Hej på er
Den 1/5 kommer delvis nya avgasregler att börja gälla. Eftersom de är helt nya vet vi ännu inte den exakta tolkningen i praktiken. Men avsikten med reglerna är att underlätta motor byte i ombyggt fordon, även för nyare bilar.
Detta gäller enligt skrivningen bara bilar som kan klassas som
ombyggt fordon, viktigt att komma ihåg. "Bara" motorbyte räcker
alltså inte.
Föreskrifterna säger:
För bensinmotor:
50 § Vid motorbyte till bensinmotor eller modifiering av befintlig
bensinmotor där motorn inte stämmer överens med bilens ursprungliga
motor gäller vad som sägs i andra stycket.
Ombyggd bil med bensinmotordrift av 1969 års modell eller
senare, får i stället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen
(2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav.
1. Bil med fyrtaktsmotor skall vara utrustad med ett slutet
vevhusventilationssystem. Inga föroreningar får tränga ut till
ytterluften från motorns vevhus eller från ventilationssystemets
slangar, anslutningar etc. Utsläppen i avgaserna vid tomgång får inte
överstiga 4,5 volymprocent kolmonoxid.
2. Bil som är av 1976 års modell eller senare skall vara
försedd med trevägskatalysator, syresensor, samt styrbox. Dessa
avgaskomponenter skall ha sitt ursprung från samma fordon som den nya
motorn. Utsläppen i avgaserna skall uppfylla avgasreningskraven
enligt bilaga 3 punkt 1.1 och 1.2 till förordningen om motorfordons
avgasrening.
Vad innebär detta i praktiken? Jo, att det numera är möjligt att byta
bensinmotor i alla bilar som kan räknas som ombyggt fordon, oavsett
årsmodell. Från och med 1976 års modell måste den nya motorn ha
katalysator och insprutning med lambdasond. Motorn, insprutningen och
katalysatorn måste komma från samma "donatorbil". För ökning av
effekt och vridmoment gäller samma regler som tidigare.
För dieselmotor:
51 § Vid motorbyte till dieselmotor eller modifiering av befintlig
dieselmotor där motorn inte stämmer överens med bilens ursprungliga
motor gäller vad som sägs i andra stycket.
Ombyggd bil med dieselmotordrift som är av 1980 t.o.m 1999
års modell får i stället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen
(2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav.
1. Röktäthet i avgaserna vid fri acceleration skall uppfylla
kraven i bilaga 3 punkt 2.1 till förordningen om motorfordons
avgasrening.
2. För bil som är utrustad med köldstartanordning skall
köldstartanordningen vara så beskaffad att den inte kan förbli i,
kvarhållas i eller sättas i funktion sedan motorn startat. Med
köldstartanordning avses anordning på insprutningspumpen med vilken
den insprutade bränslemängden tillfälligt kan ökas för att underlätta
start av motorn.
Vad innebär detta i praktiken? Jo, att det numera är möjligt att byta
motor eller byta till dieselmotor i alla bilar som kan räknas som
ombyggt fordon, till och med årsmodell 1999. Observera att byte inte
är möjligt från och med årsmodell 2000!
För ökning av effekt och vridmoment gäller samma regler som tidigare.
Det roliga är förstås att det här gör det enklare för dem med seriösa byggen även på nyare bilar. Nu skulle man till exempel kunna tänka sig att bygga en Puma -99 med Focus ST170 motor, låda och bromsar...eller en Sierra -92 med Scorpio 24v sexa, Scorpio bakvagn och bromsar. Eller, om man tycker det låter roligare, Volvo S40 med 850 T5 motor, låda och bromsar - eller kanske en BMW E36 med 530 V8 och M3-bromsar/bakvagn?
Ändringen har kommit till stånd genom ett idogt arbete av SFRO. Reglerna är kanske inte perfekta men vi anser att det totalt sett är bättre än förut i alla fall.
Man får väl hoppas
Saxat från zatzy..
