3105
Sök

Byta bromsok på en v40

Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
29 augusti 2013
Trådstartare
Är det svårt o byta bromsok på em v40 ? Måste jag lufta alla runtom? Vet ingenting om volvo direkt

363 Inlägg
29 augusti 2013
Det är som att byta på en Mk4! smile Håller bromspedalen i bott så det är tryck i systemet, så blir det enklare att lufta!
Sen behöver man bara lufta det oket, det har iaf jag gjort på mina bilar! smile

Lycka till!

2 322 Inlägg
29 augusti 2013
Trådstartare
Viinikka92 skrev:
Det är som att byta på en Mk4! smile Håller bromspedalen i bott så det är tryck i systemet, så blir det enklare att lufta!
Sen behöver man bara lufta det oket, det har iaf jag gjort på mina bilar! smile

Lycka till!

Kanon.. är öiye osäker med bilar som jag inte har rört så det är värt att fråga innan man gör något.   smile

11 Inlägg
29 augusti 2013
se till att smörja upp glid bultarna ordentligt annars börjar de kärva direkt och du kommer få byta ok igen om du har otur

Konstruktör
10 Inlägg
29 augusti 2013
V40:ans bromsok bjuder inte på några överraskningar, men ett par generella tips vill jag komma med.

Köp Gummifett ( silikonfett ) typ Pbr http://www.bicyclebuysell.com/images/20 … 133352.jpg
och smörj upp bakom gummidamaskerna på kolvarna om man inte vill byta ok alternativt kolvar var gång man byter belägg. Även nya ok är torra och bör smörjas.

Se till att alla glidytor för belägg och ok är jämna och behandla dessa med koppar eller alu pasta för att minimera risken för att oken sätter sig. Ge nipplarna en omgång också, att knäcka eller dra en nippel vid en luftning är onödigt.
Glidkolvarna fettas naturligtvis in med tex molycote.

Byt bromsvätskan gärna vartannat år, har man förlorat bromsverkan nån gång pga gammal vätska vet man värdet av arbetet.

2 322 Inlägg
29 augusti 2013
Trådstartare
Check.. har smörjsmedel o allt big_smile tack  för svaren  big_smile

Sök