3451
Sök

Skoda Octavia eller VW Polo/Golf?

18 Inlägg
11 augusti 2013
Trådstartare
Hej!

Är ute efter en pendlarbil, billig och driftsäker. Har hört att Skoda Octavia och någon utav Polo/Golf ska uppfylla dessa krav.

Tänkte höra med er om ni har någon input som vore värdefull i vilken utav bilarna jag ska satsa på!

Tack på förhand!

Yellow bug!
1 640 Inlägg
11 augusti 2013
Vad har du tänkt dig för årsmodeller?
Har haft en octavia rs 2,0tfsi på 200hk, en - 06. Bra bil överlag, behövde inte byta/laga något speciellt. Lite bullrig i kupén dock. Törstig i stan men stabil på motorvägen.  Kvick vid omkörning. Började dock komma lite, med betoning på lite, rost i en skarv på bakluckan och en i förardörren.. Oftast bra utrustade, RSen har ju den snyggaste inredningen med. - 07 och uppåt får du auxingång.

Bytte denna mot en Seat Leon - 13 nu i våras. Ungefär samma bil som Golfen. Polon var för trång.. Gick inte att sitta bakom mig i baksätet blandannat. Plastig och kändes billig. Golfen var svår att hitta med lilla dieselmotorn och bra utrustning. Är nöjd med min Seat, en 1,6tdi på 105hk. Känns inte jätteslö och ligger på 0,4-0,55 blandat.. Skattefri i 5 år. Bra utrustad för billig peng. Dock är golfen mycket snyggare invändigt, känns skillnad på Seat och VW.. Givetvis. Men Golfen är betydligt dyrare i pris.

Jag är nöjd med bägge bilarna. Skodan var ju klart större..

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
11 augusti 2013
Det första jag undrar är hur mycket pengar du tänkt spendera, sedan om du vill ha fyrhjulsdrift eller inte...?

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

408 Inlägg
11 augusti 2013
Om du pendlar Mycket så kör på Skoda Octavia Manuella lådan TDI pga dom är billigare oftast än VW Golf om du tänker kombimodell. Men om du vill snåla mer och inte behöver utrymme så kör på Polo TDI, dom nyaste/senaste polona är riktigt trevliga, mycket barnsjukdomar är åtgärdade och TDIn på polon är bara löjligt billig.

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

18 Inlägg
12 augusti 2013
Trådstartare
Jag hade tänkt mig årsmodell runt -97/00 någonstans. Ska användas som pendlarbil och kosta runt 20k.
Det jag mest prioriterar är hur billig i drift den är och hur mycket den (inte) går sönder.
Utifrån dessa premisser får ni gärna diskutera.
Vad drar dessa bilar egentligen? En octavia -00 med 1,4/1,6-motor? Eller motsvarande golf.

huh?
10 427 Inlägg
135 Inlägg
12 augusti 2013
Du kan nog få tag i en passat för en billig peng från typ -97, 1,9tdi som går billigt och har en obefintlig skatt  jämfört med t.ex. Audi eller Mercedes dieslarna:)

408 Inlägg
12 augusti 2013
Om det är 97-00 så välj INTE polon. Väldigt dålig växellåda tyvärr.

passat är det som gäller då

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

Yellow bug!
1 640 Inlägg
12 augusti 2013
Golf IV går väl att hitta för runt tjugo.. Stabil bil!
Skodan är rätt plastig invändigt och allmänt obekväma säten på de tidiga octaviorna.
Polo rostar..

En 1,9TDi på 110hk ligger på runt 0,5.. smile Våran 1,6a bensinare på 102hk låg på runt 0,7-0,8. Var allmänt slö i en tung octavia. Men den var lite nyare dock..
Senast redigerat av christofferedil (12 augusti 2013)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
12 augusti 2013
Råder dig att inte köpa en Octavia äldre än 2005,5. Innan dess var dom tråkiga. Riktigt tråkiga.
Min Passat från 1998 är trevligare och tystare i kupén än vad min Octavia är. Tidigare Octavia var ännu värre.

Någon Passat eller Golf med 1.9TDI från 1998-> hade nog varit bra. Går billigt och håller bra. Borde gå att hitta ett bra exemplar för 20- 30 000:-

18 Inlägg
12 augusti 2013
Trådstartare
RannerKing skrev:
Råder dig att inte köpa en Octavia äldre än 2005,5. Innan dess var dom tråkiga. Riktigt tråkiga.
Min Passat från 1998 är trevligare och tystare i kupén än vad min Octavia är. Tidigare Octavia var ännu värre.

Någon Passat eller Golf med 1.9TDI från 1998-> hade nog varit bra. Går billigt och håller bra. Borde gå att hitta ett bra exemplar för 20- 30 000:-

Okej. Har nämligen spanat in en octavia -00 (http://www.blocket.se/sodermanland/Fras … 6.htm?sa=1)
Så detta är inget att ha jämför med en golf alltså? Jag bryr mig inte om det är tråkiga, bara de är billiga och inte går sönder stup i kvarten.. men det kanske ändå är värt att satsa på golf?

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
13 augusti 2013
Med den motorn räknas den väl mer som stadsbil...

Om du pendlar kommer du råka ut för en hel del omkörningar. Kolla efter en med lite större motor. Och gärna 1.9tdi, dessa går riktigt billigt.

För samma pengar hittar du nog en VW, vilket är mer prisvärt.

Sök