Den 1/5 kommer delvis nya avgasregler att börja gälla. Eftersom de är helt nya vet vi ännu inte den exakta tolkningen i praktiken. Men avsikten med reglerna är att underlätta motor byte i ombyggt fordon, även för nyare bilar.
Detta gäller enligt skrivningen bara bilar som kan klassas som
ombyggt fordon, viktigt att komma ihåg. "Bara" motorbyte räcker
alltså inte.
Föreskrifterna säger:
För bensinmotor:
50 § Vid motorbyte till bensinmotor eller modifiering av befintlig
bensinmotor där motorn inte stämmer överens med bilens ursprungliga
motor gäller vad som sägs i andra stycket.
Ombyggd bil med bensinmotordrift av 1969 års modell eller
senare, får i stället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen
(2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav.
1. Bil med fyrtaktsmotor skall vara utrustad med ett slutet
vevhusventilationssystem. Inga föroreningar får tränga ut till
ytterluften från motorns vevhus eller från ventilationssystemets
slangar, anslutningar etc. Utsläppen i avgaserna vid tomgång får inte
överstiga 4,5 volymprocent kolmonoxid.
2. Bil som är av 1976 års modell eller senare skall vara
försedd med trevägskatalysator, syresensor, samt styrbox. Dessa
avgaskomponenter skall ha sitt ursprung från samma fordon som den nya
motorn. Utsläppen i avgaserna skall uppfylla avgasreningskraven
enligt bilaga 3 punkt 1.1 och 1.2 till förordningen om motorfordons
avgasrening.
Vad innebär detta i praktiken? Jo, att det numera är möjligt att byta
bensinmotor i alla bilar som kan räknas som ombyggt fordon, oavsett
årsmodell. Från och med 1976 års modell måste den nya motorn ha
katalysator och insprutning med lambdasond. Motorn, insprutningen och
katalysatorn måste komma från samma "donatorbil". För ökning av
effekt och vridmoment gäller samma regler som tidigare.
För dieselmotor:
51 § Vid motorbyte till dieselmotor eller modifiering av befintlig
dieselmotor där motorn inte stämmer överens med bilens ursprungliga
motor gäller vad som sägs i andra stycket.
Ombyggd bil med dieselmotordrift som är av 1980 t.o.m 1999
års modell får i stället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen
(2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav.
1. Röktäthet i avgaserna vid fri acceleration skall uppfylla
kraven i bilaga 3 punkt 2.1 till förordningen om motorfordons
avgasrening.
2. För bil som är utrustad med köldstartanordning skall
köldstartanordningen vara så beskaffad att den inte kan förbli i,
kvarhållas i eller sättas i funktion sedan motorn startat. Med
köldstartanordning avses anordning på insprutningspumpen med vilken
den insprutade bränslemängden tillfälligt kan ökas för att underlätta
start av motorn.
Vad innebär detta i praktiken? Jo, att det numera är möjligt att byta
motor eller byta till dieselmotor i alla bilar som kan räknas som
ombyggt fordon, till och med årsmodell 1999. Observera att byte inte
är möjligt från och med årsmodell 2000!
För ökning av effekt och vridmoment gäller samma regler som tidigare.
Det roliga är förstås att det här gör det enklare för dem med seriösa byggen även på nyare bilar. Nu skulle man till exempel kunna tänka sig att bygga en Puma -99 med Focus ST170 motor, låda och bromsar...eller en Sierra -92 med Scorpio 24v sexa, Scorpio bakvagn och bromsar. Eller, om man tycker det låter roligare, Volvo S40 med 850 T5 motor, låda och bromsar - eller kanske en BMW E36 med 530 V8 och M3-bromsar/bakvagn?
Ändringen har kommit till stånd genom ett idogt arbete av SFRO. Reglerna är kanske inte perfekta men vi anser att det totalt sett är bättre än förut i alla fall.
Man får väl hoppas
Saxat från zatzy..
0
0
0
0