3200
Sök

Dubbelturbo v70n

44 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
Går och funderar på ifall det rent tekniskt är möjligt med dubbelturbo i en v70n.

Så nu till mina frågor.

Får det plats?
Hur bygger jag för dubbla?
Vad för effektökning får jag med tex 2 orginal turbos ?

Friskt vågat, hälften vunnet

Forummoderator
26 339 Inlägg
6 augusti 2013
Menar du får plats utan modifikation, eller över huvudtaget får plats med modifikation?
För det första alternativet skulle jag nog tro går bort ganska fort..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

44 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
Mack skrev:
Menar du får plats utan modifikation, eller över huvudtaget får plats med modifikation?
För det första alternativet skulle jag nog tro går bort ganska fort..

Om det ens får plats med modifikation. Och isf hur mycket

Friskt vågat, hälften vunnet

8 250 Inlägg
7 augusti 2013
M_hed skrev:
Får det plats?

Ja, det går att få plats med en sådan anläggning. Volvo har ju själva byggt bi-turbo på nyare dieselmodeller. Men det är taskigt med plats och det faktum att det är ett udda antal cylindrar ställer till det.

M_hed skrev:
Hur bygger jag för dubbla?

Ska du köra med dubbla originalsnurror så lär du bygga ett grenrör med 2 turboflänsar. Man får dra 2 kanaler till var fläns + att dela på 3'ans kanal som får gåt till båda. Alltså 2,5 kanal till varje turbo. Vettigaste egentligen på en femma torde vara att bygga en anläggning med turbos i olika storlek, men sådant kräver en massa plats som inte finns så mycket av. Då får man nog räkna med att ha ena turbon toppmonterad och den andra ungefär där den sitter original.

M_hed skrev:
Vad för effektökning får jag med tex 2 orginal turbos ?

I teorin kan du ju ta ut dubbelt så mycket effekt, men det beror ju på en lång rad andra saker med.

Sök