3862
Sök

Hjälp med skiljerelä inför batteri koppling

317 Inlägg
31 augusti 2013
Trådstartare
#1
Tjenare!, Behöver lite hjälp av er som kan detta gällande skiljerelä när man ska koppla in 2 batterier smile, Köpte idag ett nytt agm batteri som jag tänkte ha till ljudet i bilen, Tänkte då köra 50mm2 kabel mellan batterierna samt en 300A säkring i varje ände!.. Hade även tanken att koppla in ett skiljerelä så köpte det till båt på biltema och upptäckte att det var inte riktigt som jag trodde -.-, De trådar här jag läst så ska det gå en kabel från relä till generatorn men detta finns det bara 2 + anslutningar på och en lite jord kabel?.

Tänkte då höra vad som är mest värt smile

1. Använda detta relä med lite modifikationer för att kunna få dit 50mm2 kabel.

2. Köpa ett "vanligt" relä som har nämnts i de flesta trådar om detta och koppla även till generatorn.

3. Skippa relä och bara köra kabel med säkring i var ände?.


Alternativ 2 är ganska jobbigt för min del då batteriet sitter under baksätet vilket betyder att jag måste dra massa kabel framåt -.-

Bifogar bild på relä smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159914/159914-3f7370dc73a4c41e3063d9cd3c60e7cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159914/159914-5e613b5bd9166bb52a784f40562d3411.jpg


Tacksam för svar från personer som kan detta med kablar och skiljerelä smile

Mvh Daniel
Senast redigerat av DanielAsplund (31 augusti 2013)

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

1 523 Inlägg
31 augusti 2013
#2
Skippa skiljerelät.
Dra en 50mm2 från det främre batteriet med en 200A säkring (200A max gäller på 50mm2 enligt EMMA regelboken) max 40cm ifrån batteripolen.
Sen kan du säkra av det bakre också om du vill för att vara säker.
Men gör även "The Big Three" när du ändå är igång, det är ju ändå generatorn som driver systemet när bilen är igång.

"The big three" http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc


317 Inlägg
31 augusti 2013
Trådstartare
#3
okej okej trodde det var 300A så har köpt sån säkring:O, Aja kablarna från batteri till startmotorn är redan utbytt men ska byta från generatorn med smile

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

1 523 Inlägg
31 augusti 2013
#4
DanielAsplund skrev:
okej okej trodde det var 300A så har köpt sån säkring:O, Aja kablarna från batteri till startmotorn är redan utbytt men ska byta från generatorn med smile

Nej 200A är det som gäller 300A är det på 95mm2
Ja gör det, du kommer inte ångra dig.


317 Inlägg
31 augusti 2013
Trådstartare
#5
Okej då får jag skaffa andra säkringar då smile

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

32 Inlägg
31 augusti 2013
#6
Detta är ett intelligent var relä.du behöver endast koppla den svarta till jord och sedan dom andra till +PÅ dom olikabatterierna . Ang kabel grovlek klarar du dig fint med 16kvadrat allt annat e overkill. Din generator har garanterat inte några 200 extra ampere o ge. Sedan drar din stereo inte heller mer än max 40 amp i Peak. Jobbar med detta dagligen ..

32 Inlägg
31 augusti 2013
#7
Ampere mät ditt slutspel under drift för o va helt hundra .. men min erfarenhet säger mig att 99% går efter vad hobby experter säger..

317 Inlägg
31 augusti 2013
Trådstartare
#8
okej okej nej vill bara ha ett extra batteri för just nu laddar generatorn max hela tiden vilket bränner polerna på batteriet jag har nu yikes, tycker 16mm2 låter lite väl klent väll yikes, Är så att jag har ett ex antal meter med 50mm2 jag tänkt använda smile

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

Osponsrad
1 631 Inlägg
31 augusti 2013
#9
Hmm detta är nog ngt som proffsen på bilstereo får spana in på.. 16 kvmm ? trodde bara man hade det till högtalarna i dörrarna wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

