3067
Sök

Startspärr kia pride års 00, felkod på fördelare, bytt fördelare, rotor, fördelarlock ingen skillnad.

2 174 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Polaren har en kia pride och han är inte så haj på nätet så tänkte hjälpa honom lite.

Han har en skit ful kia pride 00a som inte startar. Den gick kanon tills en dag bara dog den tydligen, då köpte han den av en tant trasig, lämna in den på felsökning, (har obd 2 tydligen)

Och felkod kom på fördelaren, han beställde fördelare, rotor fördelarlock. Bilen startar ändå inte, soppa får han ordentligt, Men inte en tendens till gnista.

Han säger att det är en lampa som lyser på panelen som det står imo på, (imobilizer=startspärr?)

Några tips på hur man kan koppla förbi den eller liknande? Bilen är värd typ 2000 kr så inte värt kosta på några större pengar heller.

Lägger upp en bild på likadan skrutt

http://www.gengautoverhuur.nl/cars/Kia%20Pride.jpg

tacksam för all vettig hjälp, Mvh Kim


3 235 Inlägg
22 april 2012
#2
är det immobilazern som har kickat in måste den nog på verkstad för att kodas om. Han kan ju testa med reservnyckeln också.


6 617 Inlägg
22 april 2012
#3
Ta alla nycklar och lämna in på verkstad för omprogrammering. Ser bara med Kias instrument ifall den vet om ett par nycklar eller inte

De/Dem

2 174 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#4
Malheus skrev:
Ta alla nycklar och lämna in på verkstad för omprogrammering. Ser bara med Kias instrument ifall den vet om ett par nycklar eller inte
tack, men det är inte värt, det är nog inget sånt heller för tanten var ute och åkte sen bara dog den, Och allt i tändväg är bytt men ändå lyser imo lampan. knepigt men jobbigt fel, på en billig skitbil


6 617 Inlägg
22 april 2012
#5
Kortslutning i batteriet kan orsaka problem med immon

De/Dem

Forummoderator
17 902 Inlägg
22 april 2012
#6
Malheus skrev:
Kortslutning i batteriet kan orsaka problem med immon
Ingen dum idé! Det kan vara värt att prova att starta den med kablar till annan bil. Den lilla extra spänning kan göra gott. En högoddsare men väl värt ett försök!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 174 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#7
Dieselsmurfen skrev:
Malheus skrev:
Kortslutning i batteriet kan orsaka problem med immon
Ingen dum idé! Det kan vara värt att prova att starta den med kablar till annan bil. Den lilla extra spänning kan göra gott. En högoddsare men väl värt ett försök!
ska prova detta direkt! tusen tack för svar.


1 Inlägg
2 januari 2013
#8
Startspärr, haha ett stort skämt. Tydligen ska man kunna läsa i manualen hur man löser upp spärren (immo) dvs immobilizer.  Nån sa att man kan gå ur bilen och låsa dörren vänta tre minuter sen ska det funka. Läste i nån manual för en Kia Ceed dvs en mycket senare modell att man inte fick ha något av metall i närheten eller den andra nyckeln för det sitter en transponder i nycklarna, men det gäller nog bara nyare modeller än den 99.a som vi har.
Super skruttigt av Kia att ha denna startspärr borde vara olagligt . Jag ska ringa och kolla vad det kostar att koda nycklarna.??? Och sen ska jag försöka ringa till Kia och be dom ta bort spärren helt.. Vilka puckonnn...

Personbils tekniker
238 Inlägg
2 januari 2013
#9
kiapride99 skrev:
Startspärr, haha ett stort skämt. Tydligen ska man kunna läsa i manualen hur man löser upp spärren (immo) dvs immobilizer.  Nån sa att man kan gå ur bilen och låsa dörren vänta tre minuter sen ska det funka. Läste i nån manual för en Kia Ceed dvs en mycket senare modell att man inte fick ha något av metall i närheten eller den andra nyckeln för det sitter en transponder i nycklarna, men det gäller nog bara nyare modeller än den 99.a som vi har.
Super skruttigt av Kia att ha denna startspärr borde vara olagligt . Jag ska ringa och kolla vad det kostar att koda nycklarna.??? Och sen ska jag försöka ringa till Kia och be dom ta bort spärren helt.. Vilka puckonnn...
Sedan 1998 är det lag på startspärr i nytillverkade bilar så är inte bara kia som har det utan alla bilar tillverkade efter 1998.


4 Inlägg
30 augusti 2013
#10
Hej,

Nu sitter jag med liknande problem med min Kia Pride -98
Jag får en till två gnistor på tändspolen och sen inget mer.
Startspärren: texten Immo lyser någon sekund och sen slocknar.
Har även en liten röd lampa på ratten som lyser lite längre men den slocknar med.
Har testat med allt möjligt men hittar inte felet.
Plockade bort fördelaren och kollade noggrant igenom den men inget fel där heller.
Bröt och vred på kablarna men ingen bättring.

Testade två andra nycklar försöker jag starta med dem så blinkar Immo lampan istället.
Någon som har något tips?

4 Inlägg
5 september 2013
#11
Finns det en möjlighet att tändmodulen är trasig?
Bilen har gått lite dåligt emellanåt ryckigt kall som varm.
Skruvad bort fördelaren och där är tändmodulen inbyggd bakom allt och det snurrar en metalskiva med små stansade hål.

Diamond
540 Inlägg
5 september 2013
#12
min kia clarus gör exakt samma sak. den bara dog på parkeringen. mekonomen läste av den, bytte vevaxelgivare.
sedan så kom det ingen gnista i motorn och immon började blinka till.

kia läst av den och försökt koda om nycklarna utan framgång. så nu står bilen bara utan att jag vet vad fan man ska göra med skiten...

I'm Rick James Bitch!

4 Inlägg
5 september 2013
#13
Jag har beställt en bättre begagnad fördelade som jag ska testa med.

Fast min immo lyser bara några sekunder när jag vrider till startläge.
Blinkar din hela tiden?

Vet du vart jag hittar vevaxelgivaren?

Diamond
540 Inlägg
6 september 2013
#14
jag köpte min från kia, då den faktiskt var billigare där!

jo, min blinkar till. sen slocknar den som vanligt..

I'm Rick James Bitch!

4 Inlägg
9 september 2013
#15
Bytte nu tändmodulen utan förbättring.
Ska testa med tändspole sen får det vara.

Fortsättning följer........


Sök