2945
Sök

Sätta in elfläkt i BMW 325 e36 - givare

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
Hej.

Är lite ny på forumet så hoppas att jag ställer den här frågan på rätt ställe.

Har funderingar på att köpa en elfläkt för att byta ut min nuvarande viskokopplingsfläkt som verkar ha gett upp på min 325:a från 95.

Har hittat en fläkt där man ska ha ett tillhörande fläktstyrningssystem, som i sin tur ska kopplas med en givare som dom förklarar som in i cellpaketet.

Om man tänker att man står framför bilen så verkar det sitta en givare på vänster sida av kylaren ingängad.

Är det där jag ska sätta in givaren till elfläkten? Eller är det den givaren som visar värdet på tempmätaren på instrumentpanelen?

Om man INTE ska sätta den där i cellpaketet så verkar dom ha slangadaptrar som man ska sätta in i kylarslangen, hade inget diameter mått att tillgå och har lite svårt att lokalisera hur stor innerdiameter måttet är om man ska kapa kylarslangen för att sätta in en adapter för givaren.

Dom finns i utförande 30mm, 32-34mm, 36-38mm. Så frågan är ju då, vilken?

Någon av er som jobbat lite mera med dom här bilarna har säkert ett bra svar på en säkert enkel fråga smile
Senast redigerat av DoAe (8 augusti 2013)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

353 Inlägg
15 augusti 2013
Trådstartare
Blev så att jag köpte 36-38 mm. Mätte ytterdiametern på slangen och kom fram till att den blir nog bäst.

337 Inlägg
15 augusti 2013
Hej...

Det går bra att göra som du skrev med kylarslangen, men se till att sätta givaren på returen(den nedre slangen)...

Kolla gärna här så ser du hur jag har gjort, visserligen ingen BMW men principen är ju samma

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=26091

Hoppas detta kan vara till hjälp

//Micke
Senast redigerat av Mickeymouse (15 augusti 2013)

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

353 Inlägg
15 augusti 2013
Trådstartare
Tack för svar smile

Och bra att du skrev, för jag var helt inne på att sätta den i den övre kylarslangen. Men det e klart, returen innehåller ju "rätt" tempvärden nu när jag tänker på det tongue

Kunde ju ha slutat illa att mäta kallvattnet smile

337 Inlägg
15 augusti 2013
Lätt hänt, med kylarslangen alltså.... tänkte samma som du innan jag började...

Hoppas det löser sig, vet inte vad du har för "kitt" till din  men jag fick bygga egen styrning. Samt att jag utökade den så man även kunde tvångsköra den på högfart.. Kanske helt onödigt, men men .....

Kopp.schema finns in länken även hur du lägger till så att ac:n fortfarande kyler

//Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

353 Inlägg
15 augusti 2013
Trådstartare
Jag köpte med "fläktstyrningskit".
Det är egentligen typ relä och kablar till fläkten och givaren, men vill man bygga in nåt som slår av och på fläkten från insidan av bilen så måste man nog bygga det själv.

Sök