Osponsrad
1 631 Inlägg
31 augusti 2013
#10
DanielAsplund skrev:
okej okej nej vill bara ha ett extra batteri för just nu laddar generatorn max hela tiden vilket bränner polerna på batteriet jag har nu yikes, tycker 16mm2 låter lite väl klent väll yikes, Är så att jag har ett ex antal meter med 50mm2 jag tänkt använda smile

Ju tjockare kabel desto bättre wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

317 Inlägg
31 augusti 2013
Trådstartare
#11
Joo precis så har jag lärt mig med men tongue

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

409 Inlägg
1 september 2013
#12
mannen11 skrev:
Detta är ett intelligent var relä.du behöver endast koppla den svarta till jord och sedan dom andra till +PÅ dom olikabatterierna . Ang kabel grovlek klarar du dig fint med 16kvadrat allt annat e overkill. Din generator har garanterat inte några 200 extra ampere o ge. Sedan drar din stereo inte heller mer än max 40 amp i Peak. Jobbar med detta dagligen ..

Steget drar garanterat mer än 40A om man spelar på, om han lastar det med 2Ohm då det är speccat till 750W i 2Ohm..


21 761 Inlägg
1 september 2013
#13
DanielAsplund skrev:
vill bara ha ett extra batteri för just nu laddar generatorn max hela tiden vilket bränner polerna på batteriet jag har nu yikes

Bränner polerna, hur menar du?

Även om du sätter extra batteri så kommer ju generatorn att få jobba minst lika hårt eftersom det är den som ger ström till alla saker i bilen. Skillnaden med extra batteri är att spänningen kan hållas stabilare vid stora strömpeakar, men generatorn belastas som sagt minst lika hårt fortfarande.

Ingen nackdel alls att använda 50 mm2 kabel, då finns ju möjlighet till eventuel uppgradering framöver. Nuvarande steg kan i teorin dra uppåt 75 A när det körs med full RMS-effekt i 2 Ohm och åtminstone 21 mm2 kabel är lämplig som jag ser det, det känns underdimensionerat med 16 mm2. smile

32 Inlägg
5 september 2013
#14
som sagt var det een uppskattning men ändå tror jag inte generatorn klarar att laddaextra batteriet med npgra 75amp. då det i första hand är extra batteriet som skall ta ström peakarna steget kväver men som sagts innan.. ju störrw ju bättre. dock ej nödvöndigt.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
6 september 2013
#15
mannen11: Vad pratar du om? Du har UPPENBARLIGEN inte koll på detta så ge INTE råd till andra!

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

5 119 Inlägg
6 september 2013
#16
mannen11 skrev:
som sagt var det een uppskattning men ändå tror jag inte generatorn klarar att laddaextra batteriet med npgra 75amp. då det i första hand är extra batteriet som skall ta ström peakarna steget kväver men som sagts innan.. ju störrw ju bättre. dock ej nödvöndigt.

Bara av ren nyfikenhet, varför skulle inte en 75a generator kunna ladda 2 batterier?
Om bilen har en konstant förbrukning på 75a eller mera så förstår jag att det inte funkar men hur ofta har man 75a konstant förbrukning i en bil så pass länge att inte batterierna tar laddning?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

32 Inlägg
6 september 2013
#17
jag menade att överskottet ej blir 75amp son tidigare var sagt att kablen mellan batterierna skulle klara av.. det va vad jag menadde.  ähh skit samma . svårt o skriva ..

2 024 Inlägg
6 september 2013
#18
mannen11 skrev:
jag menade att överskottet ej blir 75amp son tidigare var sagt att kablen mellan batterierna skulle klara av.. det va vad jag menadde.  ähh skit samma . svårt o skriva ..

Jag tror att du tankevurpar lite. Du får ju räkna med att det främre batteriet oxå skjuter till kraft, precis som det bakre gör när inte generatorn räcker till och batteriet klarar lätt av att skicka på mer än 75A så det totala strömflödet i kabeln beror ju helt på vad slutsteget bak klarar av att ge. Om du jobbar med detta dagligen, som du sa tidigare, så ska du nog överväga att läsa på lite alternativt byta jobb innan du gör fel åt någon som har betalat för att få ett jobb utfört.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom


Sök