungefär visar hur "mjuk" upphängningen är. Det visar hur många liter luft som har samma fjädringsmotstånd som upphängningen och i teorin ska elementet kunna spela frekvenser ner till sin självresonans vid den lådvolymen. smile

Hur vill du att lådan ska spela ungefär, musiktyp (djupbas, dunka dunka, osv)?

174 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Inte riktigt så, Vas är ett värde som ungefär visar hur "mjuk" upphängningen är. Det visar hur många liter luft som har samma fjädringsmotstånd som upphängningen och i teorin ska elementet kunna spela frekvenser ner till sin självresonans vid den lådvolymen. smile

Hur vill du att lådan ska spela ungefär, musiktyp (djupbas, dunka dunka, osv)?

det ska höras när man kommer smile alltså väldigt tung bas.. du förstår nog wink som alla volvoraggare har wink
btw.. är basen någe att ha eller äre bara skit?

21 761 Inlägg
21 juli 2013
En sak som jag blir fundersam på är talspolen. I första inlägget står det "single 2.5-inch Kapton", dvs enkel spole. I inlägg #5 står det "Talspole 2,5x2", dvs två talspolar. hmm

Visst är det så att din bas har två anslutningsterminaler, alltså en plus+minus på ena sidan och en plus+minus på andra sidan?

Om basen är något att ha vet jag inte, men jag har gjort en låduträkning utifrån de parametrar som du har skrivit och exemelvis 40 liter netto med 111 cm2 slotport (30x3,7 cm i uträkningen) som är totalt 57 cm lång ser ut att spela en del djupbas. Avstämningen blir runt 35 Hz. smile
Senast redigerat av Drönirettab (21 juli 2013)

174 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
En sak som jag blir fundersam på är talspolen. I första inlägget står det "single 2.5-inch Kapton", dvs enkel spole. I inlägg #5 står det "Talspole 2,5x2", dvs två talspolar. hmm

Visst är det så att din bas har två anslutningsterminaler, alltså en plus+minus på ena sidan och en plus+minus på andra sidan?

Om basen är något att ha vet jag inte, men jag har gjort en låduträkning utifrån de parametrar som du har skrivit och exemelvis 40 liter netto med 111 cm2 slotport (30x3,7 cm i uträkningen) som är totalt 57 cm lång ser ut att spela en del djupbas. Avstämningen blir runt 35 Hz. smile

japp den har två talspolar då! smile 
kan du rekomendera vad jag ska leta efter för steg? smile

Sök