3160
Sök

Slavcylinder trasig? Nissan 200sx s13

243 Inlägg
27 juli 2013
Trådstartare
#1
Hejsan!

Har nyligen fått problem med min s13.

Fel: Kopplar inte ordentligt.

Förklaring:
Körde här om dagen o helt plöstligt så tog pedalen typ i toppen och typ fastnade där, man fick ta upp den manuellt för o få den tillbaka. Och de första cm på kopplingen är inget motstånd alls.
När jag väl stannade såg jag att de var tomt i behållaren till kopplingen så jag fyllde på, tänkte nu har jag väl luft i kopplingen men bara så jag kan ta mig hem..

När jag väl fyllt på fungerade det alldeles utmärkt och när jag väl parkerade bilen hemma så tänkte jag att jag luftar det om några dagar har inte tid med det just nu.
Dagen efter satte jag mig i bilen de fanns absolut ingen koppling igen bara någon cm i botten som tidigare fel.
Såg att de var typ som en pöl under bilen.

Men behållaren är full och jag har pumpat ett x antal gånger? Blir inget tryck alls, och ingen vätska försvinner ur behållaren.

Vad kan felet vara? Har nu bilen upphissad och försöker se om de läcker nånstans men  vet inte riktigt vart jag ska kolla nånstans?

Samt vart kan man köpa bara slavcylindern? Mekonomen har inte..

Mvh Max

243 Inlägg
27 juli 2013
Trådstartare
#2
Tog nu bort dammasken till slavcylindern o där rann de ut vätska dygnblött så hittat felet.
Då är nästa problem hur byter jag den? Samt vart köper jag ny?

6 632 Inlägg
27 juli 2013
#3
För att få bäst effekt luftar man kopplingen med tryck.

Kolla Ebay efter ny slavcylinder.

De/Dem

243 Inlägg
27 juli 2013
Trådstartare
#4
Malheus skrev:
För att få bäst effekt luftar man kopplingen med tryck.

Kolla Ebay efter ny slavcylinder.

Nån speciell slavcylinder jag ska ha, tänkte på förstärkt eller liknande?.. :p
Eller ska man köpa en orginal?

Just nu har jag steg 2 med lite smått o gott bara, men ska uppgradera till steg 3 strax tänkte jag tongue

http://www.reservdelar24.se/bil-maerke/ … inder.html
http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/nissa … 8det-.html

Mvh Max
Senast redigerat av MaxxeT (27 juli 2013)

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
28 juli 2013
#5
Räcker med en original och finns renoverings-sats på Nissan för småpengar, lätt att göra själv utan några specialverktyg eller kunskaper.

- Time Attack -

243 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
#6
NIzmO skrev:
Räcker med en original och finns renoverings-sats på Nissan för småpengar, lätt att göra själv utan några specialverktyg eller kunskaper.

Vad kostar en renoverings-sats då? En ny kostar ju inte så mycket annars tongue

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
28 juli 2013
#7
Kan det inte exakt i huvudet men bör inte vara mer än runt 100-lappen.

Men visst vill man köpa en ny går det ju lite snabbare att byta rakt av.

- Time Attack -

system7
737 Inlägg
30 juli 2013
#8
slavcylindern byter du som ett bromsok sitter i 2 bultar och en slang, va noga med luftningen, och dra nytt broms rör till kopplingen på en och samma gång så du får en skönare koppling

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org

21 Inlägg
30 juli 2013
#10
Hade samma problem på min s13, dock var det kopplings cylindern som sitter på förar sidan och är sammankopplad till pedalen som läckte tillbaka, fick pumpa upp trycket varje gång jag skulle ut o köra, tillslut så gick det inte alls, köpte då en begagnad på bildelsbasen för 200 spänn. luftningen var lätt, ett tips är att ha en liten slang från luftaren ner i bromsvätskeflaskan, sen bara pumpa. lycka till!


Sök